Gå til innhold

Forskjellen på BKP og BKD?

Ranger emnet

CoolmastR TDI

Anbefalte innlegg

Kjøpte ein Passat 06 140 TDI for eit år siden.

Råde lager lengst mot svinghjul har rivd seg for andre gang. den første etter at umbrako akslingen på balanse modulen/oljepumpen var utslitt. Etter å ha skiftet rådelager og polert  veiv aksling (ingen skade på aksling kun foringen som fikk det) renset oljetilførsel og skiftet umbrako aksling så gikk den fint  eit par veker før det var tydlig at et var noe galt. Da bunnpannen ble demontert igjen var rådelageret nesten vekkslitt.  Oljetrykket har vert ok heil tiden etter skifte av aksling.  Trur at eg har bestemt at det er det billigste, og muligens det beste å få tak i ein bytte motor. Motoren som står i er ein bkp motor, og det ser ut til at billige slike motorer vokser ikkje på trær. Hva er forskjellen på BKP og BKD motoren? kan dei gå overens uten store modifikasjoner?

Takker for svar smile.gif 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg er driften av oljepumpa den eneste forkjellen på BKP og BKD motoren, tror ikke det er noe som ikke går overrens mellom disse 2..

Det elektriske tror jeg er identisk så det skal igrunn bare være å kjøpe en short-block å ta alt fra din nåværende motor og flytte over på den andre.

Alternativt kan du jo kjøpe en komplett motor, men det er en god del dyrere.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Hvilken forsjell er det på driften av oljepumpa? er det kjededrift på bkd motoren. eg har tannhjuls drift på bkp min no. Har og så ein 2006 passat med ein bkd motor. Hadde vert kjekt å kunne hatt ein delemotor\overhalt motor ståendes. Leste ein plass at det kunne vere forskell på kammene på bkd og bkp. men har ikkje fått det bekreftet sålangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Har nå fått tak i ein brukt bkd motor med 130 km kjørelengde.  Montert motoren i bilen  og skiftet over dei fleste ventiler og sensorer. Forsjellen på motorene sålangt er at pluggen til dyser\ glødeplugger  bruker 10 pin på bkp mens det brukes 9 pin på bkd. (fann ut at det jordingen som er delt på koblingene på injektorene). Har skiftet over dysene siden dei hadde forskjellige tilkoblings plugger  til dysen fra ledningsnettet som brukte 9 pin.

Etter alt var monter samen så blei disel systemet luftet og motor forsøkt startet.  Den kinner men vill ikkje starte. Av og til tar den litt etter å starte i eit halv sekund men starter ikke.

Begynner å bli litt tom for ideer på kvifor den ikkje starter,har tømt nettet for gode råd føler eg.

Er det noen andre som har vert borti det samme?

Registereima vart skiftet før motoren vart satt i. Den skal vere korrekt montert.

Er det behov for omprogramering når man skifter motor? alt av ledningsnett er blitt brukt opp igjen? bortsett fra kam aksel føler og veiv rotatsjons føler

Takker for alle svar

Mvh Kai-Even

Har sjekket feilkoder, men får ikkje opp annet eller to glødeplugger er i dårlig forfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider