Gå til innhold

Golf 1.9 tdi mister kraft - turbohavari ?

Ranger emnet

anders_kb

Anbefalte innlegg

Om bilen:

Golf 2006, 1.9 tdi, 190.000km

Etter å ha kjørt en time i kø i dag mistet jeg plutselig tilnærmet all motorkraft da jeg ga på ifm girskifte i en motbakke. Pedalen i bunn, men så godt som ingen effekt. Stoppet bilen og startet igjen og kunne kjøre normalt et stykke, men ved en ny slak motbakke og pådrag ble det plutselig like dødt som før. Virket som turboen kuttet helt. Mulig jeg var i nødmodus (limp mode) da?

Kom meg hjem og kjørte en testtur i kveld og observerte følgende; pådrag i første og andre gir fungerer som normalt med normal turborespons, men ved pådrag i tredje gir i motbakke med turtall rundt 2000rpm kan (ikke alltid) kraften plutselig bli borte. Det kommer et lite mørkt røykpuff i eksosen og turboen kutter, og det er nesten ingen motorkraft videre. Stopper og starter bilen; problem borte.

Jeg har liten til ingen peiling på bil men kan det være noe slikt?

koksing et sted i/ved turboen -> stor påkjenning ved pådrag -> noe koks løsner -> mørkt røykpuff og elektronisk struping av turbo og inn i nødmodus

Hva tror dere? Er turboen i ferd med å ta kvelden? Er den bare litt tett og trenger en rens? Er feil med LMM lite trolig? Vakuumslanger (ville vel gitt mer konsekvent feil?)? Kun elektronisk? Andre teorier?

Hva tror det allmektige nettorakelet?  smile.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med diagnose det er første du skal gjøre på bilen.

kan verre så veldig mye som gjør det.

Både lmm og n75 ventilen kan føre til mye trøbbel så bilen kutter.

Du kan jo se igjennom alle slanger vakuumslanger se om det er noen hull eller noen som er dårlig.

Se om det er slarke i turboen ta av røret til turbohuset se om den er slapp.

Ser at bilen din har godt et stykke så skal ikke utelukke at turboen begynner å bli sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider