spurv Skrevet Februar 25, 2015 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2015 Hei. På Fredag henter jeg min A6, og håper på erfaringer og tips angående vedlikehold. Audi A6 2.7 TDI Quattro stasjonsvogn. 2011 modell (c6, alstå siste utgave av denne). 190hk Tiptronic 75.000km. Girkassa er TipTronic, så den skal jeg ta ojeskift på rimelig fort (neste mnd.). Hørt at det kan være noe med kam også på disse.. hva nå enn det betyr. Jeg er ikke veldig motor kyndig . Har det noe med kjedet og tannhjulene å gjøre? Ut ifra Google virker jo dette som veldig solide og "vedlikeholdsfrie" biler? Eller har jeg et veldig feil inntrykk. Noe jeg bør passe på? Gleder meg iallefall veldig til å få den. Selv om den egentlig er latterlig liten i forhold til min solgte Passat 2004 stasjonsvogn :P. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spurv Skrevet Februar 28, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2015 Da er bilen hentet og den virker veldig bra :). Bestilt giroljeskift på den, så det blir gjort fort. Kvalitetsintrykket er iallefall knall :D. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Februar 28, 2015 Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2015 På 180hk v6 tdi i c6 var det en del problemer med kjedestrammer. Skal visstnok være utbedret på din. I England så skrives det ofte at oljeskift hver 15000 km motvirker problemer med kjedet. Prøver å holde meg til slikt intervall selv. Husk å bytt oljefilter i girkassen også. Viktig at rett olje blir påfylt. Zf lifeguardfluid 8. Grønn type. Ellers solide biler med lite tull. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spurv Skrevet Februar 28, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 28, 2015 Aha. Giroljeskift er bestilt hos møller, så regner med det blir rett. Jeg skifter olje pr 10000-15000 på motor ifra gammel vane. :D er til nå kjempefornøyd med maskina. :) Jahny reagerte på dette 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spurv Skrevet Mars 1, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2015 Hmm.. ble idag oppmerksom på at noen verkstedet bare bytter olje (2.5liter) som ligger ibunnen av kassa. Og ikke "flusher" den helt. Spent på hva Møller gjør.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spurv Skrevet Mars 3, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 3, 2015 Da er "flushing" av kassa bestilt ;). Samt blinklys i speilet skal byttes på garanti hos Møller :). Møller flusher forresten ikke girkassa, bare bytter ut 1/3 av olja med ny..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Mars 7, 2015 Rapporter Share Skrevet Mars 7, 2015 Går ca 9 liter olje totalt på ny girkasse. Men du får av ca 5,5 liter. Dersom man skrur av bunnpanne og skifter filteret.. Gjorde jobben selv, men er litt arbeid med det. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spurv Skrevet Mars 19, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2015 Hmm.. et spørsmål. Der jeg skal få flushet kassa, så tar dem ikke av bunnpanna. Skifte filter mente dem var unødvendig, da det kun er et grovfilter som sitter her. Men da blir ikke de magnetene som skal samle opp fragmenter/spon rengjort heller.... Hvor viktig er det å skifte filter + "vaske" disse magnetene ? Syns det var litt merkelig at dem ikke tar av bunnpanna på kassa for å flushe... men det var vistnok unødvendig :P. Noen meninger om dette med flushing av kassa uten å skiftefilter/rengjøre bunnpanna.. ?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Mars 19, 2015 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2015 Utrolig viktig ifølge alle andre. Det er kun ett filter og det er dette. Faktisk fraråder mange flushing og heller kun bytte så mye olje man klarer. Jeg ville vært skeptisk til verkstedet., ikke uten grunn at jeg i utgangspunktet er skeptisk til en del verksteder.... spurv reagerte på dette 1 Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spurv Skrevet Mars 19, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2015 Høres ikke bra ut... har timen på Onsdag... så jeg må grave litt her :D. Tusen takk for svar. Leser dog endel om det vha. Google... og det er nok endel delte meninger her :\ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Mars 19, 2015 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2015 Her ser du omtrent jobben. Nesten likt på a6 http://www.audizine.com/forum/showthread.php/414061-B7-A4-Tiptronic-ATF-Replacement Her kjøpte jeg olje. De trenger chassinr så får du riktig... Dette er billig.. http://www.ebay.de/itm/FILTER-OLWANNENDICHTUNG-6-L-GETRIEBEOL-6-Gang-Automatikgetriebe-AUDI-6HP19A-/111529998672?pt=DE_Autoteile&hash=item19f7b4b950 Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Mars 19, 2015 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2015 Det viktige er å få opp temperatur på olja og få fylt på like mye som du tapper av. Du vil kjenne en stor forskjell etterpå... Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spurv Skrevet Mars 20, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2015 Se der ja.. Ja da :). Dem har egne maskiner for påfylling, og gjort dette masse ganger (BG service kaller dem det...), så tempraturer o.l. blir ivaretatt. Men nå kniver 2 verksteder litt om hva slags olje som skal brukes.. verksted A mener en dyr olje(Kroon Oil ATF SP Matic 2034, tror jeg den het).. men verksted B mener at den kassa fint kan bruke Valvoline MaxLife ATF (sjekket med Valvoline Norge, og dem sa også at den skal gå på den såkalte 09L girkassa mi..). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Mars 20, 2015 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2015 Denne skal ha ZF Lifeguardfluid 8. Jeg hadde aldri turt å hatt på noen annen olje. Det er ZF som spesifiserer akkurat denne oljen. Girkassen din heter ZF6HP19a (09L hos Audi). Den finnes det 3 typer olje til. Fra mai 2008 så er det ZF Lifeguardfluid 6 (Blå) eller 8 (grønn) som skal benyttes. Men dersom verkstedene kan gi deg en skriftlig garanti på denne oljen, så ok. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spurv Skrevet Mars 29, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2015 Da ble det girflush med rett olje :). En annen ting jeg lurer på. Dette er min første bil med automat. Når den står litt fast (sporete veier som bilen synker litt nedi), og jeg skal ta igang ifra, så føler jeg mister litt kontroll da jeg må gi litt mye gass for at bilen løsner (ikke hjulspinn altså!!). Men da drar den seg også noe voldsomt fremover når den førstes beveger hjulene, så det hele blir litt "kengeruaktig" :P. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.