Gå til innhold

Overoppheting av motor

Ranger emnet


e-36 burnout

Anbefalte innlegg

Er det normalt at en 318i motor (93mod) blir overopphetet etter å ha stått på tomgang i flere timer (omtrent uten å bli tatt av)? Skjedde forrige dagen, da bilen sto på omtrent uten stans fra ca kl 20 til kl 24. Ble ikke kjørt hardt.

 

Det som skjedde var at temp.viseren på under 1 sek hoppet fra normal temp til rød sone, og jeg ser damp komme opp av panseret. Bilen sto i ro. Jeg tok med en gang av motor, åpnet panser og dristet meg til å åpne der man heller frostvæske. Noe frostvæske sprutet ut, og jeg fylte helt opp til max med vann, og lot motoren stå i ca 20-25min før jeg startet opp og kjørte hjem...

 

Er det normalt at bilen ble overopphetet, eller er det noe som er galt? Kan overopphetingen ha ødelagt noe? Tenker på bl.a termostat, vannpumpe?

Er ikke særlig teknisk anlagt, bør jeg vise bilen på verksted?

Current Car: 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sannsynligvis koblingen til viften som er litt slitt. Dette er en sak som skal avpasse turtallet på kjøleviften i forhold til temp og motorturtall. Har vært borti at denne kan gjøre at motoren blir litt varm når bilen står stille med motoren i gang når den er blitt litt gammel.

 

Overoppheting er ikke bra for motoren, det kan ødelegge pakninger og topplokket. For pumper etc skal det ikke ha noe å si.

 

Lurer forresten på hvorfor i allverden står du med motoren på i flere timer? Ved så voldsomt mye tomgangskjøring vil det bygges opp sot og dritt inni motoren, og det er ikke noe særlig. På min egen bil (eldre modell) begynner faktisk motoren å banke etter å ha stått i kø i lengere tid, og jeg må da blåse ut av den litt.

 

Hvis du absolutt må stå på tomgang slik og du ikke gidder å få byttet denne vifte-koblingen anbefaler jeg deg å sette på varmen inni bilen. Dette hjelper til med å kjøle ned motoren. Det beste du kan gjøre når temp. nålen beveger seg litt over normal er å sette bilen i bevegelse slik at den får kjøleluft. Er temp'en helt over på det røde må du skru av motoren og bare vente. Ikke begynne å åpne opp ekspansjonstanken.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Beamer Screamer

Lurer forresten på hvorfor i allverden står du med motoren på i flere timer?

 

Svaret på det er enkelt: Det var streetmeet i Bergen to dager på rad, og det begynte å bli forferdelig kaldt ute, og vi trengte varme :)

 

Originally posted by Beamer Screamer

Hvis du absolutt må stå på tomgang slik og du ikke gidder å få byttet denne vifte-koblingen anbefaler jeg deg å sette på varmen inni bilen. Dette hjelper til med å kjøle ned motoren.

 

Jeg visste ikke at vifte-koblingen min var slitt engang, før jeg hører dette... Hvor mye sånn ca koster det å skifte dette da? Dessuten sto varmeapparatet da også på, siden halve poenget med at bilen sto på, var at vi trengte varme inni bilen...

 

Originally posted by Beamer Screamer

Det beste du kan gjøre når temp. nålen beveger seg litt over normal er å sette bilen i bevegelse slik at den får kjøleluft.

 

Nålen var ikke litt over normal... Det som skjedde var at den sto på normal hele tiden, og hoppet rett opp på rød... Hadde den gått litt og litt opp, kunne jeg kjørt litt som du sier, eller eventuelt bare tatt av motoren.... jeg satt der og trodde alt var greit, til viseren hoppet til rødt!

 

Originally posted by Beamer Screamer

Er temp'en helt over på det røde må du skru av motoren og bare vente. Ikke begynne å åpne opp ekspansjonstanken.

 

OK, takk for tipset!

Current Car: 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge motoren går normalt og den ikke bruker kjølevæske har den nok ikke tatt skade av varmgangen. De tåler da litt. Men det jeg stusser litt på er at nålen plutselig spratt opp til rødt. Hvis det dreier seg om manglende kjøling tar det jo vanligvis litt tid for temp å øke.

 

Hvis du ikke opplever noen problemer ville jeg ikke foretatt meg noe. Men jeg ville vært litt forsiktig neste gang jeg skulle stå lenge på tomgang.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Beamer Screamer

Så lenge motoren går normalt og den ikke bruker kjølevæske har den nok ikke tatt skade av varmgangen. De tåler da litt. Men det jeg stusser litt på er at nålen plutselig spratt opp til rødt. Hvis det dreier seg om manglende kjøling tar det jo vanligvis litt tid for temp å øke.

 

Hvis du ikke opplever noen problemer ville jeg ikke foretatt meg noe. Men jeg ville vært litt forsiktig neste gang jeg skulle stå lenge på tomgang.

 

Takk for hjelpen...

Current Car: 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Beamer Screamer

Så lenge motoren går normalt og den ikke bruker kjølevæske har den nok ikke tatt skade av varmgangen. De tåler da litt. Men det jeg stusser litt på er at nålen plutselig spratt opp til rødt. Hvis det dreier seg om manglende kjøling tar det jo vanligvis litt tid for temp å øke.

 

Hvis du ikke opplever noen problemer ville jeg ikke foretatt meg noe. Men jeg ville vært litt forsiktig neste gang jeg skulle stå lenge på tomgang.

 

Det samme har skjedd meg. Eneste grunnen jeg kan se er at viften ikke gikk. For når jeg fikset den, skjedde det ikke igjen.

Bilforumet.no
Super Moderator

- 04 VW Golf TDi
- 94 VW Golf Vr6
- 92 Honda Accord altforlat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som enten sirkulasjonen stoppet opp i kjølesystemet, eller noe i veien med temp-måler.

 

Ved førstnevnte flyttet plutselig kjølevannet på seg, slik at tempen spratt opp.

 

Ved sistnevnte ville jeg ikke stolt på den tempmåleren igjen, for sikkerhets skyld.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En oppdatering som kanskje kan være til hjelp for andre...

 

Det hele viste seg å være en lekkasje fra radiatoren... Tanken man fyller frostvæske i, er festet i radiatoren med lim. Denne limen var det da kommet sprekker i.... Praktisk av BMW å lage en løsning som gjør at hele radiatoren må byttes pga dette. :rolleyes: Dette var ifølge verkstedet et vanlig problem på BMW, og at de ofte byttet radiatorer pga dette problemet...

 

Iallefall, problemet er nå løst etter at radiatoren er byttet...

 

On the road again..... :)

Current Car: 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

hei, har nesten akkurat samme problem med overoppheting på min 318i tidlig 94 modell, men min kan så vidt kjøres i 10min før den lyser på det rød feltet :(.

tok ut tempen skulle tro kjølevannet rant i sirkulasjon da, men fungerte altså ikke :'(.

har kjøpt ny temp med hus, kanskje det funker, men om det ikke funker noen råd da?

pluss at dem SLUKER kjølevann :S.

og er det noen som veit hvor man får kjøp ny skrue til oljetryksmåleren?

mista min endten i grusen der jeg sto å skrudde eller så ligger den ned i mellom motorblokka :S.

takk på forhånd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke det er toppakninga heller skjønner u, ingen ting som tyder på det, toppen har ikke slått seg ell noen ting.

men skal få typen til søstra til dama å se litt på den.

også få servicestempel av onklen hennes heheh :P

men vil helst fikse mest mulig selv :P

Endret av kazzan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår