Gå til innhold

Skifte bremsevekse og kjølevann audi a4 1.8tq

Ranger emnet


jacobsen84

Anbefalte innlegg

hei alle sammen :)

 

Jeg skal da ha min "vinteroverhalling" på bilen. så da er spørsmålet jeg skal skifte bremsene foran. dem er nye så og si bak men jeg har merket att framme bremser den skeivt så jeg bestilte likegodt nye skiver og klosser framme. MEN jeg sku gjerne ha byttet ut all bremse veska på bilen altså tømme alt. :) noen her med innstrukser på å gjøre dette. jeg veit hvor man skal starte luftinga og det er den caliperen som er lengst fra påfyllinga. :) men vill gjerne ha en sikker gjennomføring og hvor mye bremse vekse som skal til??

 

så var det kjølevannet da. jeg kjøpte meg g12 longlife og en ny Ekspansjonstank siden den gamle er stygg så da lurer jeg på om hvordan lufte systemet helt på skikkelig vis og flushe systemet med vann først, jeg veit det ikke må være mye trykk hvertfall der rørene til varmeapperat registeret er og så fylle på nytt. Jeg har allerede ett problem med att det er null varme fra vifteapperatet kanskje noe lunkent selv om motoren er varm og viser 90 grader vannet koker ikke og heller bruker den ikke vann vell over en lang periode så må jeg fylle litt men er vell normalt? :). og varmen kommer om jeg har ekspasjonstank lokket oppe når jeg kjører. er det dårlig sirkulasjon eller bare luft.=? sku gjerne hvertfall hatt en innstruks på hvordan lufte skikkelig.

 

men en ting utenom.. når jeg starter bilen kald er det veeeeeldig mye eksos som kommer noe blå/grått er turboen gåen? har bare merka siden jeg fikk bilen att den er dau. altså en 1.8 uten turbo går den som nå hehe

 

mvh jacob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker trykkluft når bytter bremsevæske. Tømmer beholderen nesten helt og fyller på ny væske. Setter på et lokk med en ventil som jeg trykksetter med maks 1 bar og lufter etter prosedyre helt til det kommer ut ny og blank bremsvæske.

Høres ut som du har luft i systemet. Det er tappekran nederst på radiatoren din. Kople fra slanger til varmeregister og flushe dette separat, det samme med radiator, så motoren etterpå. Er best å ta ut termostaten for å flushe motor. Fyll 50/50 konsentrat og vann og fyll på sakte. Så startes motor uten lokk på ekspansjonstank, kjør motor både på tomgang og opptil 2000 omdr. Med en gang termostaten åpner vil nivået i ekspansjonstanken synke fort, etterfyll umiddelbart og prøv å holde nivået på maks. Til slutt settes lokket på ekspansjonstanken og du trekker den ene slangen (utløpsside) til varmeregisteret litt av slik at luftehullet frigjøres (merket med hvitt på slangen, se bilde under). Husk at her kan det komme ut varmt vann ! Hold den av til det kun kommer ut vann, og all luft og bobler er ute.

 

Luftehull på utløpsslange til varmeregister.

Pic12.JPG

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok tusen takk quattro. Men i dag skulle jeg ut å lufte den en tur. Så testa jeg bremsene på føret for test av nye dekk kom snø i dag. men da jeg trykket på pedalen så plutselig forsvant den helt inn. Og null bremsekraft. Bare så vidt helt i bånn men bremset mere på motsatt side altså att den siden han drog til blei motsatt bare svakt. Og tidligere før detta har skjedd har jeg merka hakking når jeg trykker inn pedalen. litt fortvilt nå.

 

 

Men hva me denna eksosen da er det normalt me så mye selv når det er varmt ute.? Jeg kjørte en 95 mil tur i sommer da hadde den brukt nesten 1 litr olje men hadde da 14ft båt på slep. ☺ og i ett annet tilfelle datt intercool slangen av på sjåfør siden på den og da rant det 1 dl olje på bakken smått rennende. Trudde da det ikkje sku være olje der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår