Gå til innhold

Førstegangsbil (gutt)

Ranger emnet


kristofferr

Anbefalte innlegg

Den corollaen med 194hk tror jeg forsikringen vil bli veeldig dyyr på i og med at jeg er 18år :DD hehe, men en s40 med 122hk eller 140hk, kan jeg ikke helt se den store forskjellen på smile.gif Og det med om reg.reim er skifta på s40en 2,4l gjelder dette med å se på en annen bil dersom den ikke er skifta, på ein 1,8l s40 også eller er det billigere å skifte på den ? :/
Og fant denne her, hva med 2,0l diselmotor er det noe? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52416670&searchclickthrough=true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den corollaen med 194hk tror jeg forsikringen vil bli veeldig dyyr på i og med at jeg er 18år :DD hehe, men en s40 med 122hk eller 140hk, kan jeg ikke helt se den store forskjellen på smile.gif Og det med om reg.reim er skifta på s40en 2,4l gjelder dette med å se på en annen bil dersom den ikke er skifta, på ein 1,8l s40 også eller er det billigere å skifte på den ? :/

Og fant denne her, hva med 2,0l diselmotor er det noe? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52416670&searchclickthrough=true

Eg trur du blander litt, S40/V40 1.8 122 hk frå 1995 og til 2004 har registerreim.

Men Volvo S40/V50 og C30 frå 2004-2012 med 1.8 125 hk og 165 nm, (B4184S11 og B4184S8) har registerkjede. Nokre av B4184S11 og Duratec He har litt oljeforbruk frå fabrikk, frå dei var nye. Mens andre av desse motorane har omtrent ikkje oljeforbruk. Det har med at produsenten har valgt litt feil stempel og stempelringar til denne motoren. Viss motoren (B4184S11) og motorrommet ser ut som på bildet nedanfor, så har du registerkjede.

silnik-volvo-c30-v50-1-8-16v-b4184s11-29

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet skal egentlig kjedet ikke byttes (på de fleste bilmodeller) men kjedet strekker seg over tid og når kjedestrammeren ikke klarer å holde det stramt lenger så må det byttes. Siden kjedet egentlig ikke er ment å byttes er motors oppbygning rundt kjedet mer komplisert på en slik måte at arbeidstiden for å bytte kjedet er fordoblet eller tredoblet fra den tiden det tar å bytte ei reim. Kostnaden ved bytte av kjedet, strammer og evt. løpehjul er sikkert tre- eller firedoblet av vanlig reg.reim bytte.

Fordelen med kjede er at du kan stort sett kjøre langt over 200'000 før det i det heletatt trengs å byttes, men det finnes eksempler hvor kjedet allerede er utslitt før bilen har gått 120'000km. 

 

Som Sverre sier er ei reim mye mer stillegående, faktisk helt lydløs. Til sammenligning vil det alltid være litt lyd fra et kjede og etterhvert som det blir slitt vil det støye mer og mer.

 

Det jeg skal frem til er at å basere et bilkjøp utifra om bilen har reim eller kjede er ikke et sjakktrekk.

Ta sikte på å kjøp den bilen du er interessert i, ikke tenk på om det er reim eller kjede. Er det ikke lenge igjen til reg.reim bytte så får du et prutingsgrunnlag, både privat- og forhandlerkjøp.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi folk krever mer lydløse biler, mer å støydempe med kjede, er som sakt over ikke grunnlag for eller ikke for å kjøpe bil pga kjede/ reim, finn en bil du liker, er den akk gått rundt 100 k km så spør du eventuelt om registerreima er bytta, er den ikke bytta kan du ihvertfall prute bilen ned en 6-10 tusen kr. Snakker om erfaring når eg sier: førstegangsbilen for di fleste, blir aldri blir kjørt så mye att du må skifte reg reim 2 ganger, dei fleste slepper det i det heila, alt fra uhell, til interesse i å prøve annen bil eller dårlig råd gjør att dem fleste ikke har førstebilen så lenge att dem kjører den 100 tusen km og må bytte en gang til:-)

Ps:alle biler har ikke intervall på 100 k km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to stk Mercedes som begge er kjørt 500000km med regkjede som aldri har blitt byttet. Jeg sverger til biler med regkjede pga lavere vedlikeholdskostnader.

 

Som sakt skal det i utgangspunktet ikke byttes, men jeg vet om over 10 biler bare i min bekjent-krets som har måtte bytte reg.kjede, enten pga. feil eller pga. slitasje. :)

Tar jeg med biler jeg har hørt om av andre personer er vi oppe i over 30 biler.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår