Gå til innhold

Felg spørsmål

Ranger emnet

btl

Anbefalte innlegg

Hei.

Prøvde noen felger på min sierra XR4x4 idag. Boltmønsteret passet, men sentrummet på felgen passer ikke på navet. Det var snakk om en millimeter eller to forskjell mellom diametern på navet og diametern i sentrummet av felgen.

Så.. jeg har 3 forslag til løsninger.. Hvilke av dem er å anbefale?

1. Dreie ut senteret av felgen, slik at det passer på navet.

2. Gjøre navet litt mindre.

3. Bytte til noen nav som passer. Disse felgene skulle ha sittet på en Sierra is, men dette er jo en XR4x4.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det mye å si, hvis senterhullet på felgen er for stort? Da vil jo felgen hvile på bare hjulboltene? Har det noe å si, eller må felgen hvile på senterhullet?

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Har det mye å si, hvis senterhullet på felgen er for stort? Da vil jo felgen hvile på bare hjulboltene? Har det noe å si, eller må felgen hvile på senterhullet?

For at presset og balansen på hjulet (i høye hastigheter) skal bli riktig, så må felgene sitte tight på navet. Men hvis det er standard hullstørrelse så får du kjøpt løse senterringer(foringer) til å sette i senterhullet. De koster cirka 50,-/stk og du trenger selvfølgelig ikke flere enn fire...

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TBI

Er bare å ta ut de gamle og sette inn nye.

Klips klips ..

Hei, dette må du forklare litt nærmere.. Nå er det midt på natta, så jeg får ikke sjekket, men hvordan er egentlig senteret på felgen festet? med en C-ring eller noe sånt? Sitter senterforingene hardt? Trenger man å bruke hyrdaulisk-presse for å bytte dem?

Husk at senteret på felgene mine er for små, og da kan jeg ta ut de senterforingene og kjøpe nye til ca 50kr stk også sette inn dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sindrulf

de senter foringene han snakker om er plastringer man setter rundt et for lite nav så det skal passe til felgen.

nei, ikke av plast, jeg har slike på mine felger og de er av metall, og med de sitter felgene så jevlig at jeg må faktisk fram med slegga avogtil for å få av felgene. noen ganger sitter ringen igjen på navet. mulig mine foringer er litt vel tight:D

- '01 SEAT Leon 4 20VT

X '96 VW Polo Colour Concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rfPolo

ikke vet jeg om det har noe å si, men folka på dekk og felg styrte på endel for å finne foringer til mine felger når jeg kjøpte

Sell up, kalles det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider