Gå til innhold

Startproblemer ved få kuldegrader W203


Bfed

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en utfordring med min MB C220 CDI Diesel W203 2001 modell.

Den sliter veldig ved kuldegrader, det er nok med et par minusgrader. Den starter ikke!

Jeg har lokalisert feilen til Dieselfilteret, men er veldig usikker på årsak. Jeg har skiftet Dieselfilter og bilen starter som vanlig, selv ved minusgrader. Når jeg har kjørt bilen varm starter den også som normalt resten av dagen, hvis jeg ikke lar den stå over ca 8 timer med minusgrader (det holder da med -1 grader). Når den da ikke starter så setter jeg på en føner i ca 20 minutter på dieselfilteret og bilen starter som normalt, men jeg må da passe på at den ikke står uvirksom mer enn 8 timer med minusgrader ute.

Det er tydelig at noe fryser i dieselfilteret, og da vann/kondens siden dette fryser ved minus. Problemet er at jeg ikke finner ut hvorfor den drar inn kondens i dieselfilteret selv med nytt dieselfilter.

 

Kan det være kondens i tanken som trekkes inn?

Kan det være lekk i noe slanger på retur eller noe som trekker fuktighet inn?

Kan jeg koble inn et annet dieselfilter, eventuelt koble ut det som er? Det som er har jo kun to innganger/utganger på toppen og ingen ventil for fuktighet i bunn.

 

takknemlig for svar.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan naturlig virke som at det er noe som fryser i drivstoffet men det er det ikke.

Det er ingen tennplugg på dieselmotor da diesel/luft blandingen antennes ved kompresjon og for å få til det må det være litt temperatur i sylinderen.

 

Hvis glødepluggene ikke fungerer vil du da ikke få noen oppvarming av sylinder før du prøver å starte. Grunnen til at bilen starter når du har stått med føner er at dieselen er varm og vil antenne lettere.

 

Start med å mål spenning inn på glødeplugger, er spenning tilstede (12v+) er glødepluggene defekte å trenger utskiftning. 

Bestill originale glødeplugger, NGK eller Beru. Ikke kjøp billigplugger fra Biltema ol.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, regnet ikke med at det kunne være glødepluggene da jeg varmet filteret med føner.

Vil dette være symptom på glødepluggproblem, selv om det er spesifikk filteret jeg varmer opp?

Fikk et tips fra en annen plass om at det kunne være en del vann på tanken( uvisst av hvilken grunn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det tyder på glødeplugger, men ingenting kan sies sikkert før det er konstantert igjennom feilsøking.

Gjør som jeg har nevnt over å du vil kunne fastsette om det er glødeplugger eller ei :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår