Gå til innhold

Bygge stereo i Audi 80 tdi

Ranger emnet

Audimann1111

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som har bygd anlegg i Audi 80 tdi avant? Bilder? Ser ut for at det bare er 2 små diskanter i front på denne bilen og ikke noen andre plasser og sette inn diskanter? Hvordan gjør jeg det? Er helt grønn, men må jo få skrudd inn noe mer og bedre diskanter før man eventuellt setter inn subb og forsterker bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 4" mellomtone elementene du har på dashbordet er ikke så mye å hoppe i taket etter nei.

Det du kan gjøre er å lage til noen høyttaler hull i dørtrekket. Leke deg litt med glassfiber. Få til en plassering med 6.5" eller 8" mellomtone element der. Og bruke 4" hullet til diskant plassering

Evt kjøpe ferdig panel til dørene

http://transmedia.mystore3.no/products/audi-80-b4-hoyttalerpaneler 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk fantasien ;) F.eks bruk en drill til å lag et 10mm start hull. Så kan du jo forsette med stikksag rundt. Kan være lurt å lage en mal. Så begge sidene blir like. 

Sjekk også om det er plass bak dørtrekket. Bruker å være diverse metall stenger og ting bak der.

Du bør også stive opp dørtrekket om du skal ha en høyttaler der. Evt få skrudd fast dørtrekket/høyttaleren til noe solid. Dørtrekket er for "løst"

Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er om du kobler opp en forsterker. Sender signalet fra en cd spiller til forsterkeren og videre ut til høyttalere. Da vil du få mye mer glede av høyttalerne dine.

Ledninger legger man alltid skjult. Tykk + kabel fra batteriet, via sikring og inn i bilen til forsterkeren. GND ( "-" ) kabelen tar du til chassie på bilen.

Trekk strømkabelen på venstre side av bilen. Signal kabler og høyttaler kabler på høyre side. 

Om du aldri har gjort dette før kan det være lurt å få med deg en kamerat som kan bilstereo/kabling. La han passe på og vise deg hvordan ting gjøres. Ellers kan bilen din se ut som dette:

Detroit-Car-Fire.jpg

Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja forsterker har jeg faktisk koblet til subb før ( er jo + og - ledning fra batteriet og phonokabel fra cd spiller ) så det skal jeg nok klare. Men har ikke koblet selv når man legger opp nye høytalere til cd spiller. Er jo som regel 4x50 watt forsterker i cd spillere så det klarer vel og drive greit nok diskanter i dører og frontpanel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mye finere og fyldigere lydbilde på originale høyttalere i min gamle A6 da jeg koblet på en forsterker på dem. 

Du kan så klart drive vanlige høyttalere rett fra spilleren, men skal du opp i noe effekt eller lyd kvalitet så er det forsterker som er tingen. 

Og jo, det er mange elementer som har høyere effekt enn hva spilleren klarer. F.eks disse som jeg er veldig glad i:
http://www.dynabel.no/Shop/Product/Gladen-SQL-165-komponentsett/AS4102

Disse tåler 150W tilført effekt. Tror det er vanskeligere å finne et sett som er under 20W (om du ser bort fra biltema) enn over de 20W spilleren klarer ;)

Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider