Gå til innhold

bremse varsel lampe

Ranger emnet

Pr3cis

Anbefalte innlegg

Da jeg var ute å kjørte her om dagen begynte den røde bremse varsel lampa og blinke å pipe. Stoppet å sjekket bremsevæskebeholderen, og den var full.

Bremsene fungerer like godt som før, untatt ABS'en som har vært i ustanden god stund, derav også gul lampe som lyser.

Har tatt diagnosetest og finner da bare en sensor som er gåen.

Feilkode 00597 og 00290

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utifra feilkoden så vet jo hvilket hjul som er problemet. Da er det jo bare å feilsøke. Sjekke sensor, kontakt, kabling 1-winking.gif

Feilkode 00597 kommer nok av feilen du har på 00290

00290 - ABS Wheel Speed Sensor Rear Left (G46): Electrical Fault in Circuit Possible Causes
  • Open Circuit in Wiring from/to ABS Wheel Speed Sensor Rear Left (G46)
  • ABS Wheel Speed Sensor Rear Left (G46) faulty
Possible Solutions
  • Check Wiring from/to ABS Wheel Speed Sensor Rear Left (G46)
  • Check ABS Wheel Speed Sensor Rear Left (G46)

00597 Wheel Speed Impulses; Deviation Possible Symptoms
  • Malfunction Indicator Lamp (MIL) active
Possible Causes
  • Wheel or Tire Sizes not the same on all four Wheels
  • Wheel Speed Sensor Rotor dirty or damaged/faulty
  • Wheel Speed Sensor(s) installed incorrectly
  • Excessive Wheel Bearing play
Possible Solutions
  • Check Wheel and Tire Sizes
  • Check Wheel Speed Sensor Rotors
  • Check Wheel Speed Sensor Installation
  • Check Wheel Bearings

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS sensoren høyre bak har vært i ustand i over ett år, og den gule lampa har lyst pga det. 

Så da kan ikke jeg skjønne annet enn at det skal være en annen grunn til at den røde varsellampa har begynt å blinke?
Den kommer først på etter en 10-15 minutters kjøring, kan det være pga noe varmeutvikling noe sted? skjønner ingenting! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gåen ABS sensor har da ingenting med defekt modul å gjøre, er heller ingen vits å kode inn ny sensor. ABS lampa forsvinner automatisk når ny sensor er montert.

Hadde det vært modulen som var defekt hadde ikke diagnoseapparatet fått kontakt med enheten.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at gåen sensor ikke har noe med den røde lampa å gjøre ja. Den gule har tross alt lyst i et års tid uten at jeg har sett den røde før.

Men hvorfor tar det noen minutter før den røde begynner å lyse?

Er det vanskelig å kode abs enheten på nytt? Har vag-com..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter tidligere bytte av bremsecalipere og hjullager bak, merka jeg at jeg ikke hadde fått lufta bremsene ordentlig. (byttet etter den røde lampa begynte) 
Lufta deretter alle caliperne på nytt, fylte på litt mer bremsevæske (var rett over minimunsnivået), samt at jeg ohm'et ABS sensoren bak. 
Etter dette har jeg kjørt i to dager uten at den røde lampa har begynt å lyse!? Så virker da som det problemet er borte, merkelig nok! 

Men nå er problemet ABS sensoren bak, ohmet denne til 1250 ca. og ohmet den da fra ABS hjernen. Ohmet også de andre og de lå på samme nivå, skulle jo tro da at sensoren fungerer som den skal? Har også byttet sensor ringen og vasket selve sensoren. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider