Gå til innhold

Hjelp til valg av Høyttalere

Ranger emnet

MagNoize

Anbefalte innlegg

Hei. Skal sette inn nye høyttalere i min 97 Saab 900 og er litt grønn.

De eneste høyttalerne som er står i bilen fra før er de originale 3,5" i dashbordet. Sørgelig lyd m.a.o.

Jeg tenkte å skifte disse ut samt sette inn et par 6x9 i hattehylla.

Har landa på JBL GT7-96 (4 ohm) til hattehylla da disse skal være lettdrevne og ikke så dyre.

Skal kun bruke ampen i spilleren som forøvrig er en Pioneer MVH-370BT.

Kunne vært fristende å sette en matchende par JBL i dash også, men de eneste jeg finner (GTO 328/329) er på henholdsvis 2 og 3 ohm.

Så da lurer jeg på:

1. Kan jeg bruke et par høyttalere på 2-3 ohm og et par på 4 ohm om hverandre?

2. Pioneer spesifiserer i manualen at man ikke skal bruke høyttalere under 4 ohm på spilleren. Er det en big deal? 

3. Er det en dårlig ide å gå for et 4 ohms sett i front av et annet merke?

Setter stor pris på litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nødlanding da? Hvorfor landet du på akkurat disse høyttalerne?

Har du ikke høyttaler plass i dørene foran? 

Er det dårlige greier? Har valgt de da de oppfyller kriteriene: Pris, Ohm og høy følsomhet. Har litt peil på lydanlegg men på bilstereo er jeg, som tidligere nevnt, grønn.

Har høyttalerplass i dørene men det er ikke kabel, det er dessverre uaktuelt å gjøre noe med det da jeg bor i Oslo og parkerer på gata, vinter osv...

Jeg er bare ute etter en visst løft i lyden og forventer ikke veldig mye av resultatet, derfor velger jeg å ikke legge så mye penger i prosjektet for denne gang.

Hvis noen har forslag til andre 6x9 og 3,5" som de mener er mer egnet så tar jeg imot. Budsjett tak på 1500-2000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse låter bra: http://www.dynabel.no/bilstereo/hoyttalere/coaxial/6x9/gladen-mc-609-coaxial-par

Og disse: http://www.dynabel.no/bilstereo/hoyttalere/coaxial/4/gladen-mc-100-coaxial-par

Spilleren klarer fint 3ohm, men du må legge opp ny plusskabel og jord til spilleren, det orginale holder ikke mål desverre. Kjøp et par meter med 4mm2 kabel og en sikring til den (15A, kobles så nær batteri som mulig) Bruk gjerne like lang og tykk ledning til jord, og dra den rett til batteriet. Skjøt pluss inn på gul ledning til spilleren, så nærme spilleren som mulig, og jord til sort ledning på spiller, så nærme som mulig. På denne måten så sikrer du nok strøm til spilleren, noe du vil merke godt på effekten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

biltema har skruer i de fleste str og fasonger ;) Bare å bruke fantasien 

Det jeg tenkte på var hvilke skruer som passer i originalhullene på bilen. Regner med det er samme skruene som brukes på fronthøyttalerne, dvs t25 torx, men det forundrer ikke meg om saab bruker en sær standard på gjengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider