Gå til innhold

kn filter på ellers original bil?

el`satanical

Anbefalte innlegg

Hvordan blir det? Blir det noe tøffere lyd?

Blir det noen mere slitasje på motor etc? Jeg er ikke mekaniker eller noe slikt så jeg er litt newb ;)

Hvor får man kjøpt det og hva koster det? Er det noe spes jeg må huske på når jeg monterer?

Det ble mange spm her, meneh dere ser nå selv om dere gidder svare på alle :)

edit: det er en 85mod 1,8 GL med litt under 300k på tellern.

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har noe peiling på Nissan Bluebird. Men kan jo ihvertfall svare litt på spm ;)

Det er forskjellig fra bil til bil på hvordan lyden blir. Men litt lyd blir det jo. Standard er jo å kjøpe filter og effekt potte. Da får du fin lyd.

Blir ikkeno slitasje på motor. "KN filter er et unikt filter som gir bedre luftgjennomstrømming på lave- og høye turtall og er med på å gjøre resultatet best mulig." utdrag fra http://www.pedersens-racing.no

Man kan få innstats filter og åpent filter. Skal man ha åpent filter må man kjøpe kit, altså delene som trengs. Innsats-filter ligger på rundt 500,- og oppover. kit koster litt mer, ikke helt sikker på hvor mye.

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for litt at du ga svar på noen generelle spm ivertfall ;)

Jeg skal se om jeg ikke får tak filter på de lokale sjappene rundtomkring. Jeg leste en plass at en fyr brukte originalt luftfilter om vinteren og kn om sommern. Hva er grunnen til det? Jeg regner med det har med varm og kald luft å gjøre, men hva skjer om man bruker kn også om vinteren?

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikke "åpent" luftfilter på en bil som ikke er trimmet... holder med en innsats siden luftinntak ikke er flaskehals..

MEN, (selfølgelig), et K&N innsatsfilter koster f.eks på en bluebird sr turbo 800,- (fra kollevold). et universal kit er da ikke langt unna (rundt 1000-lappen), så da ville jeg heller satsa på et åpent (ser bedre ut, og muligens 'bedre' lyd).

ang han med konisk om sommer og vanlig om vinter: må være noe ekstraordinært da et konisk filter har bedre filtrering og bedre gjennomstrømning enn de fleste vanlige filter.

kan være noe med at han har cold air e.l (filteret ligger under støtfanger, helt fremst og kan dermed ta inn mye dritt - snø i vintertilfelle, men også regn/vann om sommeren)

Bilen din er vel en CA18 (ikke turbo), og da er det vel K&N innsatsen # E-2983 du må ha.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du åpner boksen din.. å det ligger en sak inne i den med noen ledninger til.. hehe.. så gjør du slik:mad: Hvis det er bare filteret som ligger der så gjør du slik:)

Måleren min lå inne i boksen sammen org filter (rød)

Den skulle ha ligget inne i slangen (grønn) for da kunne jeg ha fjernet hele boksen.

Jeg måtte gjøre det slik (lilla) k&n filteret går ut fra ett hull i boksen der det sto en støy demper orginalt. Har tatt ut orginalt filter i boksen.. Dette lager minimalt med "lyd" fordi boksen fungerer som en lyd demper.

Håper du ble klokere nå.. men er ikke sikkert det er slik til deg. Tror det er minimalt med motorer det må gjøres en slik løsning på...

motor_08.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det han prøver å si, er at det kan ligge en LMF (luft mase føler) inne i luftfilterboksen din... blir mye ekstra tjas å fikse åpent filter da, siden du må ha LMF'en fordi den forteller bilen hvor stor tetthet lufta som kommer inn har.

de fleste luftfilterbokser har LMF like etter selve luftfilterboksen, og du kan da lage en ny flens som passer med skjøten til originalboksen. slik som f.eks på min egen.

hvis ikke må du satse på en slik måte Stephan har gjort det (luftfilter FØR eksisterende luftfilterboks som er tom og kanskje uthula.)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider