Volvo_original Skrevet April 17, 2004 Rapporter Share Skrevet April 17, 2004 Skal montere hovedstrømbryter på 240'en min og lurte på om noen har erfaring med dette? Vil ha bryteren montert inne i kupéen slik at jeg slepper å åpne panseret for hver gang den skal av og på. Siter -Volvo 244 GL 1980 "Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet -Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet April 17, 2004 Rapporter Share Skrevet April 17, 2004 Kabelen må være kraftig dimmensjonert, da det går store strømmer igjennom denne. Videre er det ønskelig med minst mulig spenningsfall over kabelen som ligger i serie med batteriet. Dvs kortest mulig kabellengde og størst mulig kabeltversnitt. Er endel krav til hvor denne bryteren er plassert kjører man rallyløp etc. Kan være greit å ha den lett tilgjengelig på en privatbil. Da kan man koble vekk batteriet er man heldig nok til å være våken under en kolisjon, dermed minimerer man sjangsen for å bli brent levende skulle man sitte fast. I en kollisjon blir ofte dashen trykket mot deg, dermed er det ikke så lurt å lirke bryteren fast under dashbord. Er logisk at man bryter - polen på biler med negativ jord i chassi. Skulle en kabel bli ødelagt under kolisjon vil ikke kabelen skape kortsluttning/varmgang kommer den i kontakt med chassis. Kan være lurt å sjekke at ladespenningen ikke blir for lav under en slik bryterinstallasjon. Ladepenningen bør være 2.4V*6 celler (som er i et 12v blysyre batteri). Da har du mulighet til å lade batteriet opp til ca 80% kapasitet. Vil du ha høyere tilgjengelig kapasitet må batteriet lades med konstantspenning, for så lades med vedlikeholdsstrøm når batteriet er ferdig oppladet. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoMan Skrevet April 18, 2004 Rapporter Share Skrevet April 18, 2004 hmmm... du hondaaen du vet ikke hva jeg hadde koblet feil når jeg hadde hovedstrømbryter på min 240 vist jeg slo av bryter mens motoren gikk stoppet den ikke helt det hørtes ut som den ikke gikk på alle synindrene.. :rolleyes: :rolleyes: Siter Volvo 945 GLTD 1991 Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt) Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt) (x) Opel Record 2.0S 1984 (x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
banybakke Skrevet April 18, 2004 Rapporter Share Skrevet April 18, 2004 Til Volvoman. Det er vel ikke meningen at du skal stoppe motorn med en hovedstrøm bryter. Motoren stopper du med tenningen og når du har gjort det kan du bryte strømmen fra batteriet med hovedstrøm brytern. Meningen med en hovedstrøm bryter er vel og bryte all strøm ut fra batteriet for og minske faren for brann ved en ulykke. Det mange gjør feil når de monterer hovedstrøm bryter er at de setter brytern på batteri ledningen og så har de masse utstyr på bilen med tynne ledninger bort til batteriet som ikke kobles på riktig side av brytern. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo_original Skrevet April 18, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2004 Takk for svar! Jeg hadde tenkt å montere denne bryteren oppunder dashbordet på førersiden så den ikke hadde blitt så synlig, men som hondaen sier så kommer jo dashen mot deg under en kollisjon... Noen andre tips om hvor brytern kan monteres sånn noenlunde skjult og tilgjengelig for føreren i kupéen på en standard 240(gamle dashbordet)? Hoendaen nevner også noe om at kabelen fra batteriet ikke bør vere for lang. Men er det virkelig noe problem å dra en av batteriledningene bak til dashbordet når mange rallybiler har batteriet bak og drar ledningene i hele bilens lengde? Dersom noen vet hvor jeg kan få kjøpt riktig kabel så si ifra! Siter -Volvo 244 GL 1980 "Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet -Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.