Gå til innhold

Lavt oljetrykk

Ranger emnet


Clayshooter

Anbefalte innlegg

Hei, trenger hjelp av dere med bilkunnskap. Det har ikke jeg og problemet dukket selvfølgelig opp Onsdag før alle helligdagene i forbindelse med påsken.

 

Har en Golf 2002 1,6l, AVU. Automat. Startet bilen og alt virker bra, men i det jeg har kjørt noen meter og får turtall begynner oljelampa å lyse og det står STOP, etterfulgt av mangler oljetrykk. Når jeg stopper bilen å den går på tomgang forsvinner feilen igjen. Sjekket olje og etterfylt det så det er på maks. Vet det har vært en oljelekasje på den siste 2 mnd som jeg skulle se på nå som snøen var gått, bilen har fungert fint alikevel. Ser nå at lekkasjen kommer fra en liten sprekk i bunnpanna det henger en liten olje dråpe fra. Med andre ord det lekker, men svært lite. Bunnpanna må byttes, men vil det være nok i dette tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skudd i blinde, du sier at feilmeldingen forsvinner når den går ned på tomgang igjen?

Oljetrykk blir ikke lavere ved turtall, så det jeg misstenker er at du har 2 oljetrykksbrytere, en for under xx rpm og en for over.

Hvis det er tilfellet så er den bryteren for øvre turtallsregister defekt.

 

Få på en manometer og les av hva oljetrykket faktisk er.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei lekkasjen er ikke ved drenneringshullet, er tydelig sprekk i kanten med skarpekanter.

Ja vet ikke eksakt hvilke turtall det kommer på men kommer kun når jeg begynner og kjøre og får turtall. Får vel vente til over påske, å kontakte verksted som kan måle med manometer. Satse på at det holder og bytte den. Sitter disse lett til eller er det noe som er vanskelig og knotete og bytte? Bunnpanna som er sprekt bytter jeg vel selv? Eller finnes det andre enklemåter å tette dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil du har fått lest av korrekt oljetrykk bør du ikke bruke bilen.

 

Nå har jeg ikke sett sprekken, men sånn jeg ser det, har du 3 alternativer.

1) Klin på noe kjemisk metall og håp på det beste.

2) Bor et lite hull i hver ende av sprekken, og sveis sprekken.

3) Bytt til ny/brukt bunnpanne.

 

Hvis det er slik at du har 2 oljetrykkbrytere, så pleier det å sitte en på toppen (som regel for høyt turtall) og en på oljefilterholderen (som regel for lavt turtall).

De koster ikke rare greiene, og er som regel meget enkle å bytte. Men anbefaler deg å få lest av oljetrykket med et manometer for å være helt sikker.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår