Gå til innhold

Hvilkne 6.5" høytalere skal jeg kjøpe?

Ranger emnet

bfplayer

Anbefalte innlegg

Har en Hiace som kun har 4" høytalere under dashbordet... dårlig lyd!

Så tenkte å montere 6.5 høytalere i dørene, har også funnet guide på hvordan bygge dette i Hiace.
Men er litt usikker på hvilkne høytalere jeg skal kjøpe. Har NULL peiling på anlegg!

Er ikke intressert i noe superdyrt, er ikke så altfor kresen. Men sliter med å få plass til sub i bilen så noen høytalere som slår litt hadde gjort seg. Hører ikke på techno, så trenger ordentlige høytalere, ikke no ungdoms bass greier.
Skal jeg kjøpe med ekstern diskant?
Noen som kan anbefale noe?
Er ute etter best lyd for penga!

På forhånd takk!

1987 Volvo 245GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg noen som er lettdrevne så lenge du skal drive de direkte på spiller, ikke ekstern forsteker. Jo lenger over 90 db du kommer jo bedre er det til ditt bruk.

Hvis orginal plassering av høyttalere er langt ned på døren anbefales det å kjøpe komponentsett med egen diskant som du nevner. Koaksial og komponent spiller ofte like bra, forskjellen ligger i begrensningene plasseringen du har til rådighet gir. Komponentsett koster litt mer, men gir større fleksibilitet og ergo bedre lyd i de fleste tilfeller.

Våre produkter kan kjøpes i vår nettbutikk eller hos en forhandler nær deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har egentlig ikke bestemt meg helt for pris. Må jeg gi litt for gode høytalere så må jeg jo det, men er ikke superkresen!

Maks 2000kr tenkte jeg. men bruker gjerne halvparten om jeg kan få noen gode høytalere for den prisen!

Høytalerne må ikke nødvendigvis kobles rett på spiller. Kan evnt skaffe en liten forsterker.

Hva er delefilter? hvordan fungerer det?

1987 Volvo 245GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :)

Kan du anbefale noen høytalere?
Når jeg leser spesefikasjoner sier tallene meg ingenting, så vanskelig for meg å vite om det er bra eller ikke.
Disse bra?
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=11784&katid=649

Trenger jeg forsterker på dem?
Har en alpine spiller... er vel 50w som er vanlig power fra spiller?

1987 Volvo 245GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peak watt ja, normale RMS watt er nok bare rundt 20W, kanskje opp mot 30W på noen spillere. 

Du må ikke bruke forsterker, men det hjelper veldig :) Jeg har aldri prøvd de høyttalerne så vil ikke si noe om de, men jeg har veldig god erfaring med Gladen og Focal høyttalere. De spiller veldig pent. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Access-serien til Focal må vel snart være ti år gammel nå. Mener å huske de helt tilbake til da vi startet med bilstereo i 2005. Personlig synes jeg disse høres lite oppløst ut sammenlignet med mye annet på markedet. Det har kommet mye nytt i mellomtiden som spiller bedre. Focal er vel en av få leverandører som fortsatt produserer høyttalere i plast/komposittmateriale. 

Den du linker til har ikke chassis av metall. For lyden sin del så spiller det nok ingen viktig rolle. Klipsch sine hjemmehøyttalere i reference-serien er laget i et lignende type materiale og spiller knallbra og gir mye for pengene. Jeg synes derimot ikke at Focal har lykkes på samme måte med Access. Når det kommer til diskanten fremstår den hard og innestengt slik jeg husker den. Men dette er også litt typisk i de aller rimeligste seriene til flere produsenter.

Focal sine dyrere serier spiller bra, de rimeligere synes jeg koster mer enn de smaker. Focal hadde også et jubileumssett vi solgte bra av, disse også synes jeg låt kjedelig til min smak. Alt for nøytrale. Ser de har kommet med en ny Performance Access-serie nå. Kan være de har fått det til bedre i disse. Men lyd er smak og behag.

Våre produkter kan kjøpes i vår nettbutikk eller hos en forhandler nær deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer info om høytalere enn jeg forstår :P

Er virkelig ikke så super nøye for min del. Skal stå i en Hiace stross alt.
Kan noen linke evnt anbefale noen greie høytalere til mellom 1000 og 2000 kr!?

Tenker å kjøpe en liten forsterker i tillegg til å drive de med.
Som denne:
http://www.ebay.com/itm/NEW-SOUNDSTORM-EV2200-200-WATT-2-CHANNEL-AMPLIFIER-CAR-STEREO-SPEAKER-SUB-AMP-/171430449306?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27ea0d109a

1987 Volvo 245GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider