Gå til innhold

Passat 2002 mod drar dårlig

Ranger emnet


Audi80-1992

Anbefalte innlegg

Min Passat 1.9 Tdi 130 hk (chippet til 165) har vanligvis gått bra, men for noen uker siden så begynte det å bråke akkurat som en vifte inne i bilen ved pådrag og den øker mer jo mer Turtall jeg får. bilen lugger veldig hvis jeg ligger på jevnt turtall og ryker svart eksos så det holder når jeg drar på.
Reiste på Verkstedet og der fikk jeg beskjed om at Intercoolern hadde sprekt og at det var det som gjorde dette, og de ga meg en helvettes pris så kjøpte en intercooler og fikk en mekaniker til å sette den på for meg. Og det var ingen forskjell akkurat samme.
fikk også beskjed på verkstedet att jeg hadde en liten eksoslekasje, men mine tanker er da om dette kan være katalysatoren?
Hvis denn er tett/ødelagt så blir det jo mye motstand og den klarer jo ikke å gi ut ''rein'' eksos lenger. og da lurte jeg på om den ''vifte'' lyden jeg hører om det kan være eksos som presser seg ut av den lille eksoslekken siden det ikke slipper igjennom nok fra katalysatoren?

Bilen starter med en gang men skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre her.


Noen som har noen ideer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Ja, verkstedet gjorde en forferdelig jobb skulle ha meg til å bytte intercooleren til 8000-10000 ( med verkstedjobb) også var det turboslangen som var defekt. Jeg kjøpte ny intercooler selv og fikk en jeg kjenner til å bytte den så da betalte jeg 3000 kroner til sammen. Men bilen dro like dårlig, fikk beskjed om at det var LMM som jeg da også byttet men stemte heller ikke så da fant de den turboslangen som viste seg at var den som var defekt. Forøvrig tok de 3000 kroner for turboslangen med bytting noe som jeg synes var jævlig dyrt!
Må si at jeg aldri kommer til å eie en passat igjen etter jeg er ferdig med den jeg har nå, kjører 1000-2000 km så ryker den noe vær gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei.

Har selv en Passat 1.9 TDI og har erfart det samme som dere.

Etter at bilen ble tunet for noen år siden, sprakk slangene en etter en.

Selv kjøpte jeg slangene fra et firma i Tyskland, samt noen fra Ebay. Mye billigere.

Et annet lite tips:

Har selv hatt masse problemer med luftmassemålere som ikke fungerer, noe som resulterer i at turboen ikke alltid slår inn når den burde.

Dvs. en type fungerer, andre ikke.

Har prøvd Bosch, uspesifiserte merker og Pierburg.

Men ingen av dem har fungert 100%.

Oppdaget årsaken ved en tilfeldighet.......nemlig en dynamo som ikke ladet optimalt.

Bilens 12V har tydeligvis ligget i grenseland i flere år, noe som har gjort at bl.a. luftmassemåleren har virket litt av og på.

Dynamo ble byttet og nå virker plutselig alle LMM jeg har liggende. Motoren jobber bedre og er ikke lenger "humørsyk"....;)

Så vær obs på dynamoen, da en lav 12V også sikkert kan gi mange andre rare feilsymptomer.

 

Frode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår