460Norway Skrevet September 12, 2015 Rapporter Share Skrevet September 12, 2015 Hei Jeg har kjøpt bil hos en forhandler for bruk under USA-opphold. Dersom jeg skulle importere bilen; Hvordan fastsettes pris? Er det kvittering fra kjøp som må være utgangspunktet, eller kan feks Kelley Blue Book eller andre som tilbyr prisstatistikk benyttes? Problemet er at bilen kostet mer hos forhandler enn det som er "listepris" i følge feks Kelley Blue Book. Er jeg nødt til å ta utgangspunkt i det jeg faktisk betalte for bilen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet September 13, 2015 Rapporter Share Skrevet September 13, 2015 Bruk importkalkulatoren på Toll.no Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet September 13, 2015 Rapporter Share Skrevet September 13, 2015 Ja, blir tatt utgangspunkt i det du betalte, må fremvise kvittering på kjøpesummen. Har du brukt norsk bank konto når du betalte, så kan tollvesenet sjekke der, og banken er pålagt å rapportere til tollvesenet når beløp over en viss grense blir sendt til utlandet Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet September 13, 2015 Rapporter Share Skrevet September 13, 2015 Den summen du betaler for kjøretøyet + frakt til norsk grense skal det betales 25%mva på, men du har fremdeles importavgftene, de kan du regne ut selv på tollvesenets nettside. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
460Norway Skrevet September 14, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 14, 2015 Takk for informasjonen. Det blir lite aktuelt dersom det faktisk er prisen jeg betalte som gjelder, siden denne er langt over listeprisen. Hadde listepris vært mulig å bruke, kunne det vært aktuelt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet September 14, 2015 Rapporter Share Skrevet September 14, 2015 Det er noen spesielle regler ved flyttegods, men disse har jeg ikke lest noe om. Hvis du roter litt rundt på toll.no kan det hende du finner det. Men tror også det settes krav til å ha bodd utenfor Norge i en gitt tidsperiode. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet September 14, 2015 Rapporter Share Skrevet September 14, 2015 Sånn hva det for noen år tilbake . Har man bodd ute i 5 år, får man bilen avgiftsfritt moms inn i landet. Betingelsene er at du må ha eid og brukt bilen i minst 1 år før du tar den med til Norge. Bilen må og ha gått 6000 km. Du må videre eie bilen i 2 år i Norge før du kan selge den, Tror du får redusert pris på om du har bodd under 5 år. Men om dette gjelder lenger eller har blitt endret er jeg ikke sikker på, det kan nok tollvesenet svare på om du hører med dem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg