Gå til innhold

Da haldt eg på å bli anmeld for å ha tatt bilete av politiet.

Ranger emnet

Kaksa

Anbefalte innlegg

Hehe, vi var ein gjeng på 25-30stk som stod på statoil.

Eg kjører meg ein tur, ser politiet og snur for å kjøre tilbake.

Når eg tar dei igjenn, har dei snudd så dei kjører vekk frå statoil, men i det dei er forbi meg, sett dei kursen mot statoil igjenn.. :p

(rakrør og frieksos på 125ccm er populært)

Dei sa ingenting på lyden, men gjengen vår snakka fint med dei.

Så stopper dei eit lite stykke unna, då benytter dei med kamera anledninga til å ta bilete av politi-bilen.

Etter 10min fekk eg høyre at dei hadde notert ned 2-3namn, som kom til å bli anmeldt for å ha tatt bilete av dei.

Seinare på kvelden sei dei at dei skulle la ver å anmelde pga at oss ikkje var klar over at det oss gjor var ulovleg.

--------

Er der reglar om at det ikkje er lov å ta bilete av Politiet?

Synst igrunn det var litt synd at eg ikkje blei tatt inn til avhør, dei skulle hatt store problem med å bevise at eg tok bilete av _DEI_.

:p

Mi lille historie frå i dag, kanskje litt rotete,, men men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man tar bilder av personer skal man ha deres samtykke før bildet brukes eller vises fram, men dette gjelder bare dersom personen er i tydelig fokus og lett kan gjenkjennes. Man trenger liksom ikke spørre alle de 10 som gikk forbi i bakgrunnen da du var på ferie og tok bilde av ungen i handlegata.

Har selv tatt bilder av mange politibiler og politifolk her i Trondheim, aldri fått kjeft av de. Var riktignok én kis (med stor bart) som ville se på bildet som ble tatt.

Men er det ulovlig altså? Det må jeg spørre onkel blå om neste gang jeg blir stoppet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kaksa

Vi har to skriftspråk i Noreg, nynorsk og bokmål

Men ikkje la posten bli ein diskusjon om bokmål vs. nynorsk.

Vi har to skriftspråk i Norge, norsk og urdu.

Men du har vel ikke vært på Tøyen før? lol lol lol

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hillmeister

Er ikke ulovlig å ta bilder av personer, men det er ulovlig hvis du skal legge dem på nett/vise de for venner uten de innvolvetes samtykke, da er det ulovlig...

dette gjelder kun til bruk i medier. du kan ta bilde av hvemsomhelst og vise de til kongen om du vil uten at det er ulovlig av den grunn... men har også sett at politiet krevde et bilde slettet fra et digikamera når de ble tatt bilde av på treff i fjord.

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang tar du 2 bilder, så viser du ham at du sletter det ene. Så slipper du den diskusjonen... :) Har og tatt bilde MANGE ganger av politi og fått samme maset. Men så er jeg pisseredd dem også så jeg har somregel sletta dem. Aner ikke hvorfor men jeg blir helt svak når dem snakker til meg...

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider