Gå til innhold

XL7 startproblemer og lite kraft

Ranger emnet


XL7Owner

Anbefalte innlegg

Hei igjen Jesper

Jeg gjorde en ny måling da jeg så at det fløt diesel rundt dysene etter måling. Lagde meg eget testutstyr, men hadde ikke slangeklemmer som passet. Andre test, så tvinnet jeg ståltråd som slangeklemme, og fikk sansynligvis en mer nøyaktig måling. Denne gangen var forskjellene mye mindre. Målte nå over 3 minutter akkurat med stoppeklokke, og målingene var nå som følger:

29ml, 24ml, 24ml og 22ml

Vet egentlig ikke hva jeg kan forvente av lekkasje? Vet dessverre ikke hvem som er hvem denne gangen, da jeg mistet hele oppsettet i gulvet, og flaskene blandet seg. Må gjøre en ny måling om differansen er for stor. Ut fra hva du sier, så spøker det for høytrykkspumpe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er ikke mye avvik overhodet, kan være helt trygg på at returflow er helt iorden på dysene dine. 

Hva får du av verdi på railtrykksensor med motor av og med motor på tomgang?
Før jeg hadde konkludert med noe hadde jeg verifisert glødefunksjon, dvs. kontrollere at det kommer spenning på samtlige glødeplugger og tatt ut alle glødeplugger og fysisk testet de. 
Hvis alt vdr. gløding er iorden kan du begynne å titte mer på drivstoffsiden. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 245 BAR med motor i gang og mellom 160-170 når jeg kjinner og ikke får start. Blir du noe klokere? Kanskje det er høytrykkspumpe? :-) Jeg roter litt på måfå nå. Fant ut at EGR var stripset opp, men vet ikke om den står åpen eller er stengt. Spjeldet går i hvertfall lett med håndkraft. Tenker å kjøpe en ny vakuumpumpe med stag. Tenker kanskje denne kan ha innvirkning nå som det begynner å bli kaldere. Stripset den opp igjen nå inntil jeg får montert en ny. Linken på staget var knekt. Vet nye vakuumstag er i metall, og det bør være mulig å bytte ut linken med noe mer holdbart :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen..

 

det mest sannsynlig ikke noe galt på retursiden av dysene. Det ser greit ut. Jeg tipper problemet ditt er høytrykkspumpa.. det er som regel enten retur problem eller dieselpumpe som gjør at du ikke får opp railtrykket. Kan være en combo også, men men med ny pumpe så kan du havne over det trykket du er nå, og det er det som skal til.. du sier du har 160 bar ca , og det er i grenseland.. en annen ting du kan gjøre er å se i dieselfilterhuset om det er mye spon.. hvis bilen ikke starter, og du heller varmt vann over dieselpumpa, starter den da?

men som det nevnes over her. Vær sikker på at gløding er OK.. vet det er mange som dropper å bytte glødeplugger Pga fare for å knekke..

ang egr som du prater om her så tror jeg du tar feil.. det er ikke vakumklokke med stag på til egr. Det er luftspjeld i motor.. bakkant motor. Dette pleier å bli stripset opp slik at det ikke skal ryke i stengt posisjon, og dette har ingenting å si på kaldstart. Da drar bilen dårlig.. og det er bortkasta penger å bytte:)

kan du evt ta bilde så jeg ser, hva du mener er egr ventil?

 

 

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei nightking :-)

Jeg tror også nå det kan være høytrykkspumpe. Har ikke sjekket dieselfilter, men skal gjøre det før jeg eventuelt går til innkjøp av dieselpumpe eller repsett til denne. Bør være fult mulig å bytte pakninger/tetningsringer i denne selv. Veldig glad dysene ser ut til å være i orden :-)

Glødeplugger ble kjøpt inn og byttet av forrige eier i mars hos Innherred bil, som jeg forstår er Suzukiforhandler. Bilen har gått ca 7000 km siden da. Går ut fra at disse da skal være i orden. Glødelampe har ikke begynt å lyse ved oppstart før det i det siste er blitt litt kaldere i været. Har også da vært nøye med å gløde helt ut før oppstart.

Spjeldet i bakkant er stripset opp gjennom et lite hull i braketten til spjeldet. Klippet av stripset, og dreide spjellet enkelt med fingrene, før jeg stripset det opp på nytt. Det sier meg i hvertfall at når jeg uten makt kan snu spjellet frem og tilbake, så er ikke kammeret sotet helt igjen. Sliter med å legge inn bilde fra pc her, men det kommer et bilde i nytt innlegg under om et lite øyeblikk håper jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å bytte komplett dieselpumpe. Det du har bilde av der er baksiden av motor og har ingenting med egr å gjøre. Bortsett fra det røret der da. Det klipset trenger du ikke bytte. 

 

Prøv å hell vann over pumpa, eller stå med varmepistol ellernoe.. Starter den da så bytter du pumpe.. 3 stemplet i pumpa har en tendens til å fryse.. Byttet mange pumper pga av det :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute er det nå plus 3 grader. Prøvde å starte kald motor, men ville ikke. Fylte så en bøtte med varmt vann og helte over høytrykkspumpa. Vred på nøkkelen igjen, og bilen startet med en gang uten problemer. Det betyr da at høytrykkspumpe må byttes eller overhales.

Har lært et og annet de siste dagene om common rail systemet i hvertfall :-)

Takker for all hjelp så langt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår