ph-primera Skrevet Mars 4, 2015 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2015 Har i mange år klart meg med små mobile oppkjørings ramper ala Biltema. De har fungert bra og vil fortsatt bli brukt. Men har savnet litt mer rom spesielt til jobber langt under bilen. Har kjøpt, under sterk tvil, et sett fra Biltema med kapasitet 900 kilo. Etter mine beregninger skal bilen min (på 1450 kilo) ligge rundt denne grensen, dersom den vanlige vektfordelingen på 60 % - 40 % vektfordeling på fremre og bakre akselsett gjelder. Finnes det noen som kan forklare fysikken i det å heve en bil 40 cm opp i forkant ? Er det ikke vel så mye en tyngdepunkt forflytning som et løft ? Dersom man skulle overbelaste pumpa betyr ikke det bare at pumpa blir fortere utslitt ? Når rampen er i max høyde skal man vippe et sikkerhets lokk/sperre over den hydrauliske sylinderen som skal forhindre at pumpa skal kunne trekke seg sammen (den er det selvsagt uhyre viktig å aldri glemme). Jeg tenker at hvis jeg klarer å heve opp bilen i max posisjon og setter den i lås så skulle rampen være like solid som om den hydrauliske pumpa hadde en høyere kapasitet ? (Det finnes en alternativ rampe med 1300 kilos pumpe fra en annen produsent). Jeg kan selvsagt ta feil her, uansett så bruker jeg støttebukker i tillegg når jeg skal under bilen. Et problem er at de gamle støttebukkene ikke lenger når høyt nok så må sette de temmelig langt under bilen. Vel har brukt den en gang. Den økte høyden kjentes veldig behagelig. Selve rampa er fryktelig tung og uhåndterlig å flytte på , jeg trenger trillebår til å frakte den ut av skuret. Ut av boksen ( rett fra Kina) ser jeg at sveisene er klumpete og noen bolter ikke er tilstrekkelig dratt til. I tillegg til dette måtte jeg bruke en del tid på å lufte det hydrauliske systemet, det skal visstnok være standard før første gangs bruk. Selve stålet og konstruksjonen virker temmelig solid for meg , håper ikke det er en illusjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Mars 4, 2015 Rapporter Share Skrevet Mars 4, 2015 Kjør bilen opp på en vekt ved en av Statens Vegvesens trafikkstajoner. En aksel av gangen. Hvis ingen overskrider 900kg kan du trygt bruke den, både foran og bak. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ph-primera Skrevet Mars 6, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 6, 2015 Takk.Greit tips. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roye Skrevet Mars 8, 2015 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2015 Hvor fikk du tak i disse? Biltema har de ikke i katalogen eller app. Har du delenummeret på de? Siter - Opel Omega B 2,5l V6 Stv 1996 - Toyota CelicaSupra MA61 1986 - Toyota Celica GT RA40 1978 - Toyota Cressida RX60 1982 - Toyota Carina TA60 1982 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ph-primera Skrevet Mars 9, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2015 Artikkelnummeret var 15831.Jeg ser at produktet tilsynelatende har forduftet fra biltemas assortiment (selv om jeg kjøpte rampen der I forrige uke.Enten utsolgt eller at de har fått betenkeligheter med produktet.Du kan søke biltema hydraulisk bilrampe på Google for å lese mange omtaler på svenske og norske bilsider .I England selger cjAutos et lignende produkt men I to utgaver, en heavy duty 1300 kilos kapasitet,og den med 900 kilos grense som biltema (inntil nylig) solgte.2099 er en hyggelig pris,halve prisen av cjautos sine !.Håper biltema fortsetter med å selge rampen, men de Bør spesifisere nøyere at rampen ikke er for alle biler.Farlig om en overskrider akselvekt på 900 kilo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roye Skrevet Mars 9, 2015 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2015 Takk for et veldig bra svar! :) Siter - Opel Omega B 2,5l V6 Stv 1996 - Toyota CelicaSupra MA61 1986 - Toyota Celica GT RA40 1978 - Toyota Cressida RX60 1982 - Toyota Carina TA60 1982 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Mars 9, 2015 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2015 Det var da snodig.. Jeg gikk selv inn å tittet på denne på nettsiden til Biltema for å se etter spec, finner den ikke igjen nå.. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg