Gå til innhold

Smøre opp bremsecaliper

Ranger emnet

henkzybobo

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal skifte bremseskiver + bremseklosser + bremsevæske på min Golf 4 1.6 8v (AKL-motor)

Dette er noe jeg aldri har gjort før, og grunnen til at jeg skifter er pga. det virker ut som bilen har parkinsons når jeg bremser. Kommer det av at stemplene på caliperene er treige og at de har slitt skivene skjeive? Er det da stemplene som må smøres? Hva må de eventuelt smøres med? Forresten så står det FS-III på caliperen. 

Føler meg temmelig sikker på skifting av skiver og klosser. Føler det er verre med skifting av bremsevæske. 

Er det noen som har en guide på hvordan man skifter bremsevæske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ujevn slitasje på skiver og klosser har som regel aldri noe med calipere å gjøre. Dersom stemplene henger vil dette medføre at bremsene er glovarme etter kjøring, selv uten nevneverdig bremsing. Bytt klosser og skiver, det holder som regel.

Bremsevæsken byttes enklest ved å bruke trykkluft, maks 1 bar. Sett trykk på beholderen og åpne en og en lufteskrue til det kommer ut frisk og klar bremsevæske. Begynn lengst unna beholderen og jobb deg fremover. Aldri la nivået i beholderen bli for lavt, da lager du deg bare et nytt problem 1-winking.gif

Å lufte på gamlemåten der en trykker på bremsepedalen mens en annen åpner og stenger luftenipler er ikke å anbefale, tar mye lenger tid og er langt fra så effektiv om det er luft i systemet. Om du går for denne metoden så ikke trykk bremsepedalen lenger inn med halvveis.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider