Gå til innhold

Skoda Octavia mister motorkraft.

Ranger emnet


Laks1e

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en Scoda Octavia 2010 mod 1,6 TDI som har trøblet en stund.

 

Det begynte for litt over et år siden med at glødelampa begynte å lyse under kjøring.

Hadde bilen på verksted og feilkoden sa at luftmassemåleren var gåen. Denne ble da byttet.

 

Så gikk det fint i nesten et år så kom samme feilmelding igjen.

Igjen kom feilmelding på luftmassemåler men videre undersøkelser viste at denne var ok.

Etter hvert begynte også lampa for motorstyring også å lyse.

Bilen reagerer heller ikke alltid når jeg trør på pedalen og turtall er under 2000 rpm. Den fortsetter i samme fart og akselrerer ikke.

 

Fikk høre at det kunne være EGR ventil og evt rør til denne som var gjengrodd.

Hadde da ute EGR ventil og rør og rengjorde. Ventilen så ikke så gal ut men røret var skremmende grodd.

Tok også ut innluftsmanifoilen og der var den ene ventilen blokkert av en klump koks. Denne ble også rengjort.

 

Har også skiftet dieselfilter og luftfilter.

 

I dag etter halvannen mnd uten feilmelding kom den igjen :-(

 

Noen som har et forslag til hva dette kan være?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil på ladetrykk kommer opp grunnet nødmodus, som igjen mest sannsynlig kommer grunnet feil på/ved LMM.

 

Sjekk ledninger og kontakter til LMM, smør inn alle kontakter i 2-26 Elektro spray og rens LMM i isopropanol eller rødsprit. Blås ren med trykkluft.

Hvis overnevnte ikke hjelper er mest sannsynlig LMM defekt igjen.

 

Har du org. luftfilterboks og org. papp filter? 

Sitter veivhusventilasjon på sin org. plassering? 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljedamp fra veivhusventilasjon skal gå inn i innsuget og forbrennes, men den må under ingen omstendigheter går igjennom LMM, da vil det blir oljefilm på LMM og det skaper trøbbel.

 

Pleier å gå inn mellom LMM og turbo, men jeg vet at noen fabrikanter har kjørt den rett inn i luftfilterboksen, men det er stort sett på biler med Luft Mengde Måler og ikke Luft Masse Måler.

 

Men, hvis alt er original er ikke dette noe du trenger å tenke på, da er plasseringa der den skal være :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grev1: Vet du hvlilken ledning?

 

Var innom verkstedet på morran i dag.

 

Lå to feilmeldinger:

- Feil på luftmassemåler

- Feil på ladetrykk (Kunne i følge verksted være en sensor som kunne "gro til").

 

Når jeg tenker meg om så var det vel faktisk ledningsnettet til EGR ventilen som var problemet hos meg.

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår