Gå til innhold

Toppakning på 1.7l 2000-modell


khu

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter litt trøbbel med kjøling leverte jeg Berlingo'n på Snapdrive i går. I dag fikk jeg beskjed om at toppakninga var gåen og det ville koste 12-20.000kr å fikse. Det er lite fristende å slippe dem løs på oppgaven sånn uten videre.

 

Må få lov å nevne at jeg slapp å betale for diagnosen, fordi de bare åpna panseret og tok en titt.

 

Jeg dro til Mekonomen og fikk ca priser på det jeg trenger for å gjøre dette sjøl. Han foreslo følgende:

 

Toppakning 734   Bolter 444   Ventilhuspakning 396   Ventiltetning 432   Tetningsring bak 514   Tetningsring foran 250   Grenrørspakning 579   Termostat 330   Termostatpakning 48   Registerreimsett 1892 inkl vannpumpe Kjølevæske 700   Olje 900   Oljefilter 147   Sliping av topp 2000 Anslag Totalt 9366  

 

Det jeg lurer på, er om dette er overkill? Eller er det slik at alt annet enn å bytte alt dette er bortkastet tid? Registerreima var ny for ca. 30.000Km og 2,5år siden (påstod i hvert fall han jeg kjøpte den av).

 

Og hva annet burde jeg sjekke før jeg går løs på oppgaven for å vurdere om bilen er verdt dette i det hele tatt? Den har gått over 200.000Km.

 

Og finnes det noen skikkelig bok å få kjøpt med reparasjonsveiledninger?

 

Takknemlig for alle råd!

 

Hilsen

 

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha god tid og veldig god kunnskap angående dette. Det er et styr uten like. For å si det slik, det er en, og kun en grunn til at det koster det det gjør. Og det er at det er mye arbeid. Føyk det samme på vår C5 02mod, gått 330000km. Den gikk på skroten, rett og slett. Selg den som delebil og legg heller kostnaden for å bytte dette i en annen bil, eller kjør den til den havarerer. Og om det er verd det; Er det en 2000mod ca så har du lite igjen for det. Når toppakninga ryker er basert på tilfeldigheter, skifting av olje og etterfylling av kjølevæske. 

Mvh. Øystein


Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, er jo litt redd du har rett, takk for raskt innspill!

 

Men først: det er vel liten grunn til å anta at verkstedet tar feil når de sier toppakninga er gåen? Hva er enkleste måten å verifisere det på? Holder det at det virker som kjølevæska forsvant over noen måneder uten synlig lekkasje under bilen?

 

Så må jeg vurdere alternativene, foruten topp-versjonen med 20.000kr (+/- 5.000) til verksted, nest beste med ca. 10.000 pluss masse arbeid for egen reparasjon men bytting av alt.

 

Neste trinn nedover på skalaen er å gjøre alt utenom å bytte registerreim (og satse på at forrige selger har rett i at den er kun 2,5år og har gått ca. 30.000Km nå). Da er utgiftene ca 7.000kr

 

Så er det billigutgaven:

 

Hva om jeg kutter til beinet, kjøper ny toppakning, skifter den, gir blaffen i sliping og bruker alt annet om igjen og bare fyller på med kjølevæske og olje uten å bytte. Da er utgiftene kanskje et par tusen. Et det noen grunn til å tro det forlenger levetiden noe særlig eller er det dømt til å bli snakk om bare et par kjøreturer til?

 

Den med bare "Kjør til den havarerer" er vel der jeg er nå. Jeg kan selvsagt prøve å fylle på kjølevæske og ta en tur til for å se hva som skjer. Gjør det i så fall særlig forskjell om jeg bare fyller på vann i stedet for å kjøpe kjælevæske?

 

Takk igjen for videre innspill!

 

P.S.: Jeg har skifta toppakning på en Renault Kangoo før og ble ikke avskrekket av det. Men det kan virke som det var litt enklere på den.

 

Hilsen

 

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verkstedsmesteren her oppdaget på bilen vår var en slange ca. midt på, foran i motorrommet(sikkert lokalisert et annet sted i Berlingoen). Den var steinhard, mens den egentlig skal være bløt. Men dog kommer det ann på om det går i eksosen eller olja. Min gikk i eksosen, dermed merket vi det ikke i olja. Men den brukte mer vann enn kjølevæske på slutten, så vi etterfylte bare vann, siden vi skulle kjøre den til bunns uansett. Bare etterfyll vann og kjør, dermed ser du om vannet forsvinner. Du kan nok stole fult ut på eiern om du vurderer han som seriøs, og ikke har hatt noen problemer med han. Billigutgaven ville jeg nok vært skeptisk til, sier seg vel nesten selv at det vil gå dårlig.

 

Men hvis du har byttet selv før, og ikke syntes det var avskrekkende, så hvorfor ikke? Bare å bytte selv da. ;)

 

Hvor mye betalte du egentlig for bilen? Sitter selv med en bil jeg kjøpte for 5000kr, påkostet cirka 3000kr nå i etterkant for å få den på skilt. Så oppdaget jeg at det var mulig vann i olja. Dog mulig toppakningsbrudd. Og denne har bare kjørt 140000km. Er det en relativt lav sum du har kjøpt bil for så må du enten bare bestemme deg for å ha bilen til den havarerer og gjøre deg fornøyd med tjenesten den har gjort i den tiden, eller fikse den. Har toppen gådd på min så går den til den havarerer, eller så bytter jeg hele motorn likegodt. Man finner fine motorer til ikke avskrekkende priser, og har du byttet før, så går det fint. :)

Mvh. Øystein


Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et annet alternativ er å sjekk pris på brukt motor til en bilopphugger. kan tenkes det blir billigere å skifte hele greia. og hvis man gjør det selv så er det ikke noe mere jobb å skifte motor(hvis man har tilgang på utstyr) en å skifte topppakning med alt rundt det. Jeg tror at den billigalternativet ditt er bortkastet. da tror jeg det er greiere å kjøre til det stopp.

Men det er bare min mening. Det er du som må ta beslutningene.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at når toppakninga ryker, vrir blokk og topp seg såpass at det aldri blir bra igjen. Det går helt sikkert an å fikse så det blir bra, men det blir dyrt. Det går fint å kjøre med å bare etterfylle vann, men du risikerer at slanger hopper av pga trykket, i tillegg til at ting som termostathus o.l kan sprekke. Jeg har gjort det på flere biler, sist på en gammal mercedes. Den endte opp med å bruke 8 liter vann pr mil, da gadd jeg ikke mer :D 

 

Jeg ville kjøpt en annen bil, eventuelt byttet motor hvis du finner en billig og bra et sted. Men da må du vite at denne ikke har samme problem. 

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg at jeg hadde blingsa, motoren er 1.8l, ikke 1.6l. Og det er en uvanlig størrelse for denne bilen, så jeg finner ingen brukt motor noe sted.

 

Jeg er halvveis i demonteringa nå, så langt har det kostet 500kr i verktøy og ca. 6 timers arbeid (medregnet handlerunde). Når jeg får av toppen, tar jeg den med til et verksted her som skal ha en tusenlapp for å vurdere tilstanden til toppen. Hvis de mener det ikke er noen vits, selger jeg bilen. Er det håp, prøver jeg å få alt satt rett sammen igjen og ser hva som skjer.

 

Rapport kommer her etter hvert, men pga påska kan det ta litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår