Gå til innhold

parkbrems virker bare på en side

Ranger emnet

Grimmee

Anbefalte innlegg

Audi A4 B5

Jeg har byttet skiver og klosser på alle fire hjul.

Hoved bremsene virker fint, men park bremsen på venstre bakhjul virker ikke.

Vaieren er hel og jeg har prøvd å stramme den så mye som mulig. Skar spor i to muttere

og tredde på vaieren ved armen på kaliperen, nå går håndtaket ikke mange klikkene opp,

men parkbremsen tar allikevel ikke.

Er det noe å gjøre for dette, eller er det bare å kjøpe en ny kaliper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bevegelse i håndbrems biten på kaliperen? Få noen til å dra i håndbremsen mens du ser på kaliperen bak. Er det null bevegelse er det nok håndbrems biten på kaliperen som er defekt. Kan evt prøve å vri på den for hånd, men beste er nok å bytte hele kaliperen

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bevegelse, alt beveger seg.

Men når kaliperen er montert beveger armen som vaieren strammer seg frem og tilbake mellom ytterpunktene dens.

Når jeg strammer maks beveger armen seg inn til den treffer metallet på festet uten at parkbremsen slår inn.

Når jeg står med kaliperen i hånden og jeg strammer armen kan jeg se litt bevegelse i stempelet. Det er ikke mye,

men det leer seg. Jeg vet ikke hvor mange mm stempelet skal bevege seg? Men her snakker vi kanskje 1/2mm,

vanskelig å se på øyemål.

Jeg byttet den andre kaliperen i vinter da den sprang lekk

Jeg har nå skrudd stempelet inn og ut endel ganger for å se om det er noe som ville løsne opp, men opplever nå at når

jeg skrur det helt inn og så skrur det en 1/2 omdreining ut passer faenskapet akkurat ikke over klossene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider