Gå til innhold

Vindusvisker problem 06 touran

Ranger emnet

Takoon

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har et problem med høyre vindusvisker med at armen fra vindusvisker til motor hopper av. Er det noen her som kan si meg om det er slitt arm eller slitt Aksel på motor? Kan armen ha blitt bøyd da den ikke holder seg på plass ved bruk? Er eventuelt armen å fåes kjøpt separat?

Takker for alle råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hei Takoon, selve festet til vindusviskerne er konet, så det skal ikke være mulig at vindusviskerne skal kunne hoppe av. Jeg anbefaller deg ta av dekselet

hvor viskerne er festet til mekanismen. Stram til skruen. Selve vinduvisker mekanismen trenger en skikkelig smurning på alle bevegelig ledd. For å gjøre det må du ta av skruedekselet på selve viskerne, skrue av mutterne som holder viskerne, ta av viskerne, ta av vannavviseren (dekselet som går langs under frontvinduet). Hvis du har en firkantet svart boks innerst til høyre i motorrommet, er det CPU boksen. Ta av dekselet. Smør med universal fett på alle ledd på vindusvisker mekanismen. Bruk en flat liten skruetrekker, da kommer du til i alle leddene. Monter CPU dekselet på plass. Pass på at det er tett rundt hele cpu boksen.

For at vindusviskerne skal gå lettere uten for mye friksjon, vil jeg anbefalle bruk av rainex. Du får kjøpt det på Biltema. Du trenger rute rens flaske også. 1. Vask frontruta godt. 2. Rens frontruten med rute rens. 3. Påfør et lag eller 2 lag med rainex. 4. Påfør et lag med rainex på viskergummien. 5. Nå vil frontrute viskerne dine gå fint uten for mye friksjon mellom viskerne og glassruten. All regnvann vil prelle av og du vil bruke mindre spylevæske. Hver behandling varer ca 2-3 måneder.

Jeg har en Audi A4 1.8 turbo Quattro 2005 og jeg hadde problemer med at viskerne stopper ofte midt på ruten. Jeg gjorde alle trinnene og tok i bruk rainex, siden da har viskerne gått uten problemer. Når vindusvisker mekanismen går tørr, blir det for mye friksjon og da stopper viskerne. Rainex er vindu glass polering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider