bjer84 Skrevet April 7, 2015 Rapporter Share Skrevet April 7, 2015 Jeg har en golf 4 stasjonsvogn 2005 mod. Skiftet alt av klosser og skiver i helgen. Klossene bak var nesten slitt ned til stålet (se bilde), så det var på tide. Ellers så caliprene ok ut, og klossene var likt slitt på begge sider. Jeg pusset bort en del rust med stålbørste og monterte alt på plass. På førersiden bak var stempelet mye størere enn på pasasjersiden. Ved prøvekjøring ser det ut for at den støre siden henger. Jeg tipper da at det er rust på stempelet. I forbindelse med det har jeg noen spørsmål: 1. På mekonomen er det flere alternativer til overhalingssett til calipper. Hvordan vet jeg hvilket som passer til mine calippere bak (se bilde)? Finnes det registre, eller må jeg fysisk sjekke? 2. Er det mulig og skru ut stempelet uten og måtte lufte bremsene etterpå? I mitt hode innebærer det mye mindre arbeid og skru ut stempelet, pusse bort rust, smøre opp og montere igjen, enn å overhale hele calipperen (så kan jeg ta en full overhaling når jeg har tid). 3. Bremseklossene bak (fra mekonomen) var noe trange, så jeg filte litt på sidene for å få de på plass. Hvordan kan jeg finne ut om det er stempelet, og ikke klossene som henger? 4. Hvor langt kan jeg kjøre med klosser som henger? Når jeg spytter på bremseskiven etter kjøring freser det godt, felgen blir lunket, men ikke mer enn det etter 30 min kjøring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjer84 Skrevet April 8, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 8, 2015 PS: glideboltene var helt i orden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 8, 2015 Rapporter Share Skrevet April 8, 2015 Dersom du har forskjellige bremsecalipere bak så kan det tyde på at den ene er byttet en gang, til feil type. Rep-sett går på fabrikat og diameter, mål diameter på bremsestempel for å vite størrelsen. Fabrikat står av og til på caliper. Skrur du ut stempelet så MÅ bremsene løftes etterpå! Klossene skal bevege seg fritt i holderen og caliper skal bevege seg fritt på glideboltene. Er dette ok, men bremsene henger, da er det caliperen som feiler. Enten stempel som henger eller håndbrekkmekanismen. Og nei, man kjører ikke med bremser som henger, det ødelegger bremseklossene, bremseskiven og koker fettet ut av hjullagrene. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjer84 Skrevet April 8, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 8, 2015 Takk for svar quattro! Jeg mente ikke at caliperene er ulike, men at den ene er stø som i treg, seig. Uansett så ser det ut for at jeg må av med caliperen og måle stempelet før jeg kjøper overhalingssett. Jeg leste en plass på nettet at det var viktig å aldri skru stempelet mot klokken. Stemmer det, eller kan jeg skru det ut litt for en kjapp inspeksjon uten å skru det helt av? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 8, 2015 Rapporter Share Skrevet April 8, 2015 Grunnen til at man helst ikke skal skru stempelet mot klokken er at man KAN få luft i systemet. Du trenger heller ikke skru ut stempelet for å måle diameteren, mål ved mansjetten, er samme diameter der. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjer84 Skrevet April 12, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 12, 2015 Jeg fikk tak i overhalingssett og skrudde av begge caliprene bak. Den ene støvmansjetten var litt vridd, så det ene stempelet var litt rustet. Jeg fikk polert bort rusten slik at jeg kunne bruke stempelet igjen. Ellers kjente resten bra ut, så jeg lot være å demontere caliprene. Jeg monterte caliprene på plass igjen og luftet bremsene. Fortatt blir den ene siden bak litt varm (den uten rust). Kan det hende at bremsene må gå seg litt til, eller bør jeg demontere hele caliperen for å fikse problemet? Jeg har sett på guiden din for å overhale denne type caliper Quattro, den ser veldig nyttig ut! Quattro73 reagerte på dette 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 13, 2015 Rapporter Share Skrevet April 13, 2015 Du er sikker på at det ikke er bare håndbrekkmekanismen som henger, er som regel det som er problemet når bakbrems henger. Om ikke så overhal eller bytt caliper. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjer84 Skrevet Desember 31, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 31, 2015 Jeg glemte visst å svare på den siste kommentaren din her Quattro73. Det gikk seg til av seg selv, så jeg gjorde ikke noe mer med dette. Bremsene virker fortsatt fint og det er ingen varmgang nå lengre. Takk for gode svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjer84 Skrevet August 28, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 28, 2016 Bakbrems på førersiden henger for tiden. Noen som vet om/hvordan jeg kan finne ut om det er håndbrekkmekanismen eller stempelet i caliperen som henger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet August 28, 2016 Rapporter Share Skrevet August 28, 2016 Det finner du lett ut. Dra på håndbrems, hardt, og løs den ut igjen, gå bak og se om armen til håndbremsen har returnert helt - se om du får dyttet armen tilbake i hvileposisjon eller om den allerede ligger i hvileposisjon. Kjenn samtidig på håndbremswiren om den går lett eller ei. Du kan også ta av caliper og kjenne hvor lett stempelet går tilbake. Litt motstand er det alltid, men du skal enkelt kunne skru det inn uten nevneverdig motstand. Er som Quattro nevnte tidligere, stortsett håndbremsdelen som henger, men hvis det er de originale caliperene som sitter på, er det ikke utenkelig at det er stempelet som begynner å gå trått etter 11 år på salta norske veier. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjer84 Skrevet August 28, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 28, 2016 Glimrende, da prøver jeg det! Jeg tror det er de originale caliprene ja, så mulig jeg må få skiftet de ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjer84 Skrevet August 31, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 31, 2016 Konklusjonen fra inspeksjonen er at det er håndbremsen som ikke går helt tilbake på den ene siden. Det går fint an å presse den tilbake for hånd. Finnes det en enkel fiks, eller er det bare å bestille ny caliper? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet August 31, 2016 Rapporter Share Skrevet August 31, 2016 Sjekket du om wire'n gikk lett? Hender at det ruster i strømpa og at det er wire som går trått, derfor er det greit å verifisere det også - før en evt. kjøper ny/overhaler caliper. Det går ann å åpne den opp og overhale mekanismen, men jeg hadde nok bare kjøpt en ny, enklere og kjappere :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KooPa TropA Skrevet September 1, 2016 Rapporter Share Skrevet September 1, 2016 Jeg har hatt et par caliptere hvor håndbrekket ikke går tilbake. Jeg har sprayet hendelen som holder håndbrekkwire til calipter med litiumfett og beveget en del på de. Dette har jeg sikkert gjort på 5 caliptere, og det fungerte på alle unntatt 1. Det er en billig, enkel løsning jeg ville prøvd før du skifter calipter. Siter 2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat 2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet September 1, 2016 Rapporter Share Skrevet September 1, 2016 Skal være forsiktig å bruke tyntflytende fett med lavt kokepunkt på bremser, det kan renne inn på bremseskiven og resultat er da null bremseeffekt på det hjulet. Må gjerne gjøre den quick fix'en, men vask bort alt fett etterpå. Tror nok det er en kortvarig løsning og at allerede i vinter vil den henge igjen når saltlaka kommer. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.