TKarlsen Skrevet Juli 19, 2015 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2015 Nå har jeg fått høre en versjon av hvordan verksteder utfører en 4 hjulskontroll mens jeg har sett en annen da jeg hadde bilen inne sist hos mekonomen. Så da spør jeg her. Hva blir gjort på en 4 hjulskontroll? Fra bilen ruller inn, til alle hjulene blir koblet til maskinen, justert og sjekket i ettertid Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Juli 20, 2015 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2015 Først blir lufttrykket sjekket i alle hjulene Så blir målehodene montert. Utføre felgkast-måling for og kompansere for det når det justeres. Fullt rattutslag begge veier for å få med alle målbare vinklene. Så monteres rattlås for å holde rattet i senter. Lås også på bremsepedalen. Da er det klart til at verdiene kommer opp på skjermen. Trenger det justering, så starter du alltid med bakstillinga. Først justeres caster, om mulig, så camber og til slutt spissing. Samme rekkefølge for forstillinga når bakstillinga er innafor verdiene på pc-en. Så er det tid for ny runde med fullt rattutslag til begge sider. Da får du opp et ark med de nye verdiene vs de gamle som du kan skrive ut. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Juli 20, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2015 Ja, oki. Det er det Mekonomen gjør har jeg sett. Men jeg har fått høre at man må heve bilen 5-6cm mens måle instrumentene sitter på for å se om alt er innenfor da å. Stemmer dette? Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Juli 20, 2015 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2015 Det med å heve bilen 5cm for å sjekke "raided toe-in" gjelder spesielt for Audi og VW Passat med multilink forstilling. Undrer på om typiske forstillingskontrollører kjener til, eller bryr seg om dette ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Juli 20, 2015 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2015 Det var i hvertfall ikke normal praksis tidligere(men nå er det noen år siden jeg holdt på), men mulig det er blitt det i senere tid siden er kommet flere modeller med multilink. Nå spør jeg på generelt grunnlag, for bump-steer er da ikke mulig å justere uten videre, er det mulig på multilink? Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Juli 20, 2015 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2015 Det er høydejustering på festene for endeleddene som kan justeres slik at raised-toe blir innenfor spec. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Juli 20, 2015 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2015 Det var jeg faktisk ikke klar over. Da vet jeg det :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Juli 20, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2015 Så det med å heve bilen gjelder da for multifeil systemet til Audi? Jeg har jo ikke det på min A3 Edit: Hva skjer om man ikke utfører den "heve bilen 5cm" biten da? Hva slags feil vil man kunne få med bilen da? (På en bil med multilink system) Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Juli 21, 2015 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2015 Du vil få såkalt bump-steer, når hjulopphenget fjærer så endres styregeometrien og hjulene vil få toe-in/toe-out. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Juli 21, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2015 Så det er det som er feilen på bilen til faren min da. Han har en 99 Audi A4 med multilink. Ved harde pådrag så er bilen umulig å holde rett. Da skal bilen til alle kanter. Må holde godt på rattet Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Juli 21, 2015 Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2015 Det kan godt hende, men jeg ville sjekket godt for slakk i forstillinga også :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Juli 21, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 21, 2015 hele forstillinga er ny. Mekonomen byttet hele forstillinga + 4 hjulskontrollen ;) Jesper1201 reagerte på dette 1 Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.