Gå til innhold

Venstre baklykt lyser ikke

Ranger emnet


Kane88

Anbefalte innlegg

Har en pendlerbil som jeg har hatt en i en mannsalder. Jeg har byttet så og si alt på den. Det er en 3BG 2001 mod stv. Nå er tiden inne for ny EU kontroll. I løpet av den siste uken har den venstre baklykten sluttet å lyse. Blink og brems er ok. Jeg kan selvfølgelig ikke si med sikkerhet hvor lenge den er verdt slik, men jeg plukket opp en gammel henger borte i bygda hos noen som skulle gi den bort gratis. Når jeg huket den på så skjekket jeg lysene på hengeren og mener bestemt at jeg der burde ha sett om den ikke virket.

 

Uansett så har hengeren også sluttet å virke på venstre baklykt å den er helt død.Ingen blink eller brems. Jeg har gått over alt elektrisk på selve hengeren å kan med sikkerhet si at den er 100 % nå. 

 

Idag har jeg åpnet alt bak og sjekket ledninger, smurt opp kontakter med elektrospray, men null respons. Jeg var under bilen bak og fant ett hull på kablen til tilhengerfeste . Den hadde falt litt lavt og ligget oppe på eksospoten. Det er nå loddet og isloert og kablen hengt sikkelig opp, men fremdeles ingen respons. 

 

Noen tips ? Jeg er lost og tom for ideer. Har baklyktene en separert sikkringskurs jeg ikke har fanget opp ? Noen fortalte meg at en død bakykt var ett kjent problem , men jeg har ikke hørt om dette før å jeg har fulgt deres råd uten at hjalp

 

Bilen er for god til å skrotes da regreim, vannpumpe, dempere, bremser, og forstilling er nylig byttet, men å sette den på ett verksted for elektrofeilsøk er ikke ett tema. Bilen har mere bruksverdi enn det økonomiske. 

 

Alle tips tas imot med ett stort takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er plata. Jeg har testet den på høyre side å da tente lyset i pærene. Ikke korrekt, men dog alikevel var det liv. Når jeg bruker målepenn så viser den null spenning i alle kontakter. Jeg har tittet over sikkringene som sitter i dashbordet . Er det flere ? Servicehefte har jeg, men mangler manualen til bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parklyset venstre FRAMME fungerer ikke? Da er sikringen til den kretsen gått. Ja det er 2 kretser til parklysene, høyre og venstre. Frem og bak går på samme kurs.

Det er en sikringsboks i motorrommet også.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her  har du oversikt over sikringer på bilen din.

 

Fuse 1 - 5-Amp (Beige) Heated Washer Nozzle 
Fuse 2 - 10-Amp (Red) Turn Signal System 
Fuse 3 - 5-Amp (Beige) Light For Glove Compartment, Air Conditioning, Selector Lever 
Fuse 4 - 5-Amp (Beige) License Plate Light 
Fuse 5 - 10-Amp (Red) Instrument Cluster, Heated Seats, Cruise Control Test Plug, Air Conditioning 
Fuse 6 - 5-Amp (Beige) Control Module Comfort System 
Fuse 7 - 10-Amp (Red) ABS 
Fuse 8 - 5-Amp (Beige) Automatic Headlight Beam Adjusting, Telephone System 
Fuse 9 - 10-Amp (Red) Open 
Fuse 10 - 5-Amp (Beige) CD Changer 
Fuse 11 - 5-Amp (Beige) Cruise Control By Automatic Transmission 
Fuse 12 - 10-Amp (Red) B+ (Battery Positive Voltage) For On Board Diagnostic (OBD) 
Fuse 13 - 10-Amp (Red) Brake Lights 
Fuse 14 - 10-Amp (Red) Comfort System 
Fuse 15 - 10-Amp (Red) Instrument Cluster, Automatic Transmission 
Fuse 16 - 5-Amp (Beige) Open 
Fuse 17 - 10-Amp (Red) Navigation 
Fuse 18 - 10-Amp (Red) Right Headlight, High Beam 
Fuse 19 - 10-Amp (Red) Left Headlight, High Beam 
Fuse 20 - 15-Amp (Blue) Right Headlight, Low Beam 
Fuse 21 - 15-Amp (Blue) Left Headlight, Low Beam 
Fuse 22 - 5-Amp (Beige) Parklight, Right 
Fuse 23 - 5-Amp (Beige) Parklight, Left 
Fuse 24 - 25-Amp (White) Wiper System 
Fuse 25 - 30-Amp (Green) Fresh Air Blower, Recirculating Control, Air Conditioning 
Fuse 26 - 30-Amp (Green) Rear Window Defogger 
Fuse 27 - 15-Amp (Blue) Rear Window Wiper System 
Fuse 28 - 15-Amp (Blue) Fuel Pump (FP) 
Fuse 29 - 20-Amp (Yellow) Engine Control 
Fuse 30 - 20-Amp (Yellow) Sunroof 
Fuse 31 - 15-Amp (Blue) Back-Up Lights, Cruise Control, Automatic Transmission 
Fuse 32 - 20-Amp (Yellow) Engine Control 
Fuse 33 - 15-Amp (Blue) Cigarette Lighter 
Fuse 34 - 15-Amp (Blue) Engine Control, Injectors 
Fuse 35 - 30-Amp (Green) Trailer Socket 
Fuse 36 - 15-Amp (Blue) Fog Lights 
Fuse 37 - 20-Amp (Yellow) Radio System, Telephone System 
Fuse 38 - 15-Amp (Blue) Comfort System 
Fuse 39 - 15-Amp (Blue) Emergency Flasher System 
Fuse 40 - 25-Amp (White) Dual Horn 
Fuse 41 - 25-Amp (White) Open 
Fuse 42 - 25-Amp (White) Open 
Fuse 43 - 10-Amp (Red) Open 
Fuse 44 - 30-Amp (Green) Heated Seats 
MAIN RELAY PANEL
Fig. 2: Identifying Main Relay Panel

NOTE: There are 3 fuses and 6 main relays located on the main relay panel. In addition there are 13 relays attached to an additional auxiliary relay panel. See Fig. 2.

Main Relays (6)
Relay 1 - Dual Horn Relay 
Relay 2 - Load Reduction Relay 
Relay 3 - Open 
Relay 4 - Fuel Pump (FP) Relay 
Relay 5 (V) - Wiper/Washer Intermittent Relay 
Relay 6 (VI) - Wiper/Washer Intermittent Relay 
Auxiliary Relays (13)
NOTE: Located above relay panel. See Fig. 2.

Relay 1 - Coolant Fan Control (FC)-A/C Relay 
Relay 2 - Relay For Motor For Motor Remote Unlock Rear Lit 
Relay 3 - A/C Clutch Relay 
Relay 4 - A/C Clutch Control Module Relay 
Relay 5 - Open 
Relay 6 - Selector Lever Light Relay 
Relay 7 - Fog Light Relay 
Relay 8 - Daytime Running Lights Change-Over Relay 
Relay 9 - Open 
Relay 10 - Glow Plug Relay 
Relay 11 - Change Over Relay For Speaker Radio/Telephone 
Relay 12 - Starting Interlock Relay-Alarm System 
Relay 13 - Park/Neutral Position (PNP) Relay Or Starting Interlock Relay-Clutch Position 
Fuses
NOTE: There are 3 fuses located on the main relay panel. See Fig. 2.

Fuse "A" - Fuse For Socket I In Luggage Compartment 
Fuse "B" - Fuse For Socket II In Luggage Compartment 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Tusen takk for gode tips. Sikring lokalisert, sikring byttet å volia !!!!!!  Passat`n er klar for 2 nye år med 4 dagers pendling i uken a 160 km ( om ikke den nye EU skulle finne noe annet ) . Skulle ikke forundere om denne luring passerer 400 K . Den blir bare brukt til pendling å litt lengre fisketurer mellom Hamar og Trøndelag. Denne 2.0 bensin motoren har vært en trofast sliter å bruker nada olje .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår