Gå til innhold

Jeg trenger hjelp! Og deres mening!

Ranger emnet


audien-nøkker93

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er eier av en Audi A4 2.0Tdi bpw motor B7 2007 modell, som har gått 140.000km, og har hatt store problemer med bilen siden jeg kjøpte den for 1,5 år tilbake.

Turboen havarerte 1 uke etter at jeg kjøpte bilen, den fikk jeg dekka, så turboen som sitter på nå har gått 30.000km(det er 3de turboen på bilen) JA! Turbo nr 3!!!!

Helt siden jeg kjøpte bilen har den nøkket, noe som viste seg å være EGR VENTILEN såklart. Den bytta jeg og fikk den dekka også, grunnet dårlig vedlikehold av forrige eier. 3 mnd etter egr bytte begynte bilen å nøkke igjen, og jeg skjønte ikke hvorfor, pelte opp egr ventilen og gjorde den rein, tenkte som så at det ikke kunne være den. Men etter et år med mer nøkking tenkte jeg FUCK IT, så jeg tok kontakt med en jeg jobber med som driver med ORDENTLIG TUNING. Han fikk da en spesifikk programvare fra en som jobber med der i Tyskland, og tunet bilen min fra 140 kjipe hester til 174 litt større hingster. Vi stengte også egr ventilen for godt gjennom soft waren, og gjett hva? Nøkkingen ble borte, UTORLIG DIGG!

Meeeen, ting går aldri bra, greia nå er at turboen antageligvis lagr en høy blåselyd på rundt 3500omd med ny software, og bilen har gått i nødmodus da jeg belasta motoren i 5 gir i svak oppoverbakke og ca 3000omd. Feilkoden var turbo overboost, husker ikke akk hva koden het men dere kjenner vel til den( bilen går i nødmodus helt til du skrur den av og på)

 

Så det vi gjorde da, var å lage en ny mere egna programvare for akkurat den her bilen, og det funka til en viss grad. Bilen går ikke i nødmodus lengre, men den overbooster litt enda.

 

Takk for at du har lest så langt :) nå kommer det noen spm!

 

Da dem satt i ny turbo, er det stor mulighet for at dem ikke stilte aktuatoren og wastegaten, så den fortsatt står i settingen han kom i, det var ikke no audi verksted som dekket denne reperasjonen så gudene vet?

 

Hva med N75 ventilen? Den er nok aldri byttet....

 

Lekasje i noen av vakuumslangene? Tenkte å gå over alle skjøter med leak finder( det bobler hvis det lekker luft ut av koblingene)

 

Dere har hørt om Turbo vanes? Såklart. Dem soter jo igjen fort, hvertfall når egr ventilen slipper inn eksos og drit.

Så kanskje de har sotet nogenlunde igjen så de står fast i Open position for lenge. Unnskyld, men jeg aner ikke hva disse tinga heter på norsk :P

Men turboen min har jo bare gått 30.000km, kan turboen ha sota igjen så mye allerede da? Jeg bruker bilen aktivt....

 

Men hvis motoren i utgangspunktet ikke får riktig ladetrykk vil vel ikke forbrenninga være optimal....og derfor sote mer?

 

Tusen takk for alle gode svar, setter pris på all hjelp, da Ljosland faen ikke har finni ut av dette og jeg ikke gidder å bruke penger på masse arbeidstimer.

 

Beklager lang tråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår