Gå til innhold

Mondeo 2,0 tddi startet og så stoppet. 2002-mod

Rogerskje

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en 2002-mod. Mondeo 2,0 tddi 116 hk. I dag startet jeg den men den gikk i 10 sekunder og så stoppet den. Ingen fusking, bare døde. Etter det har jeg ikke fått start, men den kinner greit, og bra med strøm på batteriet. Den er ikke etter i det hele tatt. Hva kan dette være?

Skiftet dieselfilter men bare -1 grad så tror ikke det kan være det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være litt forskjellig.

Kam- eller veivakselsensor, stoppventil på dieselpumpe, dieselmangel etc.

Letteste er å ta en diagnose, bor du i det sentrale Østfold kan jeg hjelpe deg mot en liten kompensasjon for kjøring.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skjønner godt det, men problemet ditt er at det vil bli MYE dyrere hvis du skal bruke elimineringsmetoden og mange timer for å få fikset dette, en diagnose vil med nesten 100% sannsynlighet fortelle deg hva som er problemet på under 10min, og da er det bare å handle det som kreves for å få det fikset.

Men du er hjertelig velkommen til å bruke elimineringsmetoden, men det er dyrt på en dieselmotor.

Kommer det hvit røyk ut av eksos når du drar den på starteren?

Ja: Sprøytebilde eller timing av register er feil - Sjekk timing og send dyser til sjekk/overhaling.

Nei: Åpne pent en dysekobling mens noen drar motor på starter og se om det kommer diesel ut.

Kommer det diesel ut koblinga?

Ja: Send dyser på sjekk/overhaling og sjekk timing av register.

Nei: Sjekk stoppventil på dieselpumpa - mål om den får spenning samt demonter, rengjør, test og monter hvis den fungerer.

Hvis stoppventil åpner så er det nærliggende å tro at dieselpumpa ikke mater.

Hvis den ikke får spenning så blokkerer ECU for dette, da MÅ du til med diagnose uansett.

Hvis det er lenge siden reg.reim ble skiftet ville jeg sjekket timinga uansett.

Tidkrevende? Jepp.

Bilforumet.no
Super Moderator

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider