Gå til innhold

Oljeforbruk-høy avgass - svart røyk fra eksos - VW T4 2.4D - Hjelp?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en VW Caravelle 2.4 D, 1993 modell. Den har for høyt avgass nivå, men lovlig. 2.47 - 2.5 eller vel grensa. 

Bilen har svart røyk når man kjører, og bilen bruker endel olje. 

 

Jeg lurer på hva som kan være årsaken til dette ? Virker som om høy avgass, oljeforbruk og svart røyk fra eksosen henger sammen, og skylden en ting! 

 

Noen som har tips ? 

 

Har disse 2.4D motorene veivhusventilasjon eller annen ånding som kan være tett? 

 

Noen tettninger på motoren som kan være gåen ?

 

Mvh: SG - På forhånd takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bilene har jo litt høyt olje bruk,

Ettersom det er svart røyk oljen, som blir forbrent da, tett/dårlig luftfilter og olje mettet av sot. Tjukk beksvart olje. Skiftet først luftfilter. Kjør motoren driftsvarm tappet av olje, ha ny tynn billig olje for å skylle gjennom eller flushe "motoren din. Bytt deretter til ny høykvalitets olje og nytt oljefilter luftfilter.

 

Om ikke dette skulle hjelpe så er det nok kanskje litt mer jobb en dette.

Du har en liten slange på innsuget på toppen der sitter det et filter/ sil som kanskje er tett sjekk dette.

 

Om ikke dette over hjelper så er det nok ventiltetninger  som begynner å slippe igjennom olje og er slitt, og må byttes.

 

Ellers så er toppen som ikke er heilt bra, ta en kompresjonstest av motoren. 1-winking.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sjekke luftfilter tidligere fordi vi hadde mistanke om at det kunne vær det. Men det så helt fint ut, ikke særlig skittent prøvde å blåse med trykk luft for å se om det kom ut støv noe det ikke gjorde! 

Kan bare olje og filter gjør at motoren drikker nærmere 10 L på 4-5000 km ? 

Vi byttet jo det tidligere, så jeg har en mistanke om at det er langt mer alvorlig problem siden det er så stor mengde med olje som går med! 

Leste i går kveld på et engelsk forum at en kar opplevde liggende problem, etter en komp test så viste det seg at sylinder 3 hadde for høyt trykk. Årsaken va at pakningen ved sylinder 3 hadde lekkasje så det kom olje i forbrenningskammeren som gav økt trykk! 

Har planer om å få tatt en komp test ja, noen som har tall på hva kompresjonen skal ligge på ved ny motor og til vanlig ? 

Skal sjekke ut ventiltetningen etter en komp test om det ikke hjelper oss! 


Er det mye arbeid å bytte toppakning på disse motorene ? Er vel forholdsvis gamle og kanskje enkelt bygd motorer ? 

Må vel sikkert sende inn toppen til planing når den først er av!



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok sikkert en lekasje på motoren den skal ikke drikke så mye som dette.

Så ikke umulig at det er en sylinder som har fått seg et slag.

Om du har skrudd litt bil så kan du klare dette selv.

Og det lønner seg og plane toppen på bilen, om det ikke blir biligere å kjøpe en brukt motor til bilen din da?

 

 

Nå er jo din toppakning på disse bilen er jo veldig tynne og tåler ikke så mye.

Så skal ikke se bort fra at den har tatt kvelden.

Men begynn med en komp test på motoren.

 

Men kan du se hvor det er oljen på motoren på bilen din eller er den heilt tør og fin?.

Så kanskje du også har lekkasje på simmering og oljepumpepakning også.

 

 

her har du oversikt på motoren.

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Transporter_(T4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok sikkert en lekasje på motoren den skal ikke drikke så mye som dette.

Så ikke umulig at det er en sylinder som har fått seg et slag.

Om du har skrudd litt bil så kan du klare dette selv.

Og det lønner seg og plane toppen på bilen, om det ikke blir biligere å kjøpe en brukt motor til bilen din da?

 

 

Nå er jo din toppakning på disse bilen er jo veldig tynne og tåler ikke så mye.

Så skal ikke se bort fra at den har tatt kvelden.

Men begynn med en komp test på motoren.

 

Men kan du se hvor det er oljen på motoren på bilen din eller er den heilt tør og fin?.

Så kanskje du også har lekkasje på simmering og oljepumpepakning også.

 

 

her har du oversikt på motoren.

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Transporter_(T4)

Skal få tatt en komp test !

 

Tror jeg skal greie å bytte toppakninga, litt værre om det er stempelringene da er det ikke verd å koste på motoren mer penger. 

 

Ingen lekkasje utvendig på motoren ved bunndelen. Det ble fra NAF anbefalt en motorvask, så kan hende den svetter på øvre motorhalvdel! 

 

Vet du om disse motorene har veivhusventilasjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår