Gå til innhold

Hva gjør bilene grønne?

Ranger emnet

chrisnerg

Anbefalte innlegg

Hei! Kunne noen hjulpet meg litt? Jeg og min partner sitter å skriver en omfattende masteroppgave om hvilke preferanser forbrukere har til grønne (miljøvennlige) biler. 

Vi har laget en undersøkelse med hjelp av vår professor, men per nå sliter med vi med å samle inn nok svar. Tiden begynner å renne ut for oss og vi prøver å nå og nå ut til dere på bilforumet for å få flere respondenter. Undersøkelsen handler altså om biler og deres "grønnhet", og tar 12-15 å fullføre. Vi kompenserer lengden med å gi dere mulighet til å vinne gavekort på $20 på Amazon for å besvare hele undersøkelsen. 

Setter pris på all hjelp, og diskuterer gjerne grønne biler med dere på dette forumet. 

På forhånd takk! 

https://bino.qualtrics.com/SE/?SID=SV_1GjowP1GQ9mmw5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med "miljøvennlige" veier? Istedenfor å dra hovedveier rett igjennom by sentrum så kan disse legges utafor. Ta f.eks Oslo. Tenk hvor mye mindre trafikk og forurensning i by sentrum det hadde vært om E18 og E6 gikk utafor sentrum ;) Mindre kø, færre som står på tomgang ;)   ....Er bare en tanke

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig i det TKarlsen. Er jo et forsøk på det nå med de nye undergangene i Bjørvika. Selv bor jeg i området, og jeg merker en forbedring allerede, men klart det er lang vei å gå fremdeles. I andre deler av Oslo så kutter de nå ett felt for å lage egne sykkelveier, så går mot mer miljøvennlige veier også ser det ut til. Med ting tar tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar tid ja. Tar tid da man ikke setter av nok penger til å bygge vei. 

F.eks her i Østfold hvor jeg bor så bygger de jo noen få km med ny E18 per 10år. Får ikke nok penger og må bygge i etapper. E18 i Vestfold er vel også et godt eksempel. Der har de jo bygget i 25år nå? + at vi i Norge bruker veldig mye mer penger på å bygge x antall km med vei enn i Sverige.

Så sett av nok penger til å bygge ferdig en vei. Unngå by sentrum, tenk flere år frem i tid da man skal bygge vei. Lag veien stor og fin. Øk hastigheten til 110/120kmt. Da tror jeg mye av de problemene vi har idag er borte. 

Biler forurenser ja, men tror ikke de er det største problemet. Biler/bilistene får bare skylda. Nok en grunn til å skru opp pumpe prisene. Mer penger i kassa

Så har vi elbilene da. De miljø vennlige, men før det står 0000001 på telleren på bilen har jo bilen forurenset dobbelt så mye som en vanlig bil

""For det første viser er CO2-utslippet fra produksjonen av en elbil er omtrent det dobbelte av en vanlig bil - hovedsakelig på grunn av batteriene. Dette viser tall fra blant annet amerikanske forskere og norske Transportøkonomisk institutt (TØI).""

Så mitt klima forslag er:
Bedre veier, økt fartsgrenser, få hovedårene vekk fra bysentrum og få hit kinesiske veiarbeidere

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi er på samme side. Spesielt er jeg fasinert av at så mange forbrukere tenker at el-bil og hybrid er de åpenbare valgene når det kommer til miljøvennlige biler. Som du sier så er blir de produsert på en langt mindre miljøvennlig måte, og i tillegg er levetiden regnet for å være kortere enn standard kjøretøy. 

Det er jo også ironien i ropet om å bygge ut veier. Noen vil bedre veier, men samtidig betale mindre i bompenger. Har kjørt mye rundt i Europa og min erfaring er at veiene er av mye høyere standard der. Men der betaler også forbrukerne for det i motsetning til her hjemme. En tur på 2 timer kan fort koste 200 kroner i et land som Italia eller Portugal. Sånn finansieres veier, og ikke av å fjerne bomringer. Men nå nærmer vi oss politikk, noe som er litt skummelt. Fikk du svart på undersøkelsen jeg la ut? Den tar for seg de elementene du nevner i forhold til hva som er mest miljøvennlig av de ulike bilene. 
Jeg kan gjerne publisere våre funn når de er analysert om en måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider