Gå til innhold

Vannlyder i motoren?

Ranger emnet


FrøkenBiltrøbbel

Anbefalte innlegg

Jeg har en Suzuki Liana stasjonsvogn 1.6 4WD, 2002-modell. Er veldig fornøyd med bilen og det har så langt bare vært slitedeler å skifte. Men nå har det oppstått et problem som vi ikke skjønner noe av. Vi har noen teorier men er ikke akkurat bileksperter (i hvertfall ikke jeg).

 

Det hele startet i fjor på sensommeren da motoren plutselig ble veldig varm mens jeg var ute og kjørte. Temp.måleren var på siste hakk før rødt men jeg fikk den ned igjen ved å kjøre vifta på full blåsing med varmluft. Siden varmeapparatet funker så godt fant vi ut at det var termostaten som var gåen. Jeg kjøpte termostat fra skruvat.no (ja kanskje ikke beste ide men har gode erfaringer med deler derfra) og fikk skiftet på verksted. Det var litt av en jobb siden termostaten var ekstremt godt gjemt på denne bilen, men etter tre timer var de i mål.

 

Nesten et år etterpå, i april/mai i år, gikk bilen plutselig varm igjen. Samme opplegg med temperaturmåler som faretruende nærmet seg rødt og som gikk ned så lenge vi kjørte med varmluft på full guffe. I tillegg ble det stående kjølevæske i ekspansjonstanken lenge etterpå uten å renne tilbake. Halvannet døgn etterpå hadde den rent tilbake igjen. Etter konferering med mekaniker og litt kløing i hodet kom vi fram til at termostaten fra skruvat.no kanskje hadde vært så dårlig at den hadde røket allerede. Så vi kjøpte ny termostat gjennom verksted (til innkjøpspris) og mine to hobbymekanikere (samboer og far) hev seg rundt for å skifte termostaten. Det gikk fint (4 timer inkludert kaffepause) og vi håpte at alt var i orden.

 

Siden da har temperaturmåleren gått opp to ganger. Den ene gangen nesten opp på maks (hakket under rødt) mens jeg kjørte og jeg måtte slå på varmlufta for å få den ned. Den andre gangen bare et hakk høyere enn normalt rett etter oppstart og da gikk den ned av seg selv igjen ei lita stund etterpå uten at jeg slo på vifta med varmluft. Og nå har det hele toppet seg med en rar surkle/sildrelyd i bilen rett etter oppstart. Det høres ut som masse vann som renner rundt i systemet uten stopp. Jeg har ikke kjørt med bilen etter at denne lyden kom så jeg vet ikke om den forsvinner ved kjøring, men ekspansjonstanken er plutselig nesten full igjen og det er ingen tegn til at væska blir sugd tilbake. Nesten som om det er luft i systemet som hindrer sirkulasjon. Det dryppet også litt vann ut av eksosrøret i dag da vi lot bilen stå på tomgang men det kan jo være kondens.

 

Vi frykter toppakninga holder på å takke for seg og har ingen andre ideer om hva dette kan være. Det kan jo også nevnes at det har vært noe rart med AC-anlegget siden jeg kjøpte bilen. Det er nesten som det aldri er helt av da det blir veldig kaldt i vifta på laveste temp-innstilling og lukter "kjøleskap" uten at jeg har slått på AC'en. Ellers funker varmeapparatet helt utmerket så det ser ikke ut til å være noe trøbbel med varmeapparatet eller vannpumpa.

Noen som har en ide om hva som er galt? Er det toppakninga eller kan det være noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som du selv sier, det kan være luft i kjølesystemet. De fleste motorer har egne lufteskruer. I verste fall kan toppen ha blitt for varm og slått seg (med lekasje ved toppakning som resultat) ---> dynga neste. Hva overoppheting angår; fungerer radiatorviften din? Om denne ikke slår inn (ved for eksempel køkjøring) kan motoren overopphetes selv med en termostaten i topp stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radiatorvifta fungerer helt utmerket, den kobler kjapt inn når det trengs.

Hvis toppen har slått seg og det har oppstått lekkasje i toppakning, burde vi ikke merke mer enn sporadiske episoder med litt varmere motor og skvulpe/sildrelyder? Synes alle historier om ødelagt toppakning innebærer tykk hvit eksos og/eller "majones" i motorolja. Motoren har ikke kokt og vi har aldri kjørt lenge med temperaturmåleren på nest høyeste hakk, så det skulle jo egentlig være rart om vi skulle ha klart å ødelegge toppen. Da tåler den i såfall ikke særlig høy temperatur.

 

Gaaah, håper det ikke er dynga neste altså. Bilen er ellers veldig god og det er litt knapt å ha en bil i tre år før man må skifte den ut shakehead.gif  Spesielt siden jeg ikke har råd til ny bil akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sa dynga neste så mente jeg med tanke på å lete etter ny motor 1-winking.gif, ikke nødvendigvis å skrote bilen.

 

Om du ikke har presset motoren noe særlig over 100 grader (og den ikke mister vann) er sikkert toppakningen helt ok.

 

Flere tips angående feilsøking med tanke på overoppheting:

 

Sjekke for luft i systemet (nevnt i forrige post). Sjekk at kjølesystemet er tett (ikke drar inn luft --> sjekkes ved trykktesting). Sjekk at vannpumpen er ok. Sjekk at radiatorens kjølekanaler ikke er tette (radiatorrens).

 

Sjekk av toppakning: "leakdown"- test ("google is your friend"--> "trykksetting" av sylinder med ventiler i stengt posisjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg kan jo opplyse om at vi mest sannsynlig fant årsaken til alt trøbbelet. Som et siste krampetak før vi leverte bilen på verksted, tok samboeren og en kompis en grundig lufting på kjøleanlegget. Det viste seg å være mye luft og lite kjølevæske så etter lufting og etterfylling har bilen oppført seg eksemplarisk. Ikke antydning til å gå varm! smile.gif Antakelig har det ikke blitt luftet godt nok sist det ble byttet termostat og blitt liggende luftbobler i systemet.

Vi er strålende fornøyde med at jeg slapp å skifte toppakning, så nå er foreløpig alt vel på bilfronten og jeg slipper å stirre nervøst mot temperaturmåleren hver gang jeg er ute og kjører smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. vil bare si at hvis du har kjørt bilen varm. Og den har kokt så er mest sannsynlig den toppen skeiv! Har selv akkurat vært vitne til dette. en liana som har gått varm 2-3 ganger. Første problemet var mest sannsynlig bare defekt thermostat. Men kokte selvom om den ble byttet. Sjekket radiator osv osv. Men endte med å ta av toppen. Den var griseskeiv.. Den bilen kunne kjøres masse uten problem. Men plutselig kokte den ved litt belastning.. 

Bare sånn til info smile.gif

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info men bilen har aldri kokt, bare vært på nest øverste strek på temperaturmåler et par ganger og bare et veldig kort øyeblikk. Det var mye som tydet på at det hadde vært en del luft i systemet, så vi håper og tror at vi har løst problemet. Nå har bilen oppført seg eksemplarisk i en hel måned uten antydning til å øke i temperatur så vi satser på at diagnosen er rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår