BMWCruiser Skrevet April 17, 2004 Rapporter Share Skrevet April 17, 2004 Hei! Vil gjerne at alle som har noen slags form for informasjon angående AC Cobra, deler den med meg her enten det måtte være opplevelser med bilen, bilder, fakta, o.l. Etter at jeg for et par ukers tid siden var med ut på tur i en slik bil, forøvrig bilen på bildene under som min Bestefar lenge eide men som jeg aldri fikk være med ut i, har jeg blitt helt frelst! Drømmebilen min i 600.000 tusens klassen er definitivt en AC Cobra 427 1966. Så rå muskelkraft har jeg aldri noensinne vært utsatt for noen gang. 0-100 gikk på 4 sek. med denne bilen og bilen kunne godt finne på å legge seg breit i 150 km/t!!! Har forøvrig heller aldri vært så redd noen gang som da jeg satt på med denne bilen:) For de som var innom Autofil messen i forfjor høst, kunne den samme bilen under på bildene der beskues... Siter BMWCruiser MSN: lars_bp@hotmail.com - 99 BMW 318i M-tech2 x 01 GOLF 4 Highline Generation x 94 BMW 320iM Cabriolet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mandel Skrevet April 17, 2004 Rapporter Share Skrevet April 17, 2004 kan jo alltids bygge en replika.. Finnes flust med ac cobra kit's til overkommelige priser! Siter 1994 mazda 323 gt-r. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWCruiser Skrevet April 17, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2004 Jo og det er jo det alle gjør! Bilen over er også en Replika, men ingen hvilken som helst replika. Bilen er bygd av det dyreste AC cobra kittet man får fatt på i USA. Og det er jo det som gjør bilen så spesiell, at den er tilnærmet identisk med de originale cobraene som man må ut med 3-4 millioner for! I tillegg er det jo muskelkraften ut i fra V8ern til Ford som gjør at det er gøy å ha en slik bil bortsett i fra utseendet... Siter BMWCruiser MSN: lars_bp@hotmail.com - 99 BMW 318i M-tech2 x 01 GOLF 4 Highline Generation x 94 BMW 320iM Cabriolet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
C0bra Skrevet April 17, 2004 Rapporter Share Skrevet April 17, 2004 Har et bilsport blad der det står en del info om ac cobra.. Må også si at det er den råeste bilen gjennom tidene etter min mening! Siter 84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september. 91 mod BMW 520i Fk automotive !!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heggis Skrevet April 17, 2004 Rapporter Share Skrevet April 17, 2004 råeste bilen gjennom tidene må jo vær fiat uno da... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Skrevet April 17, 2004 Rapporter Share Skrevet April 17, 2004 DIGGER bilen ass! Den er sjef! Siter 242 V8 *Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet April 17, 2004 Rapporter Share Skrevet April 17, 2004 De orginale bilene var ikkje amerikansk. De var engelske bygget av Ace i England, shippa over til Carrol Shelby sitt verksted i California og modifisert der med amerikansk drivverk og motor. Bilen var et resultat av at Carrol hadde kjørte europeiske løpsbiler i mange år, men de manglet noe lite (og at han måtte slutte å kjøre løp pga. helsen). Så oppskriften var å kombinere amerikanske krefter med europiske kjøreegenskaper. Ac Ace som den vel hette før carrol vart involvert, fikk motor-leveranse frå Bristol Motors, men den leveransen stoppet opp og ace stod igjen uten motor til bilene sine. Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-Lars Skrevet April 17, 2004 Rapporter Share Skrevet April 17, 2004 Type: RÅ!!!!!! Siter "81 Volvo 242 - Prosjekt "82 Volvo 760 GLE - Bruksbil "86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne) "84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den) "86 Volvo 240 GLE stv (delebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet April 17, 2004 Rapporter Share Skrevet April 17, 2004 Cobra er rå, helt klart, men den hadde vesentlige svakheter. Særlig vridnings-stivheten i ramma på bigblock utgavene var altfor dårlig. Ethvert kitcar sett idag med den minste respekt for seg selv har mye bedre chassis enn orginalen hadde. Forøvrig regnes Cobraen som ett av de dyreste kitcars man kan bygge. Her er etpar linker. Først en Cobra diskusjonsgruppe (Engelsk): http://www.cobraclub.com/crcforum/dcboard.php Virker bra og aktiv. Har bl.a fått svar på noen spørsmål rundt Jaguar bakakselene (som jeg selv skal ha på hotrod prosjektet) Svært mange av Cobra-byggene har Jaguar oppheng både foran og bak. Bakstillingen er ofte modifisert med skivene flyttet ut til felgen som på andre biler, for å optimalisere kjølingen av bremsene. Her er link til en som tilbyr Jaguar gromdeler hovedsakelig til Cobra: http://www.ward-engineering.co.uk/ Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hersker Hans Skrevet April 18, 2004 Rapporter Share Skrevet April 18, 2004 Carrol Shelby ble jo spurt om hva han syntes om kit cars, han syns det var flott så lenge de ikke ble laget like "dårlig" som bilen han lagde på 60 tallet. Forstillingen på en original Shelby Cobra er en tversstillt bladfjær :) angst!. Jeg var i England og fikk omvisning sammen med en kompis som hadde lyst til å kjøpe seg et kit. Sumo kit kar, de har solgt 3000 ferdige og uferdige kit kars, hjemmeside: http://www.pilgrimcars.com/newmag/pil1.html Kittet dems er forøvrig kittet som ble brukt i programmene på Discovery, programmene ble spilt inn der nede og Discovery gjord 1/4 del av arbeide på bilen mens produsenten gjorde resten. Prisene var ikke så ille, for 35k hadde man topp og ramme, og ting man "måtte" ha for å fullføre bilen, utenom donor bilen som man kan skaffe selv, ellers så kan man kjøpe brukte overhalte eller nye deler fra dem. Vi fikk med en svær delekatalog over absolutt alt som trengtes for å sette bilen sammen. Med priser. Som forøvrig var veldig lave syns jeg. Flotte greier. Motor: Chevy 350 (selvfølgelig) kan også kjøpes der. Men de er ikke akkurat vanskelig å få billig brukt heller. Ford Sierra er mest vanlig å bruke, høres ikke rått ut, men de sa det var like bra som Jaguar fordi bilen er så lett alikevel så det trengs ikke sterkere understellsbiter eller store bremser egentlig. Man får forøvrig store bremser til Sierra og. Høres litt tøffere ut med Jaguar da :). reisefølget mitt som var "kjøperen" fikk seg en sitte på tur han aldri kommer til å glemme mellom jordene på trange veier i england, når veien er trang og skogen er inntil veien og man ligger sidelengs med Cobra med en Chevy 350 motor som har fått litt kos og sidepipes. Så får man et snev av fartsfølelse og råskap sies det :). Kan prøve å legge ut bilder fra turen, knipsa masse inne på verkstedene. Problemet er å få godkjent dette i Norge, får man det, er det litt dyrt, men skulle jeg laget en ren banebil vet jeg hva jeg hadde gått for hvertfall. Hørte nettopp at det er en på hønefoss som hadde godkjent et kit og at det kosta 200k i avgifter++, En banebil cobra tror jeg man skal klare å sette sammen for under 100k. lang post, sikkert ingen som gidder å lese den. hehe. Siter Driftfun.com 1967 Chevrolet Camaro LS1/T56 1990 Chevrolet Van 6.5 g30 1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet April 18, 2004 Rapporter Share Skrevet April 18, 2004 Oppbyggingsavgiften er et toll- og politisk venstrehåndsarbeid uten sidestykke. Den er laget med tanke på ikke å tas i bruk. I lovteksten står det noe sånt som at "avgiften regnes ut etter engangsavgift på sammenlignbar bil." For masse kitcars finnes ingen "sammenlignbar bil". Er det da vekten, størrelsen, designen, motorstørrelsen eller andre ting man skal sammenligne med? Det vet ingen. Eksempelet med en Cobra: Vekt og størrelse vil tilsi at man kan sammenligne med importavgiften på en Mazda Miata, men motorstørrelse tilsier at man skal sammenligne med en Chevrolet Corvette, eller kanskje til og med en Dodge Viper! For stakkaren som skal bygge blir jo dette helt umulig å forholde seg til. Han vet ikke om avgiften blir 100.000 eller om den blir 500.000. Veldig ofte nekter trafikkstasjonen å gi svar på dette før bilen er klar for registrering. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mirus Skrevet April 18, 2004 Rapporter Share Skrevet April 18, 2004 Flere bilder: Siter Thomas Bil-bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet April 18, 2004 Rapporter Share Skrevet April 18, 2004 Er som vanlig litt rar jeg da, hva skal man med et lite grisehjerte i en AC Cobra? Må jo stor big block Ford oppi der. Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet April 19, 2004 Rapporter Share Skrevet April 19, 2004 Argumentet mot bigblock er jo alltid det samme: -Vektfordeling. -Turtallsvillighet. -Pris. Det siste bør egenlig ikke veie så tungt på en Cobra. På et så dyrt bygge vil prisforskjell fra small til bigblck ikke utgjøre allverdens. Men ofte oppnår man bedre vektfordeling med en smallblock, og Cobraen er jo i utgangspunktet mer en banebil enn en dragracebil. En smallblock med "lite" dreiemoment vil jo i sin tur ikke kreve så grove dimensjoner på chassis og oppheng heller, slik at vektgevinsten blir jo større enn bare differansen på selve blokka. Ser også for meg at en turtallsvillig smallblock kanskje har mer på racingbanen å gjøre enn en bigblock? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet April 19, 2004 Rapporter Share Skrevet April 19, 2004 Er ikke helt med på det her med turtallsvilighet, hva skal du med turtall så lenge du har kreftene tidligere?. Poenget bør jo være å komme til det punktet maskinen har mest krefter fortest mulig. Er jo ikke på grunn av turtallsvillighet de bruker 400cid i Nascar. Ser ikke helt det store problemet med vekforskjellen, så lenge det ikke er hemi er den bare rundt 50kg. Pontiac er midt i mellom small og big block. Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.