Gå til innhold

Store gir/hjul problemer

Ranger emnet


Andro

Anbefalte innlegg

Sliter noe veldig med min xl7 nå. Oppdaget ett stort problem igår. Skulle på tur ut med båten. Hekter henger på. Og for å komme opp en bratt bakke. Setter i 4lav. Så skjer det ting. Hjulene låser seg nesten. Bilen triller ikke en cm å lufter svidd cluth med en gang. Dette er rett fram kjøring. Hele bilen bryter å hjulene står nesten helt fast. Setter bilen i vanlig høy gir igjen. Rygger to meter. Å alt som normalt igjen. Er dette fordelings kassa som har tatt kvelden? Trenger sårt tips nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja venter på nightking. Eksperten vår :-)

Aldri vært borti noe lign å kjørt en god del 4wd biler før. Virke som alt låser seg fullstendig. Kun testet dette i 4lav. Ikke fire høy enda. Men tørr ikke noe mer for dette har virkelig ikke bilen godt av. Det merkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

 

Jeg vil tippe du har problemer med frontdiffen! Vært borti det flere ganger! 

 

Hadde en seinest for 1 mnd tid siden, da låste hjula seg ved kjøring rett frem (men dette var i 4høy). Det var havari på frontdiffen. Å det er ikke første gangen. Så ville tappet oljen å sett hvordan den ser ut.

 

Men.. opplever du dette i 4høy også? 

Men husk at du må for all del ikke bruke 4wd her på tørr asfalt, i sving. Men det vet du vel :) Det som tar kvelden på diffen.

 

Uansett, ta en visuell kontroll på frontdiffen, har sett det har sprekki å jeg. Da sprekker de som regel på venstre side der den lange armen er.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal vel egentlig ikke gjøre det. MEN jeg merka i den som jeg hadde for en mnd tilbake, så var kundeklagen at bakhjula låste seg. Og vi merka faktisk det selv. Også hørte d egentlig ut som det var noe galt midt under bilen (vi mistenkte transferkasse først) men så viste det seg at det var frontdiffen!

 

Litt usikker på pris på den her nå. Fordi det varierer fra hvilken type det er. Men jeg tror det er rundt 12-15000kr.. Du får kjøpt de komplette.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja komplett. Du flytter over drivaksler da selvfølgelig. 

 

Har desverre ikkenoen bilder av det her. Men kan vise deg noen fra nette:

Du tapper olje på det nederst hullet du ser på bildet under. Du bruker en 3/8" skralle. Det er veldig enkelt. Du trenger kun å ta av plata under bilen. så kommer du til å tappe olja. Å nei du trenger ikke å demontere girkassa.. 

 

De varierer litt i utseende i forhold til modell

 

post-95881-0-49298500-1433331533_thumb.jpg

post-95881-0-63126500-1433331576_thumb.jpg

post-95881-0-71732500-1433331616_thumb.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger problemet der så er det spon og evt metaltenner som detter ut. 

Men har du prøvd 4wd etter dette skjedde? for det kan lage ganske ille lyder osv selvom det ikke er noe galt :)

 

Ja du kan fint bruke fra huggern. MEN det er mange forskjellige typer her! Så her må du dobbeltsjekke chnr for å forsikre deg om du får riktig del! Det kan evt jeg gjøre for deg hvis du finner en :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd 4wd etter dette skjedde ja. Og det er lyd å går ekstremt tungt rundt. Bilen stopper med en gang jeg tar inn clutch. Hele bilen gikk nesten å hoppet å brøyt når dette skjedde. Og lufte brent clutch. Men setter i vanlig bakhjuls drift. Rygger en meter. Og alt like fint igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chassisnummret på bilen ja.. Det finner du på plata i motorrommet. Eller evt på ramma h.s v forhjulet. tror også det står sånt skilt på dashbordet inntil frontruta på førersida..

 

Eller kanskje enklest, vognkortet :P 

Eller slå inn regnr her: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/EU-kontroll/Kontrollfrist

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår