lepperd Skrevet September 7, 2015 Rapporter Share Skrevet September 7, 2015 Hei! Under en langtur i helga over flere fjellpassasjer opplevde jeg etterhvert at bremsene på min Corolla (1995) ble dårligere og dårligere. Det startet med at jeg måtte presse lenger og lenger ned på pedalen før bremsene tok - før de til slutt nesten ikke tok i det hele tatt. Skrekk og gru! Jeg måtte pumpe en gang inn (nesten uten virkning) før det på det påfølgende trykket på pedalen tok som normalt. Dette vedarte en stund før bremsene etterhvert fungerte som normalt. Noen som vet hva dette kan skyldes? Varme bremser? Bremsevæske? ....? Jeg er rimelig kunskapsløs når det kommer til bil, så all hjelp mottas med takk! Lene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EaglePilot Skrevet September 7, 2015 Rapporter Share Skrevet September 7, 2015 I første omgang fyll på br.væske, slik at du kan kjøre den FORSIKTIG til verksted så snart du har tid. Be verkstedet om å gå over alt med bremsene og skifte br,væske, den er sikkert gammel og no-good. Siter Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lepperd Skrevet September 7, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2015 Jeg forstår at man skal ta problemer med bremsene alvorlig, men er det virkelig så prekært at jeg må sende bilen på verksted asap? Etter at problemet forsvant, kjørte jeg videre i 5 timer uten at problemene gjenoppstod. Kjørte riktignok forsiktig og bremset mer på gir. Er ikke så keen på å punge ut flere laken på verksted med mindre jeg virkelig må. Og håper at det bare var varme bremser pga mye bremseaktivitet ned fjellene som var årsaken... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet September 7, 2015 Rapporter Share Skrevet September 7, 2015 Først bør du bytte bremsevæsken om det er noen år siden du byttet sist så er det vel på tide. Ved høy fuktighet i bremsevæsken "koker" den på grunn av friksjonen mellom bremseklosser og skiver mye tidligere enn ved ny bremsevæske. når den koker mister du bremsene helt. Så kan du gå igjennom alt av skiver klosser på bilen, og se hvor slitt dem er, jekk opp bilen og undersøk bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet September 7, 2015 Rapporter Share Skrevet September 7, 2015 Over flere fjellpassasjer sier du. Hvordan brukte du bremsene på nedstigningene? Jeg tror du ikke har bremset på gir/motor men brukt bremsene og at de har blitt varme. Etter at de har blitt nedkjølt så vil de virke normalt igjen. Brems på gir/motor ved kraftige nedstigninger,ved kun bruk av bremser så kan du ende opp med null bremseeffekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lepperd Skrevet September 7, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2015 Takk for tips folkens! Jeg skal sjekke ut bremsevæske. Og ja jeg brukte bremsene litt vel godt kansje på nedstigningene;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet September 7, 2015 Rapporter Share Skrevet September 7, 2015 Og ja jeg brukte bremsene litt vel godt kansje på nedstigningene;-) Der har du feilen Overopphetet bremser = bremsesvikt på vanlige skiver. Rsele reagerte på dette 1 Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yamahamm Skrevet September 7, 2015 Rapporter Share Skrevet September 7, 2015 Ja men koker bremsevesken så er det på tide å bytte den. Skjønner ikke helt att du vil gamble med å ikke gjøre dette, det er faktisk ikke bare dit liv du gambler med vet du. Få bilen på verksted og få full sjekk på bremser og få byttet det som må. Vist du ikke er keen på dette så anbefaler jeg bussen på deg heller. Det koster MYE penger å ha bil sånn er det bare. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lepperd Skrevet September 7, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2015 Ser den yamaha. Og du har helt rett! Men jeg tror ikke bremsevæsken har kokt.. Ikke som jeg vet ihvertfall.. Og er ikke det noe en kan bytte selv, uten å besøke verksted? Dessuten er det ikke veldig lenge siden jeg hadde bilen på eu-godkjenning hvor det bl.a. ble byttet bremse-kaliper.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet September 7, 2015 Rapporter Share Skrevet September 7, 2015 Bremseveska har nok kokt - i calipperne foran. Den blir forsåvidt OK igjen når den blir avkjølt igjen, men et tydelig varsel om å unngå fjellturer før bremseveka byttes. Kan godt bytte bremseveske selv, og da bør du ha passende utstyr. Anbefaler Gunson Eezibleed: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=gunson+bleed&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR2.TRC1.A0.H0.Xgunson+eezibleed.TRS0&_nkw=gunson+eezibleed&_sacat=0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lepperd Skrevet September 7, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2015 Hehe. Trodde bytte av bremsevæske var gjort i en håndvenning jeg.. Får vel ta en tur innom verkstedet uansett jeg da.. Hvor mye må jeg regne med det koster? - Og høres bremsevæske-teorien ut som det som var problemet i mitt tilfelle. - Altså at jeg måtte pumpe en gang på pedalen før bremsen i det påfølgende "støtet" på ga effekt (verdt å nevnes kansje at bremsen hadde litt, men marginal effekt på første støt). Dette skjedde etter en heisatur med ivrig bremseaktivitet ned bratte bakker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EaglePilot Skrevet September 7, 2015 Rapporter Share Skrevet September 7, 2015 håper ikke det er jeg som stopper deg med et smell når du kommer nedover en av bakkene her i distriktet - med kokende bremsevæske og nil bremser...... ;>) Siter Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet September 7, 2015 Rapporter Share Skrevet September 7, 2015 Vi har fastslått at breseveske-koking var problemet - med 99% sikkerhet. Når beremseveska koker så blir det damp. Det blir som om det er luft i systemet. Da blir det bløt pedal. Det kan hjelpe å pumpe med pedalen for å få stoppet til bremsene får kjølt seg ned igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lepperd Skrevet September 7, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2015 All right! Det var absolutt verdt å høre med dere her på forumet! Takk for det! Nå slipper jeg å stille på verkstedet som et spørsmåtegn. Satser på at operasjonen ikke koster skjorta! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet September 8, 2015 Rapporter Share Skrevet September 8, 2015 Hei, og bytte bremseveske og ta ein sjekk på bremsene bør ikke ta mer en maks 1 time på verksted av og til tar det litt litt lenger tid om luftenipplene er tette og fastrustet. Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.