Gå til innhold

Registerreim passer ikke helt

Ranger emnet


khu

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dette er et generelt spørsmål omkring registerreim-montering, ikke egentlig spesifikt til min Citroen Berlingo 1.8l Bensin.

 

Jeg har skifta topp-pakning og vannpumpe og skal montere ny registerreim. Jeg har ei bok som beskriver låsebolter på veivaksel og kamaksel. Problemet er at det blir ikke 100% nøyaktig! Hvis låsebolten i kamakselen passer perfekt, mangler det ca. halve distansen mellom to "tenner" i reima for at veivakselen sin låsebolt skal skli rett inn. Har prøvd å forskyve reima med 1 tann, men da blir det bare feil motsatt vei.

 

Jeg kan tvinge inn bolter begge plasser, men det er tydelig at de ikke passer helt.

 

Jeg har stramma reima med strammehjulet og dreid flere ganger rundt før jeg sjekket på nytt, men det blir aldri helt presist. Synes i grunnen reima er litt slakkere enn jeg trodde. Selv med maks stramming _kan_ jeg med fingrene vri reima nesten 90grader, mens verkstedet beskriver det som at man skal kunne dreie den kun 45grader når den er rett strammet.

 

Et delproblem her er at bilen ikke har originalmotoren. Han jeg kjøpte den av sa at han hadde bytta den og det har jeg nå fått bekreftet. Men jeg vet dessverre ikke nøyaktig til hva slags modell og finner ikke noe modellnummer noe sted!

 

Spørsmålet mitt er nå: er dette nøyaktig nok? Hvis ikke: hva kan egentlig være feil, jeg greier ikke helt å se hva det kan være?

 

Og hva vil evt skje hvis jeg nå bare monterer sammen og starter opp?

 

Hilsen

 

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør finne ut hvilken motor du har det skal vel stå en plass på motoren jeg er ikke sikker hvor da jeg ikke har så stor skjennskapp til disse motorene.

Om du bruker feil registerreim så kan du få registerras på bilen veldig fort.

Og da blir det fort dyrt for deg.

Så finn ut motor kode og bestill riktig reim til riktig motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reima er nok rett, de bruker samme reim på nyere modeller. Har snakke med flere verksted, men ingen kan forklare hva som kan være feil.

 

Det eneste rådet jeg har fått, er å montere sammen og prøve og starte. Så i morgen bærer det til, hvis ikke noen kommer med et konkret forslag her innen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI, NEI, NEI!!!

 

Du starter ikke før du er helt 100% sikker på at det er rett!

Det høres kanskje tungvindt ut, men tell tenner på reima så ser du fort om du kan bruke den.

 

Legg reimene oppå hverandre og se at de er eksakt like lange og har like mange tenner, stemmer det så er alt ok, hvis det er montert riktig.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo ikke akkurat lyst, men når ingen kan hjelpe meg å si hva som er feil er det visst eneste mulighet.

 

Antall tenner stemmer med det som det står i boka at det skal være. Den gamle reima har jeg kastet (en av flere ting jeg skjønner jeg ikke burde gjort, men nå er det slik det er).

 

Så vidt jeg ser er det ingenting som kan være montert feil. Det er liksom ingen annen plass å plassere hverken vannpumpe eller toppen. Alt er skrudd til, ingen slark i noe av dette. Toppen er slipt ned (planert) kun en eller to hundredels mm i følge dem som gjorde det, det burde ikke gi såpass utslag.

 

Merkeverkstedet sier de ikke kan finne spesifikke detaljer for motoren uten å vite registreringsnummeret på bilen den stod, selv om jeg har gitt dem tallene fra plata på selve motoren. Reg-nr på originalbilen har jeg ikke.

 

Så jeg er liksom litt "out of options" her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan dreie motor flere runder uten at avviket blir større stemmer reima.

Jeg ser du sier at du nesten kan vri reima 90 grader, jeg har alltid montert reimer så jeg kan vri den 90 grader, men ikke mye mer.

 

Jeg regner ikke med det, men spør for å utelukke det. Det er ikke justerbart kamdrev på motoren?

 

Hvis du kan vri motor flere runder og alt "stemmer" etterpå, kan du prøve å starte den, men hold lavt turtall helt til du vet alt fungerer som det skal.

Det som merkeverkstedet sier er bare piss, det er mangel på kundeservice. Be om å få snakke med verksmester el.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avviket er akkurat likedan etter 3-4 runder, i hvert fall.

 

Kan ikke skjønne hvor jeg skulle justert kamdrevet, hvvordan ser jeg det? Ingen av verkstedene har nevnt noe om det...

 

Det var verksmesteren på merkeverkstedet som nekta å ta imot bilen... Men jeg har et annet verksted som sier de kan ta imot den, men de sier samtidig at de ikke vet hva de evt skal gjøre.

 

Jeg får en kompis innom i dag, med mer erfaring enn meg. Sammen tar vi en titt og så en sjefsavgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp vridd rundt nøkkelen for første gang etter fiksinga. Bilen starta tvert og det var bare å kjøre i vei! Bortsett fra at det lekker litt fra termostathuset, men det har jo ikke noe med regreima å gjøre, må ha brukt feil pakning eller noe...

 

Tusen takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår