Gå til innhold

Clutch-kabelen koblet seg fra

Ranger emnet


Shitblast

Anbefalte innlegg

..midt i Hausmanns gate, her i tjukkeste Oslo. Plutselig var det ingen motstand i clutch-pedalen, som ble stående inntrykt. Jeg fikk "synkrongirt" meg inn i første gir, krøp over Torggata-broa og fikk slengt bilen inn på en gateparkeringsplass i Søndre gate før jeg kvalte den.

 

Jeg vippet opp panseret og fikk se clutch-kabelen henge frtt over clutch-armen. Dessverre ville ikke telefonen ta bilder. Kabelelen og kabelenden så hel og grei ut, slik den ser ut på illustrasjonsbildet til Mekonomen, men med litt overflaterust på "hatten" i enden.

 

http://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/drivlinje/ckutchkabel/clutchkabel-ps119a05-WP103413no

 

Jeg testet kontinuiteten ved å dra i kabelen, slik at clutch-pedalen gikk ut igjen, så det er ikke snakk om noe kabelbrudd. Det ser heller ut som clutch-kabelen har hoppet ut av festet sitt. Jeg visste ikke så mye om innfestingen av clutch-kabel forut for å ha lest om det på nettet akkurat nå. Jeg kunne i alle fall se gummibiten under clutch-armen, men jeg kunne ikke se metallplaten derunder, som clutch-kabel-enden skal feste i.

 

Hva kan ha forårsaket dette? Rustsvekkelse av metallplaten under gummiklossen? Det var overflaterust på enden av kabelen. Vibrasjoner? Det har vært intermitterende rykking ved clutching på lavt gir de siste par månedene, og kanskje kan dette ha ristet løs noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanskelig å se for seg noe uten et bilde, men jeg tror nok det er en røket clutch wire uansett, klassisk tegn når pedalen ikke returnere. Enkel sak og bytte hvis du har litt tidligere skru kunnskaper.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at det fortsatt er en klump på enden av clutch-wiren;

Du må til møller og kjøpe nytt festeklips til wira - de som du har ringet rundt på tegningen ("Clutch cable securing parts")

Denne pleier å ruste i stykker.

 

For å sette den på igjen:

- Om selvjusterende clutch med den tykke varianten av "Adjusting sleve" , press denne sammen og hekt på plast strips slik at den holder seg nede  - om du ikke har en hjelper. Mulig du må pumpe den hylsa litt opp og ned for å få den sammen.

 

Dra opp clutch-armen og fest på nytt endeklips.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, Bwana. Jeg fikk NAFfet den opp til meg selv i dag, og tok noen bilder.

 

L_snet_Clutch3.jpg

L_snet_Clutch_Wire.jpg

 

Så langt vandret armen før motstand, ca. kl 0800. (Det indikerer vel forsåvidt at clutchen er slitt, hvilket er som forventet.)
L_snet_Clutch_Wire2.jpg

 

Edit: Og diagnosen din bekreftet, Bwana:

MG_2846.jpg
MG_2847.jpg

 

Denne biten satt altså oppunder gummiklossen. Det er bare den jeg trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette virker rart!

Før du satte på wiren igjen så var jo clutchen konstant innkoblet.

Når du satte på wiren så fikk du neppe stort trekk i wira. Det burde ikke være mye stramming i den da.

 

For at clutchen skulle løse ut, så må du ha du trykket ned clutchpedalen.

Var det normal motstand ? Går pedal tilbake ?

 

Hva er status på stramminga nå ? Ville du vært i stand til å hekte av wira igjen, eller er alt kjempestramt?


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer. Da festet til wiren røk, var bilen i gir, og clutchen konstant innkoplet. Brukte disse delene i stedet for originalen, som visstnok skal være svakere.

 

MG_3120.jpg

MG_3121.jpg

 

Ved montering av de nye delene, klarte jeg ikke å dra clutch-armen opp opp til enden av clutch-wiren med tau og håndmakt. Jeg la en løkke rundt saksejekken, og fikk jekket clutch-armen opp på den måten, så det krevdes en del krefter. De nye delene passet fint.

 

Med de nye delene inne, var det en helt annen gang i clutchen enn før. Merkbart mer initial motstand, før den slapp mer opp, men jevnt over mer motstand i det hele tatt. Bilen vedble i "fri" i første gir med clutchen både inne og ute. Pedalen spratt fint tilbake etter inntrykking.

 

Jeg hektet av wira igjen, siden jeg var redd for at den konstante belastningen på clutch-fjærene skulle skade dem. Jeg måtte bruke jekken igjen for å få clutch-armen opp. Alt var kjempestramt.

 

Den nye gummiklossen er litt høyere enn den gamle, kanskje på grunn av at den gamle kan ha sunket sammen over tyve år. De to nye delene sørger også for at det blir mer drag på kabelen, men clutch-armen må fremdeles jekkes et par cm opp for at clutch-wiren skal nå ned til innfestingen. Dette får meg til å tro at selvstrammeren har strammet seg helt inn da clutwire-festet røk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort feil ved montering av wiren.

Det skal ikke være nødvendig med jekk. Clutch-armen skal bare dras opp det for å ta opp dødgangen. Det går greit med håndmakt.

 

Du må få løst ut selvjusteringen. Pumpe litt opp og ned slik at du får den ned med tilstrekkelig slakk til å hekte på clutch-armen.

Det skal sitter originalt noen plast-strips som hektes på for å holde den nede til du har fått montert.

Om ikke dette går, så må du kjøpe ny clutch-wire.

 

 

Delen fra Ebay er sikkert OK, men det clipset hadde ikke kostet mange 10-kroner hos Møller heller.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår