Gå til innhold

Audi A6 Allroad 2001, nivåregulerings system

Ranger emnet


Christer1989

Anbefalte innlegg

Hei

Har en Audi 2001, A6 Allroad 2,7 bi turbo.

Har hatt en del problemer med nivåreguleringen, at den bare synker ned og i det siste så har det blitt værre, vil ikke heve seg i det hele tatt.

 

Har en kompis som har sjekket feilkoder:

 

17861: Eksostemperaturføler 1; åpen krets/kortslutning til pluss 

             -Permanent

 

16825: Tankventileringssystem; ukorrekt flow

            -Periodisk

 

 

Noen som kan utdype disse 2?

 

Tusen takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16825 her kan du sjekke om alt er på plass den sitter mellom ekspansjonstanken og servostyring reservoaret, kontroller kontakten og alt ellers så har den hengt seg.

Om du har tilgang til vag com så kan du gå inn med den og kontrollere den med den og få testen den så ser du hva som er feil  med den.

 

Kode 16825 kan verre lednings feil, her prøv og slett koden kjør noen dager ta en ny test se om den kommer opp igjen.

Ellers så er den defekt sitter ved manifolden rett ved turboen på bilen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Har ingen av disse noe med heving og senking av bilen og gjøre? Er det som er problemet mitt, den begynte først med og senke seg ned over natten på en side framme, nå vil den ikke heve seg i det hele tatt.. tenkte om kanskje 16825 kunne være ventilen til kompressorn som hever bilen? Er såfall dyr fix, 10 000 om ventilblokken må byttes og 19500 om hele kompressorn må byttes.

 

Lyser også en varsel lampe for nivåreguleringen, blinker med engang bilen starter, etter 2 minutter så lyser den konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke feilkodene du henviser til.

 

Men om du har problemer med luften noe som ikke er uvanlig på disse bilene.

Bak er det akkumulator som har litt trykk å holde den oppe på. Prøv å sett den i jacking mode, da slår du av overvåkingen, og la bilen stå.. Da skal du kunne se hvilken belg som er ødelagt, spørs på størrelse på lekkasjen.

Eller kan det verre nivå sensoren som ikke virker sånn den skal.

Jobben til sensoren er å justere lufttrykket i forhold til hvordan bilen står. Bilen vil aller helst stå så plant som mulig til enhver tid, og da innebærerer det stort sett å slippe ut lufttrykk i belgene bak, da belgene foran har en mekanisk ventil som kanskje blokkerer.

Du kan også ha feil med ledningsnettet.

 

For å finne lekkasjen i belgen må du enten heve den maks eller ta feilsøkingen på løftebukk. Lekkasjen er som oftes under der belgen legger seg over seg selv hvis du skjønner, altså helt oppe eller helt nede på belgen. Spray på såpevann så finn du heilt sikkert ein lekkasje der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår