Gå til innhold

Kneppelyd på styring Audi a4 2010 modell b8

Ranger emnet

Gvarvianer

Anbefalte innlegg

Hei. Kan noen fortelle meg hva som er feil med styringen min?

Bilen min er en audi a4 2010 mod. 2.0 tdi quattro. Gått 117 000km. Her om dagen oppdaget jeg noen kneppelyder når jeg vrir på rattet.

Jeg kan vri litt på rattet og så plutselig kommer det mellom et og to små kneppelyder. Vrir litt til og så kommer det en og to kneppelyder til.

Hjulene peker fremover.      Vrir på rattet ------ knepp knepp------- vrir litt til ------ knepp knepp---- vrir til fullt rattutslag.

Det kan følses ut som noe glipper over og hver gang det knepper kjenner jeg det litt i rattet og i gulvet på bilen.. Lyden kommer uansett hvem side jeg vrir rattet. Har hatt bilen på verksted (ikke audi verksted). De fant ingenting feil. Bilen er ellers fin og tight i styringen. Merker ingenting når jeg kjører forutenom de små kneppelydene...  Kan bli sprø av sånnt.... confused.gifEeeeeek.gif

Setter stor pris på alt av svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som TKarlsen sier fjørbeinslager. Hvis fjøra ikke allerede er knekt vil den bli det innen kort tid hvis lageret ikke byttes.
Alt. er det knekt fjør, men anbefaler da uansett å bytte lageret samtidig hvis du må bytte fjøra.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjørbeinet roterer ikke når man svinger på disse bilene med multilink forstilling. Jeg tror derfor ikke det er trolig at fjærfestet i toppen knirker eller knepper når man svinger.

Det er imidlertid 4 armer med bærekule + styreledd på hver side, så det er mange muligheter.

Prøv å kjenn på alle deler som beveger seg når noen svinger på rattet for deg,  og prøv å lytt med stetoskop eller en tynn slange i øret mot aktuelle deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, har hatt tankene et helt annet sted når jeg skrev her. Selvfølgelig kan det ikke være fjørbeinslageret.... 

Jekk opp fronten på bilen og hør om lyden kommer når all belastning er borte fra fremhjulene.

Hvis lyden fortsatt kommer kan du legge deg under mens noen ratter, alt. ta et lite brekkjern og gå over alle kuler, ledd og foringer. Ett eller annet sted er det noe som står i spenn eller er utslitt. Kan også være ledd på rattakselen, men har ikke mye trua på det.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider