Gå til innhold

A6 3.2 FSI ESP Fault som ingen klarer å finne ut av

Ranger emnet

kfarstad

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem som holder på å irritere vettet av meg. Motorlampen lyser sporadisk, egentlig oftere og oftere, men veldig periodisk.

ESP-Fault er mer fast, og kommer som regel etter å ha kjørt i 5-10 minutter. Begge forsvinner etter å ha startet bilen på nytt, men dukker selvsagt opp igjen senere. Det er 255hk i bilen, men når ESP-lampen dukker opp lugger bilen noe voldsomt akkurat i det det skjer, og det er akkurat som jeg kjører en liten 50cc scooter. Føles ut som jeg mister mye kraft. Ofte samme problemet når jeg starter bilen på morgenen (da uten at ESP-lampen lyser enda). Lugger og jukser noe voldsomt. Jeg kan forsøke å gi på, men så høres/føles det ut som bilen holder på å kveles.

Har hatt den inne hos Møller bil flere ganger. Til diagnose et ukjent antall ganger. De fant ikke ut av det og bare nullstilte feilmeldingene i starten. Fant til slutt ut at jeg måtte bytte "reguleringsventiler" (hva nå enn det er), og i samme slengen måtte jeg også bytte vannpumpe fikk jeg telefon om. Jeg henter bilen, men rekker ikke å runde hushjørnet til Møller bil igjen før både motor-lampa lyser, pluss "ESP Fault". 11.700,- ut av vinduet og passe irritert. Flere runder, mere diagnose. Får beskjed om at det er bensinpumpa som måtte byttes. Nye 7.000,- 

Jeg svartelister Møller bil ei stund, og oppsøker et annet verksted. De feilsøker en hel dag (3.800,-), og kommer også til den samme konklusjon at bensinpumpen måtte byttes. Pris: 6.400,-. Men sier også at det kanskje kan være nok å bytte drifstoff-filteret. Jeg forsøker det først.. 1.500,- Null effekt, så pumpen byttes. De prøvekjører og jeg får beskjed om at de trur de har fått ordnet det. Jeg kjører bilen en halv dag selv, og vips så lyser begge lampene mot meg igjen, akkurat som før. 

Nå gir jeg opp hele greia snart. Tenkte bare jeg skulle sjekke om det fantes noen kloke hoder på nett først som har tips om hva det kan være, eller vært borti samme problemet selv smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hva da ikke bra.

Du har ikke feil koder på dette da du fikk vel loggen fra møller eller?

Det kan da verre bremse bryteren som går dårlig da og så har du den berømte  styresensor eller rattsensor (steering angle sensor)  som kan tulle da kan det bli tull med esp så du får feilmelding.

Eller at det er brudd på esp eller ikke kontakt med hjulet og?

Men trur ikke dette har noe med motor lampa og gjør det ligger noe på ecu så det må verre noe feil koder på motoren og?

Så her må det nok ligge en styring feil siden du kan stoppe den også starte så er den bra litt?

Så det kan verre noen dårlige vakumslanger kanskje det er en med et litte hull i så noen ventiler tuller med luft så får du opp feilmelding på motoren.

Så når du restarter bilen så null stiller du bilen og når det blir trykk igjen så kommer motorlampa opp enten under litt press?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg har et par feilmeldinger liggende på ark fra tidlige diagnoser. Må nesten skrive de inn manuelt, så jeg skal gjøre det i løpet av kvelden.

Litt tilleggsinfo: Etter at de byttet drivstoffpumpe har jeg også fått bensinlekkasje på toppen av alt. Men har tatt ut setet baki og kommet til og funnet feilen selv, og de skal få rette det opp på tirsdag.

Men denne ESP-fault'en, den kommer stort sett når bilen er kald har jeg funnet ut. Jeg hadde på kondensfjerner etter at jeg fylte tanken helt opp i går, og prøvde å kjøre en skikkelig tur med en svoger av meg bare så han skulle få se/kjenne feilen. Da var bilen litt varm, og jeg klarte ikke fremprovosere feilen. Og det skjer ALDRI! Vanligvis kommer feilen hver eneste gang jeg starter den og har kjørt litt. Så kan dette rett og slett være noe så enkelt som kondens og vann i systemet?

Kommer tilbake med feilmeldingene ganske snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider