Gå til innhold

Passat 1.8T 1998 går dårlig?

Ranger emnet


torogutn

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en 1.8T som er veldig seig til å klatre på turtall.

Motoren går rent å fint, men man skulle tro det var 90hk og ikke 150hk i den.

Noen ganger så drar den helt ok, men noen minutter senere kan det virke som om turboen har tatt ferie..

 

Går henholdsvis ganske OK i nedoverbakker da, men dessverre så er det også veier som går opp, rett fram og på skeiva her i vårt land.

 

 

Noen som kan ha en anelse hva som er på ferde?

 

Litt info:

Ingen varsellamper lyser.

Byttet olje, oljefilter, bensinfilter og tennplugger for 3 uker siden.

Ingen synlige oljelekkasje i motorrom.

Ingen synlige lekkasjer i slanger og rør framme.

 

Får lånt med diagnose utstyr om 2 dager, så skal jeg se om jeg har noen feilkoder.

(Verkstedet jeg besøkte nylig for en prat mente at det ville komme opp varsellampe hvis det var noe feil. Fra turbo, LMM osv).

Dette har jeg faktisk lite tro på, selv om jeg er sånn middels idiot-kyndig på bil.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakuum lekkasje kan gjøre det. Turbo klokka er jo vakuum styrt. Har du lekkasje vil den stå stille og du vil få en veldig slapp bil (non turbo). Armen på turbo wastegaten (turbo klokka) kan også sitte. Også et kjent problem. 

 

Og du kan ikke se en lekkasje i en vakuum slange. De må du ta av og sjekke. Like greit å bytte da du først har de ute. Koster veldig lite de 3-4mm vakuum slangene. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wholesale-Retail-High-font-b-Performance

 

På den gull farga klumpen på turboen her så har du en liten lufte nippel på toppen. Der har du vakuum slangen. De slangene kan du sjekke om du kommer til de. Ta av en og en og vakuum sjekk de. (sug på ene siden mens du holder fingeren på andre siden) Kjenner du at det lekker luft så bytt. 

 

Om du får en kamerat til å små ruse motoren på tomgang så kan du se/kjenne om armen under rører på seg. Du ser så vidt armen på bilde over. Det er ikke snakk om mye bevegelser du får, men noe skal det være der. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått tatt en kikk. Testet alle slangene, og det var ingen lekkasjer.

Men jeg kunne ikke se at stanga på wastegaten rørt på seg. Ga gass med tommelen mens jeg så nedi.

Må bilen være i gir å ha motstand for at den skal røre på seg?

 

Har ingen boost måler, så sjekket vakuumslangene på toppen med en akvarieslange jeg hadde liggende.

Den trakk seg sammen på tomgang, og ekspanderte noe ved tommelgassing, så det er vakuum og trykk. Muligens noe lite trykk dog.

 

Any ideas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår