Gå til innhold

Garanti fra selger (xc90 2,5t) og motorhavari.

Ranger emnet


etsiV

Anbefalte innlegg

hei.

I begynnelsen av november 2014 kjøpte jeg en 2006 volvo xc90 2,5t, kjørt 85 000km. Fikk 3 mnd motor og girkasse garanti fra selger.

Bilen gikk utmerket i ca 2 mnd, før jeg en morgen kjørte sønnen til skolen, da begynte motoren å lage lyder (rådebank), og luktet svidd olje inne i bilen, jeg stoppet med en gang. fikk konstantert at peiliepinne var tørr. fikk bilen til verksted, de kunne ikke finne noen tegn til lekasje, hverken under bilen, oppi motorrom eller i eksos. Men 4,5 liter olje var forsvunnet.

Bilen ble så sendt opp til selger i Hønefoss (jeg bor i stavanger) PCI bilformidling.

Det gikk ikke lange stunden før jeg fikk telefon om at dette ikke var garantisak lenger, han hadde nemlig funnet et lufterør som gikk fra bunnpanna og opp til toppen, som var borte. Han mener da at dette er sabotasje, og at noen mest sannsylig har sugd olje opp fra veivhusventilasjonen!

Er dette i det hele tatt mulig?

 

Han konstanterer med at dette er eneste mulighet for oljen å forsvinne, siden det ikke er noe som helst tegn til oljelekasje.

 

Bilen fikk full service og regreim skifte før salg (ifølge selger). sier han har dokumentasjon på dette, men det tar visst lang tid å sende det helt ned til stavanger.

 

Er det noen annen måte olje kan forsvinne?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nå barre tatt kontakt med forbrukerådet! Sabotasje??? Hørtes nå helt idiotisk ut. For en unnskyldning.

Tror ikke selger stiller sterkt med den.

Han kan ikke på noen som helst vis bevisa att du med vilje har fjærnett olja!??? Når olja har forsvunnet skulle du nå tro att ett olje lys skulle dukket opp i dasjbordet. Men i bruksanvisning på nærmest enhver bil, står det att oljen skal peilest ved jevne mellomrom. For eksempel med hver fylling av drivstoff. Folk er voldsomt sløve på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte peiler du olja da? Jeg peiler olja mi en gang i uka og det er i grunn minimum. Når du selv har kjørt bilen tom for olje, så du en veeeldig dårlig sak. 

 

Det er ikke mulig at det blir borte 4,5 liter olje uten at det blir et voldsomt søl. Spesielt ikke fra ventilasjonen på bilen der der er ofte høyt trykk. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,for å gjøre det litt klarere. Olja ble peilet 14 dager før dette skjedde.ingen oljelampe har noen gang lyst, selger påstår denne virker.

Både forbrukerråd og advokat har blitt satt på saken.

Hverken mekonomen stavanger eller selger har klart å finne årsaken. Derfpr konkluderer han med veivhusventilasjon. Om han selv har fjernet dette vet jeg ikke. Men olja er borte, og ingen vet hvor den er blitt av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo var visst også blitt sjekket. Han hadde funnet vann i toppen, som tydet på at bilen hadde kokt.

Han fikk fraktet bilen til hønefoss fordi han ville se på den. Frakten er det vel han som må betale? hva med når bilen skal hjem igjen, kan jeg kreve at han betaler frakt hjem også? Det var jo ikke jeg som ville ha bilen opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette er litt vanskelig å bevise hvem sin skyld dette er om bilen har godt tom for olje får at du ikke har peilet olje på bilen så er det din feil.

Bilen varsler så fort bilen har lite olje blinker pipper.

Den skule ha kommet opp lell om motoren ikke går, så fort du slår på teninga så kommer det opp det olje lampa om det er for lite olje på bilen.

Om du kjører og turboen skule stoppe eller olja gå gjennom så får du en voldsom røyk sky etter bilen.

Om bilen har større olje lekkasje så skulle du se det under bilen eventuelt på plata under bilen.

Eller rundt turbo røra på bilen rundt kjøleren også kan det verre olje.

Bilen kan ha brent seg på grunn av den ikke fikk olje hva tom for olje.

Så om du er heilt hundre % sikker på at du ikke har noe form for lekkasje og du har peilet olje par ganger i uka eller noen slanger har løsnet under kjøring.

Så har du litt bedre sak hadde du bilen på kontroll før eller etter kjøp så du kunne ha noe papir på at alt var i gjorden når du kjøpte bilen.

Om du drar på volvo så kan du hente ut alle papir på bilen som servise og sånn.

Da kan du se om bilen har vert inne som den skal om ikke dem har det di siste åra.

Så skal du kreve alt som selgeren har så du har noe å kunne vise fram om du skal lage en sak ut av dette.

Du har vel kjøpskontrakten der står det vel litt om hva selger har lovet og garanter til deg.

Fin alt du kan så kan du prøve og ta dette med videre til forbrukerrådet.

Men du kan prøve og snakke med selger og si du vil ha dette dekket på garanti ellers så tar du saken videre.

Er ikke sikkert du får dekket alt lell om du tar saken videre kan hende det blir del skyld da må dere dekke 50 % kvar.

Men har du alt på ditt tørre og du har fått tre måneder garanti på bilen og dette kjede før tre måneder så står du sterkere til å skule få alt dekket av selger.

Så her er det bare å få rettet opp sak så fort som mulig ta det til  forbrukerrådet.

Kontakt dem på tlf så du får det som en haste sak du kan bruke hjemmesiden dem har og fylle ut skjema som trengs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klaget saken inn til forbrukerrådet, har også en advokat som jobber med dette nå. Hele forrige uke var bilen inne hos Naf. Venter på rapport fra dem, men i telefonsamtale med Naf fortalte de at de heller ikke kunne finne noe årsak, de kunne heller ikke si at det var noe form for sabotasje slik selger mener. Snakket også med volvo mekaniker, han var ganske sikker på at det var hydrauliske ventilløftere på bilen, og i så tilfelle avkrefter det teorien om sabotasje da bilen ikke ville startet om den hadde stått noen timer uten olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med sabotasje er vel utelukket som han på volvo sier da så kunne det vert feil på ventilløfteren på bilen som har gjort sånn at du har fått motorhavari og da kan du ha fått en del store skader på motor.

Du har nok en god sak på dette.

Får om ventilløftere er feil så skal dem kunne det ha blitt oppdaget eller sjekket på evn på service ved en diagnose på bilen som dem skal gjør når bilen er inne.

Så her er det bare å vente så skal dette gå bra dem går vel inn og ber selger om å fikse opp i problemet som har oppstått på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår