Gå til innhold

Nødmodus, motorstopp og partikkelfilter - GV 1,9Ddis 07

Ranger emnet


NorthGV

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Her kommer en "case" til dere proffe gutta! Ser spesielt at Nightking har svar på mye, så håper du har svar på dette også!

 

Jeg har som sagt en Grand vitara 1,9Ddis, 07 mod. Bilen har gått ca 107000km, alle servicer er fulgt hos verksted.

For en ukes tid siden, var jeg ute og kjørte med familien i Nordnorge. Etter et stopp kom den kjente "Harry-potter-lampa" opp(feil på motorens innsprutningssystem elns). Har fått opp denne tidligere, men da grunnet defekt glødeplugg - dette er fikset. Merket denne gangen at bilens motorkraft var redusert kraftig, men etter en stopp hvor jeg skrudde motoren på og av, var den borte. Kjørte så fra Bardufoss og ned til Narvik. I løpet av ettermiddagen kom lampa på igjen ved start og ville nå ikke gå av igjen. Bilen gikk som en dass, akkurat som at turboen var kuttet ut eller at den ikke fikk luft. Sjekket alt av olje, vann og eksos. Alt på stell og ingen svart, hvit eller blå røyk. Skulle så kjøre bilen tilbake til Bardufoss på søndagen, da mine foreldre skulle ta flyet herfra og jeg har tilgang på verksted her. 5 km utenfor Narvik kvelte plutselig motoren seg, og den stoppet helt. Prøvde å få start, men den kvelte seg med en gang. Prøvde igjen etter 10 min og fikk da normal start (fortsatt med lysende lampe), men satset ikke på å kjøre videre og lot Falck berge meg tilbake til Narvik. Bilen står nå på merkeverksted der. De har gjort feilsøking, samt gitt meg prisoverslag på jobben som de mener må gjøres. 

 

 

Legger ved diagnosekodene, samt hva de mener som må gjøres og hva delene heter. Det de skriver som "motorlampa" er harry-potterlampa, den firkanta med lyn gjennom smile.gif

 

Det jeg lurer på: Varselampen for tett DPF lyste IKKE under denne kjøringen. Den har lyst for noen uker siden, etter en periode med småkjøring. Har da gjort som det står i manualen og kjørt en god langtur på en time med høyere hastighet, til den slukket (den lyste i maks 2 timer). Verkstedet mener at det trengs tvungen regenerering med tanke på de feilkodene de har lest av (se bildet). Kan denne feilkoden være fra feilen kom opp tidligere, og at den ligger lagret i minne? Merket jo heller intet gradvis tap av motorkraft, bortsett fra at bilen gikk i nødmodus. 

Det verkstedet også sier er at jeg har et defekt "Svirv-spjeld"(siterer mekaniker). At dette er knekt,  at jeg trenger et nytt spjeldhus + pakning og at dette er årsaken til at bilen stanset. Er det noen som vet hva denne delen egentlig heter, og om det er mulig å få tak i selve spjeldhuset brukt, evt billigere enn vedlagt blodpris? Når jeg søker det opp på nett, får jeg bare opp spjeldhus til bensinutgaven... 

 

Har mange mekanikere på arbeidsplassen min (dog ikke Suzuki-spesialister). Kan jeg prøve å først få byttet ut dette spjeldet, og se om det holder? Som sagt har ikke DPF-lampen lyst i dette tilfellet. 

 

Er veldig glad i bilen min på mange måter, men den har blitt en belastning med mye tull det siste halvåret, så prøver å gjøre det billigst mulig :P

 

Om bildene ikke kommer opp, si ifra, så får jeg legge inn alt som tekst!

 

mvh - Jonas

post-133305-0-30007800-1444678142_thumb.png

post-133305-0-33515100-1444678199_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

 

Her var det mye info.. 

 

Før det første.. Feilkode p1436 betyr slik som du sier. Som boka sier, kjør i ca 75 km/t i ca 20 min.

Hvis det fortsatt blir kjørt og avbrutt regenereringer så setter den til slutt p1431 som betyr at det er mer enn 50gram sot i filtret. Noe som er nesten max av det som går ann!

 

Da betyr det at tvungen regenerering er nødt til å utføres, fordi den klarer ikke å gjøre dette med "vanlig kjøring".. Så dette må du bare på verksted for å få gjort, dette må gjøres med original diagnose tester.. Og husk, her MÅ olja byttes etterpå..

 

Ang p0638, så er dette riktig som verkstedet antyder, defekt gasspjeld! Dette er en kjent feil på disse, og du må bytte det! Det er også mest sannsynlig hele problemet ditt med tett partikkelfilter! "Vanlig" regenerering vil ikke fungere riktig og filtret tettes.

 

Men husk, dette må kodes inn i bilens styreenhet med diagnose tester, og må kjøpes originalt av suzuki.

 

Så jeg vil si at verkstedet sitt forslag ser egentlig helt riktig ut. Men eneste er kanskje litt dyrt for regenereringen. Vet ikke hvor mange timer de tar for det, men 1 time for regenerering og halvtimes tid for oljeskift mener jeg er godt innenfor. Bilen står å regenerer ca 30 min uten at man bør gjøre noe, bare oppservere slik at bilen ikke tar fyr :P

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar Nightking!

 

Skal gjøre som du sier å få den regenerert. Kommer til å få hentet bilen, bestiller gasspjeld originalt (har noen rabatter på et annet suzukiverksted) og får denne montert. Skal så få den kodet inn og regenerert hos Suzukiverksted. Oljeskiftet kan jeg så ta selv, penger spart :)

 

Er dette en grei løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en plan :)

Men det som er viktig er egentlig å kjøre den etter regenerering. På motorvei feks. den skal helst være under 8 gram sot. Er ikke alltid tvungen regenerering får den helt dit. Dette er viktig å oppservere, og prøvekjøre å se at den synker å ikke stiger. For da kan det være ett annet problem.. Men dette vet Suzuki verkstedet vil jeg tro

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en plan :)

Men det som er viktig er egentlig å kjøre den etter regenerering. På motorvei feks. den skal helst være under 8 gram sot. Er ikke alltid tvungen regenerering får den helt dit. Dette er viktig å oppservere, og prøvekjøre å se at den synker å ikke stiger. For da kan det være ett annet problem.. Men dette vet Suzuki verkstedet vil jeg tro

Skal ha mer enn nok med nordnorsk landevei å få blåst ut av den på ja :P Vet du om det KUN er suzuki-verksteder som har diagnoseverktøy til å gjennomføre regenerering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke. Kun det jeg har brukt. Jeg vet at flere "frittstående" verksteder kommer til oss for å gjøre dette. og kode inn gasspjeld.. Så tror ikke du får gjort det med noen andre testere.. Og da blir det ofte dyrere, hvis du betaler ett verksted som igjen bruker suzuki verksted :P Er ikke alltid billigst på andre enn merkeverksted, når de på merkeverksted kan bilene og gjør jobben kjappere og mer effektivt :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke. Kun det jeg har brukt. Jeg vet at flere "frittstående" verksteder kommer til oss for å gjøre dette. og kode inn gasspjeld.. Så tror ikke du får gjort det med noen andre testere.. Og da blir det ofte dyrere, hvis du betaler ett verksted som igjen bruker suzuki verksted :P Er ikke alltid billigst på andre enn merkeverksted, når de på merkeverksted kan bilene og gjør jobben kjappere og mer effektivt :)

Enig :) lot merkeverkstedet ta jobben med gasspjeldet nå, så får de ta regenerering etter neste lønning :P Hvor ofte er det faktisk tvungen regenerering fungerer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår