Torbo Skrevet Februar 16, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2016 Jeg kan ikke avkrefte det. På et verksted jeg jobbet på på 70-tallet måtte vi slutte med det merket, da det ble grøt i toppdeksler og veihusvenntilasjonen grodde igjen. Vi gikk over til Castrol og alle slike problemer forsvant som dugg for solen. Trodde ting, motorer og oljer eks. hadde bedret seg? Men det har vel vist seg at det er mange ting som ikke har blitt bedre i bilverdenen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 18, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2016 Interessant å høre at du har god erfaring med mineralolje. Det sies også i PV-forumet, men uten forståelig begrunnelse. Sink og fosfor (sikkert fy fy) klinger godt i mine gamle mekanikerører.... Trodde verden var kommet videre og at syntetsike oljer var bedre, men nå er jeg ikke så sikker på det nei! Jeg bruker vanligvis delsyntetsike olje, men da høres det ut som jeg kan holde meg til gammeldags mineralolje, selv på en nyere motor om jeg forstod deg rett? Har bare en stygg erfaring med et oljemerke som jeg ikke tør å nevne navnet på, da jeg er redd for å bli arrestert. Har vel best erfaring med Castrol, men det er sikkert mange i den klassen, kanskje også Biltemas? Ja, jeg har god erfaring med mineralsk olje, har kun brukt det siste 5-6 år. Brukte tidligere Mobil 1 RF eller Fina sin helsyntetiske. Brukte en eneste gang Shell Helix Ultra, kun fordi jeg fikk den skremmende billig. Etter kort tid merket jeg at det under oljepåfyllingslokket var fullt av emulsjon (majones), og det samme stoffet fantes i slanger og innsug. Tror Shell sine oljer er ekstremt hygroskopiske, eller så leveres de med vann i. Siste år har jeg brukt Pennzoil GT Performance, en mineralsk racingolje som også er veldig mye brukt i rallycross og annen motorsport. Denne oljen har et innhold av sink/fosfor på ca 1900 ppm, og på motorer der f.eks. kam jobber direkte mot ventilløfter, er det anbefalt med minst 1200 ppm for å hindre slitasje. Dynocat (NOPENCO) har vel 1300 ppm, og standard longlife olje har ned i 600 ppm. Riktignok reduseres mengde sink/fosfor saktere i en nymotens olje, men det hjelper lite når det er alt for lite allerede som ny På en nymotens motor må man gjerne være forsiktig med å bruke mineralolje. Oljekanaler i nye motorer er så små at man kan gjerne få problemer med manglende smurning, siden mineralsk olje stort sett er tykkere en nymotens 0W-30 oljer - både varm og kald. Kan ikke si om f.eks. en pumpedysemotor liker en gammel god mineralsk olje, selv om jeg personlig tror dette hadde gjort motoren nokså uslitelig - med 5000-7500 km skiftintervall.?.? NB. Dette er min mening og kan ikke verifiseres - derfor anbefaler jeg ikke mineralsk olje på en nyere motor - uten videre. Mengden sink/fosfor i olje ble redusert siden det tar knekken på katalysatoren - dersom motoren bruker olje vel å merke. Vet Porsche og Nissan har et nytt spesifikasjonskrav på oljer (A40 på Porsche?) siden standard oljer har for lite s/f. De bruker andre additiver for å kompansere for redusert s/f mengde, uten å vite hvilke. Jaja, dette var vel mer avsporing Test av Exxon, EN med standard mengde sink/fosfor og EN med tilsatt s/f Timken test med standard Exxon 5W-30 olje Timken test med Exxon 5W-30 olje tilsatt sink/fosfor Torbo reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Februar 18, 2016 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2016 Interessante saker! Det er vel i tiden at miløet går foran levetiden av ting og tang, som motor-/levetid og slitasje? Det er vel mest i kulda mineraloljer kommer noen til kort? At oljetrykket og olje ikke kommer for sent fram til smørestedene. Og ved tidlig belastning, stress og masekjøring kan det gå ut over slitasjen. Wiskositeten kan jo også "konstrueres" mer temperaturstabil med syntestiske oljer, men her er det vel like mange meninger som oljer? Tror det går bra med semisyntetsik fra BT på 1,2 liters motoren. Eller må jeg har "topp of the line"? Tror den er kresen..... Kanskje jeg bør skifte for hver 5000 km på den? Skal i alle fall ikke tyne olja til molekylene knekker sammen, med lite innhold av sink og forsfor, som du er inne på. Dette minner meg om "miljølakk", alle utenom lakkerere mener disse er like bra på bilen som acryllakk... Det er da det knirker i mine ører.... Tips for de kresne: På mine eldre biler kobler jeg fra tenning etter oljeskift til oljetrykket kommer. Kanskje ikke så enkelt på denne "nye" motoren? Men når jeg hadde av bunnpanna snurra jeg motoren rundt ca 40 ganger med skralla før jeg startet. Det var da noe... Noen mener dette er å gå for langt. - Men jeg har en backup på dette, da instruksen var å starte først med stoppknappen ute i et noen sekunder, også ved kaldstart på de militære lastebilene M621. Der registrerte vi ingen motorskader da jeg var i Forsvaret og hadde opplæring på dem og Volvo Felt og 202 Feltvogn. Kjørte i allslags vær og ganske lave temperaturer i indre Troms. Obs: Vi brukte ikke Shell der heller...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.