Gå til innhold

Turbo blir rød glødende. :/

Ranger emnet

jacobsen84

Anbefalte innlegg

Det er ikke normalt med lukt av brent olje etter belastning. Sjekk om du har svetting fra motor som renner ned på eksos.

Om clutch tar helt ute så kan det være at du snart trenger ny clutch.

Angående varmen i bilen, sjekk om det er luft i systemt. Siden slangene tur og retur er varme, så er det hvertfall sirkulasjon. Sjekk at spjeldmotor for varmeregulering går som den skal, går ut ifra det er klimaanlegg på den.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. smile.gif jeg er ikkje helt sikker på hva det lukter men kan ha trua på siden du nevner att hvis clutchen tar helt ute omtrent så om den må byttes kan det jo være den som lukter ille. lukter hvertfall svidd/brent smile.gif er ikkje noe svetting på motor er svært lite og ikkje på turboens side. ej bruker den ikkje olje heller..

angående varmen i bilen ja det er klimaanlegg på denne. legger til bilde hvordan varmeapperatet inne i bilen ser ut..

Jeg tok og startet bilen opp i dag og kjørte på jobb.. alt er normalt temp er på 90 grader men jeg har tatt litt feil. dem to slangene til varmeregisteret er kun den ene slangen god varm mens den andre er lunken. da er vell registeret tett da? jeg prøvde å bytte om slangene for å se om omvendt ville løsne opp litt. men jeg startet bilen og når jeg da tok av den ene slangen IKKE retur så rant det litt å så stoppet det opp ut av slangen? er det tett en annen plass da? og når jeg setter den på igjen og tar av returen så renner det litt fra registeret så stopper det opp. frostvesken er rustaktig. setter jeg begge slangene på igjen normalt blir den ene glo varm mens den andre lunken og det blir samme varme i bilen kjenner på lufta på max varme er det noe varmere enn lunka på hendene ikkje sånn att man nesten sku svi seg (litt overdrivet) som vanlig er normalt ved max innstilling. så det kan jo ikkje være tett andre plasser da? eller er det bare sirkulasjonen som stopper opp?

kan jeg da bare ta av dem to slangene og spyle gjennom registeret begge veier forsiktig? veit dem ikkje tåler trykk er slangen på høgre side (fører side) som blir normal varm. smile.gif men er det farlig å kjøre en dag ekstra med det eller kan det skade motoren? eller går dette utenom motoren?

Så jeg fant nok ut stor problemet med varmen i bilen. men den bruker hvertfall ikke vann for den he vært normal helt siden kjøpte den før jul.

Har en følelse att jeg må bytte ut hele frostveska og skylle systemet me vann og kjøpe ny frostveske og hva slanger ska eg ta av på en enkel effektiv måte??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fant noen instrukser for avlesing av feilkoder på varmeapperatet. :) viste feil kode på ch1 som viste 22.1 og i følge noen ark jeg printet ut med feilkoder står det følgende:

Ac overtryksventil statisk åpen. kompressorn komer til å være avstengd til ventilen stenges. sto på svensk så oversatte det sånn nogen lunde :D kan det være problemet og hvordan fikse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clutch lukter ikke direkte svidd, har en helt særegen lukt, vanskelig å forklare. Dog, den beste måten å ødelegge en clutch, det er å slure med den. Slikt må unngås!

Når man har varme på i bilen så er det normalt at returslange fra varmeregister er kaldere enn tur. Om du har hatt av slangene så må du lufte etterpå. Om ikke vil det stå trappet luft i varmeregisteret, dette vil redusere sirkulasjonen. At det renner lite ut av varmeregisteret når slanger frakoples er normalt, dette da tilkoplingene er i topp av registeret.

Motoren har kjølekrets utenom varmeregister (termostat og radiator), slik at du kan kjøre så mye du vil uten at motor på noen måte tar skade. Bytte kjølevæske skal man gjøre hvert 5. år, pass bare på at du fyller på samme type som var der fra før. Om din er rød så fyller du på ny rød, G30. Gjennomspyler du anlegget grundig så kan du fylle på hva du vil, men G30 er fortsatt å anbefale, gjerne longlife.

Feil på AC-pressostat har ingenting med varme å gjøre, kun kjøling. Sjekk tilkopling på HT-pressostat, at den er slått ut på høyt trykk uten å være i bruk, er utenkelig. Normalt slår det ut på LT-pressostat når det mangler gass på anlegget.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider