Eddie123 Skrevet Oktober 22, 2015 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2015 Heisann. Jeg har en liten motorfjusk (tror jeg), på min 2000 A6, 2.4. Den opptrer mest rundt 1500-1900 omdreininger, under sakte akselerasjon, og jeg trodde det var girboksen (Multitronic), som hadde skylden. Men har hatt noen eksperter på automatkasser som har testkjørt den, og de mener det ikke er kassen, men en motorfjusk. Det ligger ingen aktive feilkoder på motoren, men det er 2 stk pending feil, begge på katalysator. fremre og bakre O2 sensor på venstre katalysator. Verkstedet mener jeg bør skifte lambdasonde® og eventuelle vakuumslanger i motoren før jeg diagnosiserer noe mer på girkasse. Spørsmål 1: Audi originale lambdasonder er DYRE ! Vil Biltema eller Skruvat sine fungere like greit, uten trøbbel ? Er det vanskelig å skifte ( Er ikke mekaniker !!). 2. Vakumslanger ..... Finnes det en oversikt over hvor de er ? Jeg blir litt overveldet av alle slanger og kavler i motoren .... Er ikke redd for å skru, men liker å vite hva jeg gjør / ser etter... MAnge takk for alle svar. Vegard Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dynasty Skrevet Oktober 22, 2015 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2015 Lambdasonde ETTER katalysator påvirker ikke motoren gange. Ville styrt unna alt annet enn originale Bosch sonder. En universell Bosch sonde vil gjøre susen. Man klipper av pluggen til den gamle sonden og kobler denne til universal-sonde ved hjelp av medfølgende ledningsskjøter. Har gjort dette på mange biler uten problemer av noe slag. Lurt å kjøp en med samme antall ledere som den du har fra før, så slipper du forvirring rundt tilkobling. Obs! IKKE kjøp wide band sensor, den vil overhode ikke fungere mot din motorstyring (du skal ha såkalt narrow band sensor). Sensor får du tak i rimeligst på nett (ebay). Før du går til innkjøp av ny sensor, forsøk å bytt plass på sensorene før og etter katt (inkludert tilkobling). Mulig sensor etter katt er ok. Som sagt, kun sensor før katt som påvirker styring av motor (sensor etter katt kontrollerer kun om katalysatoren renser avgassen på en tilfredsstillende måte). Vakuumlekasjer kan du for eksempel forsøke å finne ved hjelp av startgass. Spray startgass på vakuumslanger og lytt etter turtallsendringer på motor. NB! Man kan teste om en lamda-sonde fungerer ved hjelp av oscilloscope, diagnose-verktøy eller (helst analogt) voltmeter. Ligger videoer på Youtube som beskriver fremgangsmåte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eddie123 Skrevet Oktober 24, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2015 Hei. Takk for tips. Kan du si noe om plasseringen av lambda sensorene ? Får man tak i dem nedenifra, uten for mye problemer? Eller må man via motorrommet ? Kan litt for lite om dette, men prøver å lære... Vegard Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dynasty Skrevet Oktober 25, 2015 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2015 Via motorrommet (tett opp til torpedoveggen). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Oktober 25, 2015 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2015 Men har hatt noen eksperter på automatkasser som har testkjørt den, og de mener det ikke er kassen, men en motorfjusk. Og ekspertene er selvfølgelig folk som har greier på og kjennskap til MLT kassen til Audi, ikke sant? Fusk/nykking/rykk/napp etc. mellom 1500-2000rpm er typisk symptom på at lamellene i clutchpakka er slitt på en MLT kasse. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eddie123 Skrevet Oktober 25, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2015 Og ekspertene er selvfølgelig folk som har greier på og kjennskap til MLT kassen til Audi, ikke sant? Fusk/nykking/rykk/napp etc. mellom 1500-2000rpm er typisk symptom på at lamellene i clutchpakka er slitt på en MLT kasse. Vel, det er RATS ( Ringstad Automatic Transmission Service, RATS.NO ) som har kjørt en diagnose på den, og de mener det er mest sannsynlig motorfusk, siden det ligger feilkoder inne på Lambda sonder. De mente ihvertfall at jeg måtte fikse det først, siden det var langt rimeligere enn å overhale kassa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Oktober 25, 2015 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2015 Som jeg svarte deg tidligere også så innebærer ikke dette å overhale girkassa, hvis du hadde tatt kontakt med Møller så kunne de forklart deg det samme som jeg sier etter bare en prøvetur. Men uansett bør du bytte de lambdasondene, for når de tar kvelden må de byttes uansett. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eddie123 Skrevet November 23, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 23, 2015 Heisann. En liten oppdatering... Bank i bordet, kryss i taket, etc, men nå har fjuskingen forsvunnet .... Og det eneste jeg gjorde, var å kjøre igjennom en flaske med Omega Injectorrens. Alle feilsymptomer jeg hadde,som fjusking, feilkoder fra Lambda, etc, er alle borte. Og bilen går faktisk bedre, og så langt jeg kan se, også mere effektivt ... Nå har jeg og fått tak i Cataclean, så skal kjøre en halv tank med det, og så kjøre en ny runde med injector rens senere, for å renske opp skikkelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.