Gå til innhold

Ikke samsvar mellom gearboks og motor, a6 1,9tdi 04mod

Ranger emnet


kh-audia6

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en Audi a6 1,9tdi med automatkasse, har vært inne på diagnose og mekaniker mener gearboks ikke "skjønner" motorens turtall, vet da derfor ikke helt hvordan den skal oppføre seg i forhold til turtall på motor...

Mekanikeren mente dette kunne være sensorer, har fått utskrift av feilkodene, men han kunne ikke si nærmere om hvilke sensorer det kunne være... 

 

er det noen her inne som har vært borti lignende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilkodene ligger vedlagt.

Bakgrunnen til problemet er noe uvisst, det har kommet over tid. Etter å ha kontaktet verksteder her og der ble jeg oppfordret til å flushe, og bestilte time til dette. Etter feilsøking og diagnose ville de ikke starte med å flushe da det kunne være elektriske feil som gjorde "hakkingen" i gearboks. Og at det da mest sannsynlig kunne være sensorer mellom motor og gearboks.

feilkoder.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P0725

 

De 2 andre relatert til dette går på veivsensor, noe jeg syns er rart, for i de fleste tilfeller vil ikke bilen starte med en defekt veivsensor.

Men, det står i beskrivelsen at et av symptomene kan være upresis giring bl.a, så å bytte veiv sensoren er verdt et forsøk, den koster ikke rare greiene.

Hva angår hakking, så kan det være mekanisk feil i kassen også, har ikke tilfeldigvis MLT girkasse?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan på stående fot si at verken sensor bytte eller flushing vil hjelpe.

MLT er en trinnløs kasse, så denne nykkinga er ikke fordi kassa ikke vet når den skal gire, det er clutch lamellene som er utslitt.

Eneste måten å få bukt på dette problemet er å bytte lamellene.

 

Nykker typisk ved lavt turtall, men ingen merkbar nykking hvis du holder turtallet oppe?

 

OG en ting til, hadde du levert bilen til et merkeverksted, hadde de allerede sagt dette til deg med en gang, uten noen form for feilsøking :-)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke samme type clutch, men det er en "clutchpakke" med 6 lameller, (som senere ble oppgradert til 7) som etterhvert blir utslitt. Typisk fra 150-160'000km og oppover.

 

Prisen på jobb + deler husker jeg dessverre ikke, men det er jo bare en tlf. samtale unna det :-)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår