Godbil Skrevet Oktober 26, 2015 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2015 Foreløpig står valget mellom Audi og Subaru. Jeg har ingen "følelser" ang. ditten eller datten merke; det er ytelse og driftssikkerhet som gjelder for meg. Er det andre merker som kan være mer aktuelle? Har lagret søk på Finn med følgende kriterier: - Sedan eller coupé - Firehjulsdrift - 150++ hk Kan strekke meg til 70 000,- Har noen modeller mindre støy innvendig? Tenker at det kan bli slitsomt på langkjøring, men har overlevd både Ford Taunus og div. gamle Volvo. De jeg finner har konsekvent automatkasse. Betyr dette at de er tørste, og treige trass i hk? Sier hk noe om aksellerasjon? Noen med meninger? Anbefalinger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Oktober 26, 2015 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2015 Sier hk noe om aksellerasjon? På en måte nei og på en annen måte ja. Akselerasjon kommer ann på flere ting. Hk, moment på motoren og vekt på bilen. Ta f.eks BMW E39 520i, 150hk og rekke6 motor. Den går som en dass. En A4 1.8 125hk non turbo holder lett følge. En A3 105hk 1.9TDI drar lett ifra opp til 100km't. Det er kun pga moment og vekt på bilen. Nok hester, svake hester + tung bil = går dårlig. (Er mine tidligere biler jeg snakker om. Både BMW og A3'n. Så jeg fikk sammenlignet. Faren min hadde A4 1.8 non turbo. Han holdt også godt følge med BMW'n) De jeg finner har konsekvent automatkasse. Betyr dette at de er tørste, og treige trass i hk? Automatkasser drikker litt mer og er litt treigere. Er som å løpe 100meter med gummistøvler ;) Men om du merker forskjell på manuell og automat på antall hk tviler jeg på. Og forbruket styrer du med høyre foten din ;) Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Godbil Skrevet Oktober 26, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2015 På en måte nei og på en annen måte ja. Akselerasjon kommer ann på flere ting. Hk, moment på motoren og vekt på bilen. Ta f.eks BMW E39 520i, 150hk og rekke6 motor. Den går som en dass. En A4 1.8 125hk non turbo holder lett følge. En A3 105hk 1.9TDI drar lett ifra opp til 100km't. Det er kun pga moment og vekt på bilen. Nok hester, svake hester + tung bil = går dårlig. (Er mine tidligere biler jeg snakker om. Både BMW og A3'n. Så jeg fikk sammenlignet. Faren min hadde A4 1.8 non turbo. Han holdt også godt følge med BMW'n) Automatkasser drikker litt mer og er litt treigere. Er som å løpe 100meter med gummistøvler ;) Men om du merker forskjell på manuell og automat på antall hk tviler jeg på. Og forbruket styrer du med høyre foten din ;) 0K! Da blir det å undersøke og sammenligne dreiemoment + vekt på aktuelle modeller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Oktober 26, 2015 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2015 Det står så høyt hos deg? Burde se på diesel biler da ;) Mye mer moment i dem + en liten chip så får du enda mer ;) Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Godbil Skrevet Oktober 26, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2015 Det står så høyt hos deg? Burde se på diesel biler da ;) Mye mer moment i dem + en liten chip så får du enda mer ;) :) Bor på landet. Endel traktorer i veien. Ønsker raske, trygge forbikjøringer. Hva betyr "en liten chip"? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Oktober 26, 2015 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2015 For å kjøre forbi en traktor trenger du ikke 150hk+ Pr. d.d er det 57 Audier og 3 Subaruer som står til dine krav. Jeg ville valgt Audi, uten tvil. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TKarlsen Skrevet Oktober 27, 2015 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2015 Om du vil ha en bil du kan ta en trygg forbikjøring med så er en diesel bil helt ypperlig. Du har mer moment på lavere turtall. Du trenger ikke så mye turtall for å komme deg forbi. Chip eller reprogrammering av hjernen i bilen betyr å optimaliserer forholdene drivstoff og luft. Som igjen gir mer effekt. Og som Jesper1201 sier så trenger du ikke en 150hk-++ for å komme forbi en traktor. Bare se hvor greit en 105hk 1.9TDI Audi går fra 0 til 100 Siter Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hkProsjekt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Oktober 27, 2015 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2015 Utvekslingen I bakakslingen, og på dei første girene har også mye å si på akselerasjon, høy utveksling I bakakslingen ( lavt numerisk tall ) gir dårligere aks, lav utveksling ( høyt numerisk tall ) gir bedre aks Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Godbil Skrevet Oktober 27, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2015 For å kjøre forbi en traktor trenger du ikke 150hk+ Pr. d.d er det 57 Audier og 3 Subaruer som står til dine krav. Jeg ville valgt Audi, uten tvil. Nei, trodde hk sa noe om aksellerasjon, men har fått det forklart nå. Uansett, med to voksne og tre større barn i bilen, tror jeg fremdeles hk betyr noe på langtur? Glemte å nevne at jeg helst ser etter biler som har gått <180000 km. Utvalget i går gikk fra 14 til 7. Har ikke sjekket i dag. Jaguar utgår. To interessante Audier jeg skal sjekke ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Godbil Skrevet Oktober 27, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2015 Om du vil ha en bil du kan ta en trygg forbikjøring med så er en diesel bil helt ypperlig. Du har mer moment på lavere turtall. Du trenger ikke så mye turtall for å komme deg forbi. Chip eller reprogrammering av hjernen i bilen betyr å optimaliserer forholdene drivstoff og luft. Som igjen gir mer effekt. Og som Jesper1201 sier så trenger du ikke en 150hk-++ for å komme forbi en traktor. Bare se hvor greit en 105hk 1.9TDI Audi går fra 0 til 100 Takk for forklaring :) Er i utgangspunktet skeptisk til diesel, selv om det nok er mer økonomisk. Hvor langt ned i temperatur skal man før den blir seigtflytende og vanskelig å starte? Har jeg bare fordommer her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Godbil Skrevet Oktober 27, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2015 Utvekslingen I bakakslingen, og på dei første girene har også mye å si på akselerasjon, høy utveksling I bakakslingen ( lavt numerisk tall ) gir dårligere aks, lav utveksling ( høyt numerisk tall ) gir bedre aks Hvor finner jeg disse opplysningene? Står den i manualen som følger med bilen? Kan jeg finne det på vegvesen-sidene når jeg søker på skiltnummer? Jeg kan selvfølgelig spørre selger, men dette høres ut som så tekniske opplysninger at ikke alle som selger bil ville hatt greie på det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Godbil Skrevet Oktober 27, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2015 Takk til alle som har bidratt til å gjøre en rådvill mindre sådan så langt! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Oktober 27, 2015 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2015 Utveksling i girkasse og differensial tror jeg bare du skal droppe, da blir det for mye tall og holde greier på, med mindre du er genuint interessert. Verken vegvesen eller selger har disse opplysningene lett tilgjengelig, her må spec. graves frem. Når det blir kaldere blir dieselen tilsatt parafin for å bli mer tyntflytende, så du trenger ikke tenke på dette. Idag er diesel like driftsikkert om enhver bensinmotor så fremst vedlikeholdet også er tilsvarende. Jeg har hatt bruksbiler med 75hk til over 200hk og selvfølgelig er det stor forskjell på de, men en 1.6TDI på 105hk går helt fint på langtur, selv med full bil. Har kjørt tur/retur Østfold - Nord Trøndelag på samme dag med en full Ford Focus med 1.6TDCI på 109hk, null problem så lenge du er innstilt på at det ikke er noe rallybil du kjører. Hvis du sverger til bensin, så fraråder jeg deg å gå under 2.0l, da blir de fort slappe, men hopper du derimot på diesel er 1.6l helt grei. Et lite tips på veien, hvis du kan fravike kravet om sedan så får du brått et MYE større bruktbil utvalg ;) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Godbil Skrevet Oktober 27, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2015 Utveksling i girkasse og differensial tror jeg bare du skal droppe, da blir det for mye tall og holde greier på, med mindre du er genuint interessert. Verken vegvesen eller selger har disse opplysningene lett tilgjengelig, her må spec. graves frem. Når det blir kaldere blir dieselen tilsatt parafin for å bli mer tyntflytende, så du trenger ikke tenke på dette. Idag er diesel like driftsikkert om enhver bensinmotor så fremst vedlikeholdet også er tilsvarende. Jeg har hatt bruksbiler med 75hk til over 200hk og selvfølgelig er det stor forskjell på de, men en 1.6TDI på 105hk går helt fint på langtur, selv med full bil. Har kjørt tur/retur Østfold - Nord Trøndelag på samme dag med en full Ford Focus med 1.6TDCI på 109hk, null problem så lenge du er innstilt på at det ikke er noe rallybil du kjører. Hvis du sverger til bensin, så fraråder jeg deg å gå under 2.0l, da blir de fort slappe, men hopper du derimot på diesel er 1.6l helt grei. Et lite tips på veien, hvis du kan fravike kravet om sedan så får du brått et MYE større bruktbil utvalg Jeg er genuint interessert :p Liker tekniske spesifikasjoner. Dog er dette et nytt interessefelt, så jeg er ganske grønn! Jeg kommer heller ikke til å skru selv. Men om jeg har lyst på én av to litt ulike Audi, og de nevnte spesifikasjonene ville skille, ville det være det lettere å ta beslutningen. Visste ikke dette om parafin i diesel; godt du nevner! Jeg går for enten sedan eller coupé. Jeg liker å ha noe både foran og bak der jeg selv sitter. Og endel størrelse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Oktober 27, 2015 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2015 Jeg går for enten sedan eller coupé. Jeg liker å ha noe både foran og bak der jeg selv sitter. Og endel størrelse. Hva med stasjonsvogn? Det er det mest populære karosseriet i Norge, og dermed er det fler av de på markedet, dog. er den noe dyrere i pris. Hvis du er ute etter plass er coupé det definitivt dummeste valget du kan ta ;) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.