J.M Skrevet November 15, 2015 Rapporter Share Skrevet November 15, 2015 Vurderer en nesten ubrukt 2010 1.2 (MPI motor, CGPA ) 3 sylinders Polo. Gir 70 hk og 3 sylindere effekt nok eller må man gire ned bare det er motvind ? Og er det noen kjente problemer med denne typen motor ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet November 15, 2015 Rapporter Share Skrevet November 15, 2015 Har ikke satt meg mye inn i om det er mye problemer med denne motoren, men har heller ikke hørt noe på veien. 1.2l og 70hk er jo ingen racer, men fungerer helt greit til det formålet bilen (og motor) er tiltenkt. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
J.M Skrevet November 15, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 15, 2015 Er ingen racer jeg er ute etter men har aldri vært borti 3 sylindre i en bilmotor før så jeg ble litt betenkt da jeg oppdaget at bilen bare har 3 sylindre. Har heller ikke prøvekjørt den enda så jeg er ute etter litt info fra noen som kanskje har erfaring med en slik bil / motor så jeg vet hva jeg bør se etter ved prøvekjøring da jeg er lite bilkyndig selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet November 15, 2015 Rapporter Share Skrevet November 15, 2015 Så lenge påkrevd vedlikehold (eller bedre) er fulgt og bilen holder en relativt bra stand eller så er det ellers ingen betenkeligheter med å kjøpe en 5 år gammel bil. Hvordan bilen ser ut innvendig/utvendig sier også mye om hvordan bilen ellers er tatt vare på. Tips på veien: Er du lite bilkyndig og vil ha en så driftsikker bil som mulig er det mye bedre å legge i noen kroner ekstra og kjøpe bil fra merkeforhandler. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 8, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2016 Fem år er ingen ting! To av mine er fra 60-tallet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 15, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2016 Etter litt undersøkelser rundt 1,2 liters-motoren kan jeg med god begrunnelse si at oljeskift er svært viktig, og for norske klimatiske forhold er det grunn til å bytte oljen hyppigere enn serviceintervallene - f.eks. hver 8000 km eller maks et år på olja. Det er min maksgrense. Et matematisk regnestykke ang. slitasje på f.esk. kamkjedet. Det er enkelt leddet og tre ganger så langt som på 1,4 liters motoren, som er dobbelt. Altså kan slitasjen være nærmere seks ganger større på dette kjedet i forhold til 1,4 litersen. (teoretsk). Noen vil vel si at kjedestrammeren er lengre og bedre her, men på motoren jeg sjekket var ikke kjedet som var kjørt 120 000 km tilsyneltende mye slitt, men strammeren klarte ikke å stramme godt nok. At toppen måtte slipes av 0,03 mm og kamlagrene 0,05 mm gjorde det ikek bedre... Det ble bestilt nytt kjede og strammemekanisme, og nå vil det trolig var 120 000 km til? En moderne "kjøp og kast motor"? - uten muligheter til å skifte verken veiv-, råde- eller kamlagre... Dette liker jeg ikke! Quattro73 reagerte på dette 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 15, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2016 Hyppige oljeskift vil trolig bedre levetiden vesentlig på disse motorene! Kjedehopp er også registrert på disse motorene, noe som var ukjent før i tiden.. Da sa vi at kjede og tannhjl av bedre en registerreim, nå er jeg ikek sikker på det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 15, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2016 Enig, hyppige oljeskift er sunt for motorene, nye som gamle, og forlenger levetiden. Litt irrelevant, men selv kjører jeg 5000 km mellom hvert oljeskift. Kanskje jeg er gal, men motoren er fornøyd. Og nei, kjører ikke LL-olje, men god gammeldags mineralolje, full av sink/fosfor ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 15, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2016 - uten muligheter til å skifte verken veiv-, råde- eller kamlagre... Dette liker jeg ikke! Linjeborret topp for kamaksel (uten lagerskåler) er jeg vant med, og kan fint vare en million kilometer eller mer, men er det ikke lager på råder og veiv på den? Det får jo temmelig mye mer belastning enn opplagringene for kamaksler. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 15, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2016 Dette høres lovende ut! Tror vel også det er aller best om man vil ha en god motor veldig lenge. Men det er litt dyrt på verksted... På VW Camperen min som hargått 280 000 km uten at den bruker olje, skifter jeg også ved hver 8000 km. Men på Fabian med 1,2 liters motor burde jeg nok bytte ved hver 5000 for best mulig holdbarhet... På min Fabia 1,4 blir det nok 8000 km. Og på mine veteranbiler, Volvo Duett og Renault Dauphine,skifter jeg hvert år, men langt mindre kjørelengde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 15, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2016 Ifølge verkstedshåndboka til 1,2 liters motoren er det ikke noe å bytte i blokka. Den er nok linjeborret den også kan det se ut som. Veivlagrene vet jeg ikke noe om, men det star å boka at blokka ikke er reparerbar, og da tok jeg ikek sjansen på å gjøre noen inngrep der. I mitt tilfelle var jeg vel uheldig, da jeg kunne måle 0,08 mm slitasje i kamlagrene. Det står selvfølgelig ingenting om reparasjon om topplokkslagre for kammen, men at den må byttes. Den har et utelatt oljeskift, så det kan ha hatt litt å si? Men min økonomi fant jeg det best å slipe av toppen hvor lagringen var splittet, for å sikre oljetrykket. Dette ser ut til å fungere bra, men det er mulig jeg setter på en oljetrykksmåler og sjekker dette nærmere om jeg får tid? Sliping: Målte underveis, slik at jeg ikke fikk for trange lagre. Havnet på 0,03 mm klaring- Utgangspunktet var 0,085 mm. Noen vil sikkert kritisere dette, men jeg liker å eksperimentere... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 15, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2016 Enig, hyppige oljeskift er sunt for motorene, nye som gamle, og forlenger levetiden. Litt irrelevant, men selv kjører jeg 5000 km mellom hvert oljeskift. Kanskje jeg er gal, men motoren er fornøyd. Og nei, kjører ikke LL-olje, men god gammeldags mineralolje, full av sink/fosfor Interessant å høre at du har god erfaring med mineralolje. Det sies også i PV-forumet, men uten forståelig begrunnelse. Sink og fosfor (sikkert fy fy) klinger godt i mine gamle mekanikerører.... Trodde verden var kommet videre og at syntetsike oljer var bedre, men nå er jeg ikke så sikker på det nei! Jeg bruker vanligvis delsyntetsike olje, men da høres det ut som jeg kan holde meg til gammeldags mineralolje, selv på en nyere motor om jeg forstod deg rett? Har bare en stygg erfaring med et oljemerke som jeg ikke tør å nevne navnet på, da jeg er redd for å bli arrestert. Har vel best erfaring med Castrol, men det er sikkert mange i den klassen, kanskje også Biltemas? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 15, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2016 For å illustrere min teori bedre kan bildet vise at med svært mange ledd i kjeden så vi lengdeendringen øke mer enn på korte kjeder, som i tillegg er doble som regel. På bildet er ikke strammeren satt på, men det var ingen vits da jeg prøvemonterte og da gikk strammeren helt inntil styreskinnen. Her gikk altså strammeren helt sammen med det gamle kjedet som tilsynelatende så bra ut! Skiftet like godt hele sulamitten for å sikre god holdbarhet, samt simmeringen for veiva. Mulig jeg skal selge bilen, så jeg burde ikke kritisert motoren. Men jeg kan garantere denne 120 000 km til, og det må vel være et godt salgsargument? Full overhaling på topplokk osv. er vel også et pluss? 15 bar i komp på alle tre og timet optimalt på ventillengde mot løftere. Tenkte å lage nye ventilstyringer som var 0,5 cm lengre, men fikk ikke tak i brotsj tidsnok, så det ble originale med 120 000 km levetid maks.... (kan det virke som) har alldri sett så slitte ventilstyringer etter 120 000 km, noe som bekrefter at denne motoren ikke har samme kvalitet, her heller, i forhold til andre motorer jeg har vært borte i. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 15, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2016 Nå går jeg vel for langt, men siden jeg hadde et blide til: Slipte topplokket på en tykk glassplate med sandblåsesand, olje og whitespirit. Jeg hadde en planslipt stålplate til den slags før i tiden, men den ble borte i en flytteprosess. Det ser om som glassplata fungerte bra. Nyslipte ventiler her med tusj som kontrollmål, ikke gammeldags blåfarge, så ble dette tett... Missfire på syl 2 er vel forståelig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 15, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2016 Har bare en stygg erfaring med et oljemerke som jeg ikke tør å nevne navnet på SHELL? ;) Er vel eneste oljemerket jeg aldri vil ha i en motor ;) Interessante tanker, jeg kommer tilbake senere med mine, i morgen :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.