Gå til innhold

Hvordan utfører man 4-hjulskontrollen?

Ranger emnet

TKarlsen

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått høre en versjon av hvordan verksteder utfører en 4 hjulskontroll mens jeg har sett en annen da jeg hadde bilen inne sist hos mekonomen. 

Så da spør jeg her. Hva blir gjort på en 4 hjulskontroll?

Fra bilen ruller inn, til alle hjulene blir koblet til maskinen, justert og sjekket i ettertid

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først blir lufttrykket sjekket i alle hjulene

Så blir målehodene montert. 

Utføre felgkast-måling for og kompansere for det når det justeres. 

Fullt rattutslag begge veier for å få med alle målbare vinklene. 

Så monteres rattlås for å holde rattet i senter. 

Lås også på bremsepedalen. 

Da er det klart til at verdiene kommer opp på skjermen. 

Trenger det justering, så starter du alltid med bakstillinga. Først justeres caster, om mulig, så camber og til slutt spissing. 

Samme rekkefølge for forstillinga når bakstillinga er innafor verdiene på pc-en. 

Så er det tid for ny runde med fullt rattutslag til begge sider. 

Da får du opp et ark med de nye verdiene vs de gamle som du kan skrive ut. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i hvertfall ikke normal praksis tidligere(men nå er det noen år siden jeg holdt på), men mulig det er blitt det i senere tid siden er kommet flere modeller med multilink.

Nå spør jeg på generelt grunnlag, for bump-steer er da ikke mulig å justere uten videre, er det mulig på multilink?

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det med å heve bilen gjelder da for multifeil systemet til Audi? 

Jeg har jo ikke det på min A3

Edit: Hva skjer om man ikke utfører den "heve bilen 5cm" biten da? Hva slags feil vil man kunne få med bilen da? (På en bil med multilink system)

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider